Underbara Valborgsmässoafton!

Då var dagen kommen då vi sjunger in våren här i vårt land, Sverige. Det ska tändas eldar så det står härliga till när mörkret faller och korven lär ta slut i butikerna då alla ska grilla korv. Under tiden som elden sprakar ska man stå tätt intill de man håller kär och känna hur våren är i antågande. Ja så är bilden av Valborgsmässoafton på min näthinna men så kommer inte denna Valborgsmässoafton se ut. Vi kommer inte tända någon eld och vi kommer inte heller grilla någon korv, dock kommer jag hålla de jag har kär och som finns i min närhet nära mig denna härliga vårkväll.
Valborgsmässoafton, sista april eller vardagligt valborg, finlandssvenska vappen, är en årlig högtid som firas i Estland, Finland, Lettland, Sverige, Tjeckien, Slovenien och Tyskland den 30 april eller 1 maj. Traditionen grundar sig på den hedniska högtid som funnits i Tyskland, men har senare kommit att sammankopplas med kulten av den heliga Valborg.
Valborg blev helgonförklarad den 1 maj (som sedan firades som Valborgsmässan, Walpurgistag), och genom denna omständighet förbands hennes namn med den germanska hedendomens denna dag hållna vårfester, som av den kristna övertron stämplades såsom häxförsamlingar. Särskilt trodde man att häxorna på Valborgsmässonatten (mellan den 30 april och den 1 maj) red på kvastar eller getabockar till de gamla offerplatserna, i synnerhet till Blocksberg (Brocken, den högsta spetsen av Harz, bekant bland annat genom scenen "Walpurgisnacht" i Goethes Faust), och där gjorde ofog i djävulens sällskap. För att oskadliggöra spökeriet förde man oväsen (med rop, skott och horn) och tände eldar på höjderna. Sådan blev nämligen den kristna tidens förklaring av dessa till sitt ursprung hedniska vårseder. Valborgskulten, som uppstod efter hennes död år 779, kom i hög grad att handla om skydd mot häxor och onda andar.[1][2]
Valborgsmässoafton infaller på solens "kvartspunkt" i solhjulet, mitt emellan vårdagjämning och midsommar, och motsvaras av det hedniska Beltaine. /http://sv.wikipedia.org/wiki/Valborgsm%C3%A4ssoafton
Vi, jag, Daniel och Adam, kommer hålla oss till ett stillsamt firande på uteplatsen ikväll. Vi ska äta god Raclett med bakad potatis och bara njuta av att vi alla har en ledig dag framför oss i morgon (som kommer gå i hundens tecken). Det ska då bli sovmorgon, äggfrukost och sen far vi mot Skrylle för att hålla kurs. Vi kommer promenera längs Hundslingan samt träna lite olika lydnadsövningar. Vi träffas vid restaurangen kl 16.00 och är du sugen på att hänga på så är du välkommen! Vi avslutar turen med att grilla lite gott (vi startar grillen o du tar med vad du vill lägga därpå). Vädret visar sol men tyvärr bara 12 grader varmt. Det finns inget dåligt väder.....
http://www.skryllegarden.se/info.php


Igår var också en aktiv hunddag för mig och mina hundar. Alla utom India fick aktivering så de var helt slut igår kväll. Jag började dagen med att packa in Klinga och Frigg i bilen och bege oss till min underbara vän Lina och hennes (min) Urtehagens Jasminum Fai "Fei" och hennes Lightschaps Hugo "Ville". Vi fikade först hemma hos henne och sen tog vi en underbart härlig tur längs Falsterbo strand. Här kommer lite av alla de bilder jag tog med min älskade kamera.

Klinga och LS Ville

En smått galen Klinga ;-)

Klinga och Frigg

Lina och Fei tränar följsamhet med Klinga som störning.

Fei

Klinga som igår upptäckte njutningen med att bada.

Fei och Klinga

Klinga

Fei o Klinga leker



Fei

Lägg till bildtext

Efter bad torkar man sig i sanden, Klinga.

Klinga o Frigg

Ville, Klinga och Frigg.
Det var en helt underbar dag där på stranden. Solen lyste och det var riktigt varmt och gott. Jag njöt fulla drag både när jag gick där med min goa vän och våra helt underbara hundar samt när jag körde bil genom härliga gator förbi fina byggnader. Österlen är underbart!

På kvällen var det dags för mig att hålla fortsättningskurs i Lund. Jag bestämde mig att vi skulle hålla Tävlingslydnad 1 och avsluta med en liten lydnadstävling på skoj. Med mig på kvällens kurs hade jag Heidieh. Jag lever ännu idag i chock över hur otroligt duktiga denna underbara hund är. Jag säger alltid samma sak... Denna helt otroliga Chialinje!

Excerno Cocheta Does "Chia" - mamma till Heidieh och mormor till India.
Denna så arbetsglada linje. Arbetsglädje som inte går av för hackor, vänliga mot allt och alla, underbara ordningsvakter, flockbundna, följsamma... Ja, jag skulle kunna göra listan över positiva egenskaper för "Chialinjen" hur lång som helst och jag tror att alla som har en valp från "Chialinjen" håller med mig.
Heidieh - mamma till India
Bara på skoj men ändå ett resultat.

