Julen är över.

Godmorgon!

Oj, vilka dagar det har varit. Juletid ska vara en fridfull tid och fyllas av lugn och familjero. Här har det då inte varit någon lugn tid inte. Jo, det är man själv som planerar så man får ta dagarna efter hur man skapar dem men det är inte alltid det blir som planerat. Inte denna helgen i alla fall.

Jag har lyst med min frånvaro här på bloggen, FB och SMS under hela julen. På julafton ville min telefon bli laddad men maken sa NEJ! Jag behövde ingen telefon den dagen, tyckte han. Första timmen var fruktansvärt jobbig men efterhand kände jag bara lättnad. Det var skönt att inte höra den plinga och ringa. Jag har oerhört stort kontrollbehov över min mobil men varje gång den plingar får jag en pytteliten obehagskänsla i mage. Befarar alltid att det ska vara någon form av meddelande som inte är så kul, vilket jag får kanske en gång i halvåret. Det var riktigt skönt att inte ha den känslan alls på julen. Därför har jag faktiskt gjort detsamma alla juldagarna. Behovet att kolla telefonen (FB, mail, SMS) minst en gång i kvarten var borta och igår när vi var på middag hos svärmor lät jag den t om ligga i jackfickan större delen av kvällen. Det där är inte likt mig. Nu ska jag försöka behålla det minskade mobilbehovet framöver så kanske familjen kan uppleva mig lite mer social med dem. Detta innebär dock att jag blir mindre social mot omvärlden men kunde man klara sig utan mig för sådär 15 år sedan innan mobilen kom kan man säkert göra det nu med :-)

Ja, det har varit julafton. Det blev en riktigt trevlig julafton med massor av god mat och många fina julklappar. Lite bilder;

Välkomstglögg

Saras pojkvän/Sambo, Tobias

Sabinas pojkvän/Sambo, Sebastian

Dotter Sabina

Dotter Sara

Julbordet

Vacker dukning (om jag får säga det själv)

Min fina kandelaber

Jag

Tomte på G

En "gravid" tomte

Massor av julklappar att dela ut

Även hundarna fick ett par klappar (Chia)

Tomten läser rim

Jag hade nog varit lite snäll i år.

Sabina med sin katt Rut

Fina goa pappa Bengt

Julklappsleken

Lite Wiidans på det


Daniel tar fina moves

Friggmys

Klinga leker med mamma Elza och Frigg
Det var en mycket trevlig julafton som innehöll många goda skratt. Gick och la mig nöjd och belåten runt 1-tiden för att sova en god natts sömn.

Dagen efter bestod av städning, bara 4:e dagen i rad. Det fanns julklappspapper överallt i hela huset, massor av disk att plocka ihop och överbliven julmat att sortera i kylen. Du milde vad mycket mat det blev över, helt sjukt. Tror vi får äta julmat varje dag i en hel vecka framöver. På kvällen bestämde vi, Sabina och Sebastian att vi skulle äta en god middag tillsammans som Sabina lagade. Kändes så lyxigt att bli bjuden på finmiddag i mitt eget hem :-) Vi drack öl och vin och spelade kort efter det (sonen sov över hos kompis). Runt 00,30 kom vi på att vi nog var sugna på att gå ut på nattklubben i stan. Sagt och gjort, Sabbe som har kontakter precis överallt fixade så vi kom in trots att det var förköp på alla biljetter. Ringde taxi som hämtade oss inom 5 min, in på nattklubben där vi fick veta att vi var de sista de släppte in :-) Dansade och hade kul till kl 3. Vilken kväll vi hade. Jag flög i golvet då jag halkade på allt glassplitter som fanns där och Sabbe blev antastad på dansgolvet men antastaren fick snabbt fart på benen då D och Sebastian fick fart på honom :-) Ja det var en mycket trevlig kväll som slutade med att vi kröp i säng runt 4-tiden.

Igår var ingen i vår familj, förutom sonen, så pigga och livade. Jag sov till kl 14 medan D städade undan efter valpar och tog hand om alla hundarna. Bara att konstatera att man är för gammal för att vara vaken till så sena timmen. Tur det inte sker alltför ofta ;-) På kvällen åkte vi på middag hos farmor och där såg ingen speciellt pigg ut. Alla hade haft festdag dagen innan tror jag.

