Svenska Schapendoesspecialen.

Godmorgon! Denna natt har jag sovit lugnt och skönt i min egen säng efter att ha tillbringat 3 dagar på bortaplan. Vi har deltagit i Svenska Schapendoesspecialen i Vårgårda tillsammans med många trevliga Schappemänniskor. Samtidigt överlämnade vi fina Oskar till sin nya familj. Det var ett mycket kärt återseende.
Angela och Peo hämtar hem mystrollet Oskar.
Vi anlände på fredagseftermiddagen efter en tur över Jönköping där vi hämtade upp vår fina Heidieh som varit utlånad ca 2 månader till goa vänner. De behövde lite uppfostran till sin ynglig (vår Gandhi som bor på foder i Gränna) samt att jag behövde hjälp med hundaktivering under den tid jag hade 2 valpkullar samtidigt. Passade mig perfekt när jag fick låneförfrågan. Nu är äntligen Heidieh tillbaka hemma hos oss, alla valparna har flyttat och ordningen är återställd.

fina Heidieh (Mamma till India och Milou) som står för nästa Mammaroll.
Fredagen bestod av mys med goa vänner och evigt lång väntan på att Cecilia och LS Chianti skulle göra sin debut i tävlingsringen. Vi väntade och väntade och hungern blev större och större. Till slut, runt 20-tiden, blev det äntligen deras tur.


Det blev en 2:a placering med 162,5 poäng!

Efter tävlingen blev det äntligen gott grillat med god dricka innan det var dags att krypa i säng. Den natten var då ingen hit. Någon väldigt osmart människa lät sin hund tillbringa natten i bilen och detta var inte hunden speciellt lycklig över. Den stod och skällde hela natten igenom. Hur i hela friden lyckades ägaren själv sova??? Jag sov då inte en blund och ilskan var stor när jag till slut steg upp i arla tid. Det var inte lönt att ligga där i sängen och försöka sova. Ska tillägga att det inte var en Schapendoes utan att det var en Dobberman! Det var tydligen någon aktivitet för just denna ras under helgen där så vi fick samsas om marken.

Som sagt upp i tid och åt god frukost på morgonen innan det var dags att bege mig till utställningsplanen. Klinga skulle in som grupp 2 så det gällde att jag var på plats när utställningen körde igång. Vi var på plats i god tid och kunde vandra lugna och stolta in i ringen för att ta hem storslam :-) Klinga - Lightschaps Tulipa Showwinner gjorde skäl för sitt namn, hon tog hem BIM valp (Bäst i motsatt kön). Jag är så glad och så stolt över denna lilla vackra hund som är så vacker på både utsida och insida.

Domare: Dick Rutten



1:a plats i valp 6-9 mån.
Sen var det dags att tävla mot bästa valp 4-6 månader. Här vann vi också.

Nu gällde det! Skulle vi bli BIR valp (Bäst i ras) och få tävla vidare eller skulle vi bli BIM (Bäst i motsatt kön) och vara klara för dagen. Om jag ska vara helt ärlig så hoppades jag på BIM för Klinga var helt slut av den otroliga värme som rådde.


Vi blev BIM och Klinga kunde vila ut resten av utställningsdagen. Jag är så glad och så nöjd! Hon fick så fina priser och helt otroligt fin kritik. Dessutom fick hon ett helt underbart vackert rosa halsband. Här är lite av hennes vinster för dagen.

Sen var det dags att visa upp min fina "CHIA" Excerno Cocheta Does i veteranklassen. Jag minns inte riktigt hur många veterantikar som fanns i ringen men jag tror nog det var 6-7 stycken. Chia fick placering 3 med mycket fin kritik. I skrivande stund har jag inte hennes kritiklapp här så den får jag visa upp vid senare tillfälle. Hon hade det så jobbigt men hon kämpade på så tappert. Jag är så stolt över denna vackra dam. Även hon kammade hem ett rejält prisbord.





Hon fick också CK (Certifikatkvalité) och fick då tävla mot andra tikar med CK. Här blev hon oplacerad vilket var helt väntat. Stackars Chia var helt slut av värmen och jag faktiskt rädd att hon skulle säcka ihop.

Det fanns också några andra LS hundar med på utställningen. En av dem var Heidiehs dotter LS Helianthus Chianti som tog hem sitt första Excellent. Matte var så lycklig men lite ledsen över att hon inte hade möjlighet att få köpa sin första Excellentrosett. Hon blev oplacerad i konkurrensen.

Cecilia och chianti.
Till min glada överraskning hade vi ytterligare en LS-hund på plats. Det är Chias dotter Siri Moon. Det gick mycket bra för henne, Placering 3 i Championklassen med CK. Supergrattis till båda två.

Vi firade dagens fina resultat med en härlig och supertrevlig medlemsmiddag på kvällen. Vi hade så himla kul och tusen tack till er som gjorde mig, Sandra och barnen sällskap på dansgolvet!


Jag och vännen Sandra

Jag och min fina man tar en svängom, vilket inte var igår precis.

Igår tog vi åter hem storslam på Lightschaps Kennel! Det var Cecilias dotter Thindra som ställde upp i Barn med hund tillsammans med Chia. Det var ett stort gäng duktiga hundungdomar och Thindra och Chia tog hem 1:a pris. Helt otroligt. Jag var så glad och så lycklig för vår och Thindras skull. Duktiga härliga tjej!


Segerrus! :-)
Igår gjorde också Chianti sin avelsbedömning. Det gick superbra och hon visade upp sig väldigt fint.

Nu får det räcka med bloggandet för jag tror bredbandet har fått värmeslag. Under tiden jag laddar upp 2 bilder hinner jag diska, städa undan mm och det finns det inte tid för idag. Nu ska jag tvätta våra dyner i uterummet samt mattorna. Valparna har ju satt sina spår där :-) och lukten är inte så underbar i denna värmen. Dags att ta tag i dagen. Ikväll kommer en ev valpköparfamilj på besök. Ser vi fram emot.

Önskar dig en trevlig dag. Kramiz.

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.