Hur många?

Ja, nu börjar gissningen om hur många valpar det är som befinner sig i Heidiehs mage. Jag sitter med måttband och anteckningsböcker framför mig. Jag mäter alltid mina tikar om mage och midja och jag börjar alltid mätningen runt dygn 28, när jag gör ultraljud. Igår låg hon hos oss i soffan och ville att jag klappade henne på magen. Vilken mage hon har fått! Den är stor, rund och hård. Hur många valpar är det som tumlar runt där inne med tanke på att dem nu är stora som biljardbollar?

Dagens mått, dygn 42.
Mått vid dygn 21: 69 cm/61 cm
  • mage: 75 cm, ökning 6 cm
  • midja: 70 cm, ökning 9 cm

Tittar på anteckningar om Heidieh´s mått vid samma dygn när dräktigheten resulterade i 12 stycken friska, sunda Solrosor.
Mått vid dygn 21: 66 cm/57 cm
  • mage: 71 cm,
  • midja: 67 cm
Så, hur många bor där inne i den trinda magen?

Från idag och fram till förlossningen sker 75% av fostrets tillväxt. I denna veckan växer fostren ca 3 cm på längden och blir ca 10 cm långa. Heidieh har idag varit dräktig i 6 veckor och går in i vecka 7. Fostret liknar den färdiga valpen men har inte en chans att överleva utanför livmodern då lungorna är långt ifrån utvecklade. Förbeningen i skelettet är så pass förhårdnat att man från idag kan se fostren på en röntgen. Mjölkproduktionen startar ofta i slutet av denna veckan. I slutet av denna veckan brukar man kunna känna lätta fosterrörelser.

Heidieh´s aptit har till min lycka förbättrats. Från igår har vi gått över från valpfoder till Starter som är ett foder för valpar upp till 8 veckor och dräktiga och digivande tikar, detta tillsammans med V&H valpfoder. Det finns inte så mycket plats i magen så hon kommer ofta och vill ha mat, tar ett par tuggor och är sen nöjd. Äter 4-5 gånger om dagen nu. Hon rör sig tungt och klumpigt men är fortfarande väldigt sugen på att hänga med ut på våra promenader. När hon är i trädgården går mycket av hennes tid åt till att gräva på den lya där hon tycker att valparna ska komma. Det börjar bli dags för mig att plocka fram valplådan och fixa till den mysiga valphörnan i vårt sovrum. Vi närmar oss den stora dagen med stormsteg <3

Bidibianka´s Friggi

Nu löper vi här i huset. Har märkt dem senaste dagarna att det var på gång för det har varit lite stressigt och oroligt i flocken.  Igår hände det äntligen! Frigg startade igång med löptiden och idag har äntligen hennes hjärna åter hamnat på rätt plats (den har varit på tur utanför huvudet de senaste veckorna, vilket är vanligt i förlöpet). Frigg ska bli mamma till våren har vi tänkt och detta innebär en parning i Mars 2015 och om alla planer går i stöpet med vår egen LS Lilium "Gandhi" så kommer det bli han som blir pappa till hennes valpkull. Gandhi ska göra HD/ED röntgen inom kort samt även BPH-test under nästa månad. Mamma till Gandhi är Carnac´s Jolly Jinti "Alize" och pappa är Jolly Bob av Ulfsäter.
Lightschaps Gandhi
En mycket spännande färgkombination och båda föräldrarna har det mest underbara temperament jag kan tänka mig. Vilka härliga familjehundar vi har att se fram emot i o m denna valpkullen som vi förhoppningsvis kommer vänta under våren 2015.

Det här löpet sätter griller i huvudet på våra andra tikar och som också är på väg mot löp. Igår var jag och India i Lund för att träna i vår grupp i Tävlingslydnad. Andra tyckte det gick bra, jag tyckte det gick så där. India har just nu hjärnan utanför huvudet och hon blev störtförälskad i en liten vit gosse som deltog i en av våra andra kurser. Hon kunde knappt släppa honom med blicken. India som inte är någon pratglad hund tjöt och ylade och ville bara bort till honom. Dock var hon med mig då och då och vi fick till en del bra följsamhet och läggande. Platsliggningen gick hyfsat med ett uppgående. Apporten har hon förstått, nu ska vi bara få till positionen. Ställandet, nja, här behöver vi träna massor.

En förlöpande India
Nu är det dags att ta tag i arbetsdagen. Har en lång sådan framför mig då jag måste planera allt inför morgonens heldagslektion för Realgymnasiet. Måste också planera klart allt för nästa veckas heldagars arbete på skolan med Temavecka för ÅK 1.

Önskar dig en trevlig onsdag. Kramiz

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.