En aktiv vecka är till ända.

Varför ska allt ta slut? Så fort man råkar få lite "överblivna" pengar på kontot så måste de rulla ut direkt. Tänk om man kunde få njuta av att det finns lite pengar som inte är öronmärkta. Men nä, så fort de kommer in på kontot så måste han köpa div saker som tagit slut. Nu på morgonen har jag redan gjort av med en hel hög pengar på toner till skrivaren, klicker till hundskolan, papper, hundmat mm mm. Pengarna rullade in och pengarna rullade ut :-) Men ska man gnälla? Nä, jag har faktiskt råd att köpa in dessa saker och jag har faktiskt råd att leva. Jag har inte råd att resa hit och dit men det har jag inte heller så stort intresse av för då måste jag lämna mina hundar.  Nä, jag stannar hellre hemma och lägger pengar på annat som jag vill ha. Nu kan jag snart skriva ut i fina färger från skrivaren, klicka hundarna med superbra klickers och mycket mera. Folk säger att pengar inte är livet och visst är det så men livet blir bra mycket trevligare om man kan göra det man vill göra.

Oj, vad det händer mycket i mina dagar. Så mycket att jag inte hinner berätta om allt. Ska se om jag kan få till ett litet sammandrag av veckan.

Måndag:
Ultraljud på Heidieh där vi såg 6 stycken parvlar. Detta har jag dock redan berättat om. På kvällen var det utställningsträning i Lund och 7 stycken intresserade deltagare dök upp. Trodde vi skulle bli många eftersom jag ständigt får frågan om just sådan här kurs. Kanske har jag gått ut med informationen för dåligt, vem vet. Men kul hade vi och vi fick otroligt många bra tips av instruktör Kristina som är proffs på det här med utställning.

Sonen Adam följde med för att åka rollerblades men det skoj bara en liten stund.

2 av mina älsklingar - India och Frigg








Det var en trevlig kväll där vi tränade oss själv och våra hundar inför utställningen som ska vara här i Eslöv på lördag och söndag.

Tisdag:
Den enda lite lugnare dagen denna veckan. Jag satt vid datorn större delen av dagen och jobbade med mitt lärarjobb på Realgymnasiet. På kvällen var det dags för min egen träning med India. Vi tränar ju tävlingslydnad och vi har så kul tillsammans hon och jag. Denna hund som älskar allt vad samarbete och klickerträning heter. Denna hund som skulle kunna plocka ner månen till mig om jag bad henne. Min fina älskade underbara India.



Onsdag:
Denna dag! Denna så ilskna dag! Denna morgon då grannen kom ut och förbjöd mig och hundarna för att promenera på hans mark, där vi faktiskt promenerat i hela 11 år! Denna dag då min glädje och lycka över att bo där vi bor totalt flög sin kos. Denna dag som blev så ledsen och så ångestfyld. En dag jag mer än gärna skulle vilja glömma. Dock blev kvällen väldigt trevlig när det var dags för min så älskade valpkurs i Lund. Denna veckan stod det "Stadsträning" på schemat, en kurskväll som jag alltid tycker är lika kul och som alltid brukar vara väldigt uppskattad. Så även denna kväll. Ett gäng om ca 10 valpar möttes upp utanför centralstationen i Lund, som vanligt, väldigt kärt återseende varje vecka. Efter samlingen promenerade vi bort till busshållplatsen där vi övade Sitt kvar på olika marknivåer.

Sen vandrade vi vidare för lite bakomträning i trappor. Här är det öppet mellan trappstegen och många valpar upplever det som obehagligt. I det fallet blev det träning av att bara gå i trappan. Annars lärde vi hundarna att man tjänar på att hålla sig bakom husse/matte uppför och nerför trappan av säkerhetsskäl.
Därefter lärde vi valparna att gå på samma sida om lycktstolpen som vi gör på våra promenader. Här fick valpen själv lista ut hur man skulle ta sig ur fällan som husse/matte gillrade.
Det blev också en del balansträning.
LS Enzo vill men vågar inte riktigt.
Efter mycket aktivitet och promenad ligger valparnas stress ganska högt. Därför avslutade vi, som vi alltid gör, med en avslappningsstund. Här slog vi läger vid kanten på gågatan.

Detta härliga kursgäng som fick mig till att glömma morgonens hemska händelse. Dock blev inte natten lika mysig då jag vaknade runt 3 och kunde inte somna om pga alla ilskna och ångestfyllda tankar som for runt i mitt huvud. Jag var otroligt trött och nedstämd när jag vaknade på morgonen och det var ...

Torsdag:
Ja, var skulle jag och hundarna ta vår mysiga morgonpromenad där hundarna får springa av sig springet i benen som dem samlat på sig under natten? Det var en ångestfyld morgon där jag faktiskt struntade i grannens förbud och tog ut hundarna på ängen bakom vår skog. Dock vände vi på klacken efter några minuter och vandrade tillbaka in på våra egna ägor. Jag vågade inte trotsa.
Vi gick in och hundarna fick sin frukost, jag slängde i mig en macka och packade ner en macka i väskan. Packade in sonen och mig själv i bilen runt 8 för att släppa av honom på skolan och köra mig själv vidare till dagens så spännande jobbuppdrag - Skånes Djurpark med Realgymnasiet. Hundarna fick en rastrunda vid middagstid av duktiga Djurtur.