Kusiner och kusins pojkvän.



Lillekusinen

Farbror David

Farmor Asta
Ja så här har vår jul sett ut. Några mycket aktiva men ack så trevliga dagar. I dag är mannen tillbaka på jobb, dotter och "svärson" sover ännu (klockan är nu 12,30) då de gick till sängs när D steg upp till jobb och sonen ska snart åka till kompis. Jag ska ta ett städtag i huset och sen vet jag inte. Blir väl någon god fredagsmiddag ikväll på någon av alla våra julrester, ev varmrökt lax och dillstuvad potatis. Mums.


Valparna växer så det knakar och nu börjar paniken närma sig. På tisdag blir de 7 veckor gamla och jag ska börja förbereda dem på flytten. Helt sjukt vad tiden gått fort. Känns som om det var igår jag satt där i valplådan och hjälpte mamma Elza ta fram dem till världen. Denna helt underbara valpkull som varit det enklaste jag varit med om. Mamma Elza har varit helt otroligt duktig, en riktig klippa och hon har tagit hand på dem på allra bästa sätt. Gett den vänligaste uppfostran man kan tänka sig. Jag har i stort sett bara städat efter dem och gett mat. Aktivering står jag också för och det ska presenteras nyheter och problemlösningar dagarna i ända. Deras vakna tid ska stimuleras så blir det inte så mycket stress bland valparna. Hjärngympa och leklära är det som lägger grunden för den vuxna hunden.
Inga valpar väcker oss på morgonen utan de sover så länge det är tyst i huset. I dag steg jag upp kl 9,30 och valparna sov fortfarande efter en helt lugn och tyst natt i hundrummet. Detta här har faktiskt aldrig hänt förr. När solen har gått upp har valparna tyckt att det varit morgon. Vi har täckt för fönstret men det har hjälpt föga. Nu har vi inget förtäckt fönster och de sover i alla fall, trots dagsljus. Behöver jag berätta hur nöjd jag är med denna kombination av föräldrar???


Valparna är riktigt ulliga och gulliga nu :-) Äter sitt foder torrt med en skvätt vatten som jag häller på precis vid servering. Går för det mesta till tidningarna och gör sina behov och några av dem går faktiskt fram till dörren och slår på haspen som tecken för att de vill ut. De är så otroligt duktiga.

Mamma Elza diar sina små ännu men bara någon gång då och då under dagen och det sker helt och hållet på hennes villkor. De övriga hundarna i hemmet hjälper till med omvårdnad och lek med de små. Ska se om vi kan ta lite fina bilder på valparna under dagen. Måste ju ha hjälp för det där :-)

Vi har ju ganska många vuxna hundar i hemmet för tillfället. Chia är här då hennes familj har varit iväg och firat jul. Vi har också LS Ville här som bott ett tag hos dottern och ska placeras ut när jag hittat den perfekta familjen för honom. Han var lite osäker när han kom hit och visste inte riktigt hur han skulle föra sig i en hundflock. Min vänliga hundflock tog emot honom med öppen famn och nu har han lärt sig hur man leker... Se och njut av hans underbara glädje;



Nu har han också lärt sig att vara i hundgården tillsammans med Elza, Frigg och India. I början tyckte han det var hemskt att vara skiljd från oss människor men det blir bara bättre och bättre. För varje dag som går tycker jag att han utvecklas och blir mer och mer självständig. Han är så underbar denna hund, så otroligt snäll och go.
Öppna paket på julafton var en hit, tyckte Ville.
Ja det var julen i det stora hela. Kommande helg är ganska lugn för att åter gå igång i full fart på måndag. Då får vi besök av Hanne med familj (ägare till Max som är pappa till några av våra kullar) och som ska hämta hem sin fina Sussi. Vi ska fira nyår tillsammans och bara ha det så underbart trevligt som vi alltid har det ihop.

Dax för fredagsstädning innan fredagsmyset. Önskar dig en trevlig fredag. Kramiz

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.