Som sagt så var Heidieh med mig igår på kursen (valp till Chia) och hon briljerade för fullt. Följsamheten satt otroligt bra, vilket jag inte hade en aning om :-) Hon fixade ställandet och läggandet samt hopp över hinder och inkallning. Apportering blev 0 men det har vi inte tränat det minsta på. Platsliggning satt inte heller vidare bra men med lite träning så sitter det kanon. Jag blev så taggad av gårdagens träning att jag var tvungen att ta ett träningspass med India i morse när hon ensam fick följa med mig på en liten morgonpromenad. Bestämde mig i morse för att jag framöver ska ta med en och en hund när jag lämnar sonen till skolan. Vi ska ta en promenad och vi ska träna! Nu jäklar ska jag bli tävlingsmänniska jag med :-)

India i morse, dygn 41
Vi tränade linförighet och ställande denna morgon. Inga 10:or men på god väg ;-)

Denna Valborgsmorgon kunde inte börja bättre. Jag röntgade Frigg i fredags och i morse låg resultatet på SKK!
Bidibianka´s Friggi "Frigg"

  • HD (höftledsdysplasi) B = helt normala höfter.
  • ED (armbågsdysplasi) 0 = Inga pålagringar.

Allt är perfekt och Frigg är nu så gott som redo för en valpkull i början av nästa vår. Hon har genomgått BPH-test (beteende och personlighetstest för hund) med superbra resultat. Hon ska avelsbedömas och ställas ut på Schapendoesspecialen i Norge i maj. Kvar är bara ögonlysningen vilket vi ska göra inom kort. Dagens lycka är gjord!
Nästa projekt inför en parning med Frigg är att hennes kavaljer ska genomgå samma sak. Men först måste han fylla 1 år vilket han gör nu i maj.
Lightschaps "Gandhi" Lilja (son till Alize och Bosse)
 Som sagt så planerar vi att para Frigg och Gandhi i slutet av 2014/början av 2015. Tror detta blir en helt underbar valpkull temperamentmässigt. Båda föräldrarna är de bästa tänkbara schappar.

Dräktighetsdagbok!

Alize - dygn 35.
Sitter här och är nyfiken så jag håller på att spricka. I skrivande stund ligger Alize på ultraljudsbordet tillsammans med fodermatte Emma. Jag bara väntar på att en bild och en rapport ska dyka upp via SMS eller FB.
  • mage: 64 cm (+7 cm)
  • midja: 52 cm (+ 2 cm)

35:e dagen
35 mm. Ögonlocken utvecklas. Bröstbenen växer ihop i mittlinjen. Förbening vid tinningen/ögat/tårkanal och skuldra. Förbening av 2-13 revben i mittaxen.    
Den 35:e dagen markerar slutet på embryoperioden, den första dräktighetsfasen. Organen börjar nu ta form och embryona kallas foster även om de inte är fullt utvecklade. Under fosterfasen och särskilt från och med den 40:e dagen ökar fostren i vikt med 3/4 av födelsevikten. I  femte veckan börjar fostren bli så stora att livmoderhornen *måste lägga sig till rätta* i bukhålan, vilket medför att dom trycker på de övriga inre organen, bland annat magsäcken, vilket återigen kan ge lite illamående under några dagar. 
Väntan känns evig ;-)

India - dygn 41
Denna morgon smakade tydligen inte maten speciellt bra men så fick hon inte heller det hon brukar få - Vov & Hundemat, Exklusive. Matte har varit slarvig och glömt att köpa :-( Jag blandade i det hon brukar älska, blöt kattmat, men det var tydligen inte alls lika gott. Blir en snabbtur till djuraffären i em. Hoppas hon inte kommit in i en sån där period med dålig aptit. Känns alltför tidigt för det. För övrigt är hon otroligt pigg och aktiv trots sin numera tunga kropp.

  • mage: 71 cm ( + 12 cm)
  • midja: 68 cm ( + 14 cm)

Hon är ordentligt rund om magen nu och spenarna är ordentligt svullna.
Jag tyckte mig kunna känna en liten fjäderlätt rörelse i hennes mage igår kväll. Finns inget härligare än när man kan sitta med handen på tikens mage och känna hur de små valparna flyger runt där inne. Idag är valparna ca 65-70 mm stora.

Nu är det dags att ta tag i dagen. Valpkurs i eftermiddag och sen ska vi fira Frigg´s goda röntgenresultat samt Valpborg.

Avslutar med en Alizerapport som precis kom ;-)

En liten valpis ungefär i mitten på bilden!
Veterinären och Emma kunde räkna till 7 små parvlar. De tyckte sig se 3 i ena hornet och 4 i andra hornet vilket innebär att vet. trodde på 6-8 stycken. Dock har jag lärt mig att inte alls lita på denna räkning då det kan bli fler än vad man kan se. Nu är i alla fall dräktighet bekräftad och hon kommer få minst 6 stycken fina små valpar! Åhhh vad jag är lycklig!



Önskar dig en trevlig Valborgsmässoafton. Kramiz

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.