Eleverna skulle jobba med berikning för djurparksdjuren. I dag, fredag, har dem ett prov där dem ska guida 1:orna och då berätta hur deras berikningstester gick, men tyvärr var gårdagen bara ett inhopp för upptagen lärare så idag får jag inte vara med och se hur gårdagens arbete fortlöpte. Det var en otroligt spännande dag och jag fick följa med djurskötare in till något djur för att plantera ut mat. På parken gäller det att djurskötarna är uppfinningsrika för att djuren inte bara ska bli matade, dem måste få berikning genom att jobba för att få sin mat. Här kan du läsa vad berikning är för hund. Jag fick också mycket guidning av en av djurskötarna där han berättade en massa spännande saker om parkens olika djur. Jag är så otroligt glad för att jag fick vara med denna härliga dag.

Eleverna gör fruktglass till kaninerna.

Blodglass med kyckling till något av rovdjuren.

Kaninglass

Kaninmat

Vargmaten (häst)

Den så underbara sälmatningen.

Järven fick jobba hårt för att få ta i sin mat.


Som sagt, det var en helt underbar arbetsdag. Direkt efter jobbet åkte jag hem och hämtade Klinga för återbesök med ögat hos veterinären. Allt var bra! Allt var läkt och fint men veterinären konstaterade att hon för alltid kommer att ha en liten grå prick i ögat, ett ärr. Ja, det är helt ok eftersom det inte alls påverkar synen och nu är även hon märkt och jag kommer alltid kunna se att hon är min hund, om man ska skämta om saken. Även India är märkt för livet då hon har ett hack i tungan efter ha trillat ner från en pall när hon var valp.
Efter veterinären for jag till Malmö för att hämta hem min jobbdator till Realgymnasiet. På vägen mot Lund hamnade vi plötsligt i en låååång bilkö pga en bilolycka på E22. Här fick vi stå i hela 45 min så vi kom precis fram till Lund när min valpkurs med stadsträning började. Även denna kväll gick otroligt bra och alla deltagarna kände sig väldigt nöjda (vad det verkade i alla fall). Vi gjorde samma övningar som gruppen dagen innan gjort men vi valde att hålla avslappning i parken istället. Det var inte mycket människa av mig igår kväll när jag äntligen kunde slå mig ner i soffan tillsammans med en mystörstig Heidieh och husse. Natten har varit väldigt lugn och jag vaknade hela 30 min innan min klocka ringde denna fredag, pigg och helt utvilad.

Heidieh börjar bli riktigt rund om magen.
 Så idag, fredag, har jag varit uppe med tuppen. Jag och hundarna trotsade grannens sjuka förbud och tog faktiskt en tur ute på ängen. Den där grannen påstod att bonden hugger gräset och sen samlar ihop det till sina kor, jag påstår tvärtemot. Tycker du det ser ut som om det avhuggna gräset är uppsamlat? Nä, grannen får nog skaffa nya glasögon!


Dock finns det en klöveråker intill denna åker och där gjorde vi som vi brukar göra, vi hölls oss i kanten intill vår skog. Jag valde också den kortare vägen som leder intill våra egna ägor och då slipper jag passera hans hus. Fy vad tråkigt att han helt avslutat glädjen med mina och hundarnas älskade promenader i frihet.

Idag blir det en del jobb nu på förmiddagen. Städning (utan dammsugare för den är i sönder suck) i eftermiddag tillsammans med ett storkok av en lammgryta. Vid sen eftermiddag ska jag åka upp till utställningsområdet och sätta upp vårt utställningstält. Du kommer hitta oss lördag och söndag intill ring 8. Pälsarna på Klinga och Frigg ska också gås igenom. Det ser ut till att bli en bra fredag.

DRÄKTIGHETSRAPPORT - Heidieh dygn 37.

Idag växer det ut känselhår på valparnas huvud.


Nä hon är då inte snabb i sina steg. Lunkar fram i sakta takt tillsammans med mig. Inte alls intresserad av att leka eller busa med övriga i flocken. Hennes dagar ägnas helt åt att göra sina behov, sova, promenera lugnt och då och då äta. Denna morgon gjorde hon mig glad för hon åt sin frukost med mycket stor aptit.

Idag har jag beställt ny mat hos Zoozoo.com. Det är dags för Heidieh att gå över till det energirika fodret Royal Canin Starter Medium tillsammans med Vom & Hundemat Exklusive.
Dagens mått: 
  • mage: 73 cm, ökat 4 cm
  • midja: 67 cm, ökat 6 cm
Heideh mår bra och dräktigheten utvecklas precis som den bör.

Nu får det räcka för idag. Avslutar med ett litet läsartips om hur man kan träna in den så viktiga avslappningen hos hund. Det är en artikel som en kollega och mycket duktig hundtränare har skrivit. Läs och lär!
http://www.kelpiestuds.se/slappna-av-pa-filt

Önskar dig en trevlig fredag. Kramiz

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.