Då var det klart!

Vi är klara med vårens parningar och nu kan vi bara vänta och hoppas! Vänta och åter vänta på att tecken på 2 dräktiga tikar ska visa sig.
India och Evve
Först ut med dräktighetstecken är India. 
Dygn 13.
  • Spenarna börja gå över i rosa.
  • Har blivit väldigt tiggig
  • Mindre leksugen och lunkar bara fram på promenaderna. Kan leka med oss men absolut inte med andra hundar.
  • Kvarstående svullnad i vulvan.
  • Hanar är intresserad av hennes bakdel
I morgon går vi in i dräktighetsvecka 3 och då befinner hon sig i en "illamåendevecka". Oftast kräker tiken lite då och då på morgonen (precis som vi kvinnor). Detta är när embryon fäster i livmoderväggen.

Embryona bäddas in i livmodern. Det kallas nidation

nidation_medium
Embryona bäddas in i livmodersväggen, där de fortsätter att utvecklas.
De omges successivt av skyddande fosterhinnor där de får alla näringsämnen som krävs.
Moderkakan (placenta), som bildas under dräktigheten, kommer ut vid födseln och tiken äter ofta upp den. Vilket är helt naturligt och även nyttigt för tiken.

Milou och Alize
 Nr 2 med dräktighetstecken är Alize.
Dygn 5 - vecka 2 på onsdag.
  • Plötsligt inget som helst intresse för parning hos varken Alize eller Milou.
  • Löpet bröts plötsligt.
  • Alize har fått en "värdig" hållning.
  • Stort matintresse.
Ja, jag känner mig säker på att det "tagit" på båda tikarna och jag ser nu fram emot en helt underbar vår.

Igår åkte Milou hem. Han har inte bemödat Alize med en enda blick under hela söndagen och knappt inte på lördagen heller. De var helt klart färdiga med varandra. Milou blev otroligt lycklig när matte och lillhusse dök upp i dörren. Borta bra men hemma bäst :-)

Igår var det underbart vårväder och jag tillbringade större delen utav dagen utomhus tillsammans med familj och hundarna. Så klart hade jag kameran med mig ut.

Leken på studsmattan har börjat igen.

Blivande pappan Milou

Mina föräldrars fina Kalle.

Milou busade runt med pojkarna.

Blivande föräldrarna Alize och Milou

Kalle

Blivande mamman India

Trädkrypare i trädet.

Kalle

Leksugen Milou

India tyckte Milou var störing och jagar här bort honom.

Mina fina.. Daniel och min pappa.
 I morgon kommer Frigg och Klinga tillbaka hem och ordningen är återställd :-)

Nu ska jag fixa lite småsaker på datorn innan jag ger mig ut på promenad i det fina vårvädret. Önskar dig en trevlig måndag. Kramiz
  





Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.