Äntligen offentligt!

Tygelsjö Gård, Tygelsjö.

Vecka 20 flyttar vi delvis ifrån vår lilla träningslokal i Arlöv till denna stora fina gård där vi har tillgång till ca 100 kvm träningsyta inomhus. Vi börjar dock utomhus när vi kör igång verksamheten här. Vi får tillträde till en helrenoverad stallbyggnad (helt enligt våra önskemål och verksamhetens behov) 1 augusti och det kommer vara så fräscht och fint. Vi tror stenhårt på att denna gård kan öka upp vår verksamhet i Malmöområdet till den nivå av antal kursdeltagare vi tidigare hade.

Gården ligger mitt i fina Tygelsjö med underbar miljö att promenera i mm. Det finns närhet till affär, veterinär mm. Det är inte heller långt till havet eller storköpsområden. Det är superenkelt att ta sig dit med hjälp av kommunala medel och vi har gott om parkeringsplatser på gården.

Vi kommer som sagt hålla vår hundkursverksamhet på Bonizas Hundskola i en stor fin stallbyggnad under höst och vintertid. Vi kommer också ha tillgång till en stor fin paddock utomhus, vilken vi framöver kommer stängsla in. I stallbyggnaden kommer vi hålla ca 10 grader under vintertid vilket är fullt tillräckligt för att träna hundar. Vi har ju torrt över huvud och under fötterna och vi slipper kyliga vindar.

Framöver kommer jag öppna ett "spa" för långhåriga hundar där jag badar och kammar. Vi kommer också hålla öppet för kloklippning.

Vi har nu mycket att fundera på, planera och se fram emot. Information om vilka kurser vi kommer hålla på Tygelsjö gård under sommaren kommer jag lägga ut på hemsidan under denna vecka. Jag är jätteglad om du som läsare vill sprida informationen om vår ankomst till Tygelsjö. Vi vill ha måååånga kursdeltagare här :-)

Söndagen den 17 augusti kommer vi hålla invigning på gården samt då också fira vårt 10-årsjubileum med Bonizas Hundskola.

Söndag!

Igår var en väldigt aktiv dag. Både jag och Daniel höll igång från kl 10-16 med 3 kurser samt möte ang Tygelsjö. På kvällen åt vi födelsedagsmiddag här för "svärsonen" Tobias. En mycket trevlig kväll med familjen. Medan vi var iväg var Sara, Tobias o mina föräldrar här och fixade till middag mm.

Älskade föräldrar som deltog i firandet.
Dräktiga India lämnade inte middagsbordet många sekunder.

Dräktighetsdagbok!

India - dygn 41.
Shit vad tiden går! Jag hinner inte med... hon har ju redan passerat långt över halvtid.
Bild från i morse.
40:e dagen
65 mm. Bukhinnan vid naveln växer ihop. Höftbenet är komplett brosk bildat, men dess ledskål bildas inte förrän flera veckor efter födseln.

Från 42:e dagen kan man röntga tiken för att konstatera dräktighet.
Börjar förändra sig i riktning till han el hon kön.

42:e dagen
 

Om ca 1 vecka bör man kunna känna lätta fosterrörelser.
Jag tyckte att Indias mage växte så himla fort men nu tycker jag att tillväxten stannat av lite. Var orolig för hur stor hon kommer att bli men just nu känns det inte som om hon kommer bli speciellt stor. Det kanske inte är fler än de 6-7 valparna vi såg i alla fall... Åhh vad jag är nyfiken ;-)
  • mage: 70 cm (+ 11 cm)
  • midja: 66 cm (+ 12 cm)
Tittade tillbaka på när India´s mamma Heidieh väntade 12 valpar. Så här var hennes mått:
Heidieh, dygn 43
  • mage: 71 cm
  • midja: 67 cm 
Letade fram mina anteckningar från när Heidieh fick sin förra kull. Kollade in hennes mått och jämförde.
Hon fick 8 valpar den gången;

Dygn 47:
  • mage: 67 cm
  • midja: 63 cm
Kolla in skillnaden. Kan jag ha rätt i min gissning på 10 valpar??? Det lär säkert växa någon cm till innan vi är på samma dygn. När valparna föddes på dygn 56 var hon mage; 75 cm och midja; 69 cm.

Så ja, hur många finns det där inne i India´s mage???

Alize - dygn 33.
Har inga mått att rapportera i skrivande stund.

Nu är det dags att ta tag i dagen. Ska städa undan gårdagens födelsedagsfest samt jobba lite. Synd att sitta inne vid datorn i detta underbara väder men jobba bör man...
Önskar dig en trevlig måndag. Kramiz.

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.