3 veckor med avmaskning

Var tog denna dagen vägen (torsdag)? Gick och la mig igår kväll (onsdag) med en känsla av otroligt lugn i kroppen. I dag och i morgon är lediga dagar och jag behövde inte ha någon klocka som ringde. Men Heidieh höll inte med mig den där onsdagsnatten, hon har sprungit ut och in så gott som hela natten. När jag var uppe gång nr 3 kom jag på att hon kanske inte ville ut, hon ville kanske bara komma ifrån valparna och sova i lugn och ro. Jag släppte ut henne och placerade fram stolar så hon kunde hoppa in och ut över grinden utan risk för skador, med hjälp av stolar på båda sidor. Sen fick jag faktiskt sova. Om hon sov inne hos valparna i köket eller hon sov i resten av huset har jag ingen aning om. Hon var nöjd, jag var nöjd.

Steg upp runt 9,30. D var som vanligt ledig om torsdagar och tog ut hundarna medan jag fixade frukost. Vi åt frukost i lugn och ro och sen kom besök nr 1, min goda vän Lina med Fei o Ville samt hennes arbetskamrat och min valpköpare till underbara Curry. Det mystes och vi fikade. Sen kom nästa besök, valpköpare nr 2.
Tor´s lillmatte
Vi har haft en trevlig dag med underbart valp/hundprat som avslutades med en så god kycklingmiddag och ett gott glas vitt vin. Nu sitter vi här framför tv och jag försöker formulera någon form av blogg.

Dagens blogg handlar ju om valparna. Jag börjar skriva i går kväll men bloggen lär inte bli klar o publicerad förrän denna morgon. Jag känner mig ganska trött o lär inte orka skriva klart. Detsamma är med datorn som bara har lite batteri kvar.

Avslutar kvällen med lite valpmys.


Då var det morgon efter en ganska så god natt! Sitter här vid mitt frukostbord omringad av 4 vuxna schappar samt 9 valpar. Dem har alla fått sin frukost som dem slukade med god aptit. Valparnas torrfoder ligger i blöt så dem blir serverade lite längre fram på dagen. Ännu så länge får dem bara smakprover under 1 gång om dagen men intresset för mat börjar vakan så kanske kan dem få ytterligare lite mat fram emot kvällen. Vi får se hur glada dem blir för dagens första mål.

Jag sitter här och bloggar samtidigt som jag äter frukost. Så fort jag är klar måste jag städa undan i köket för idag får jag mysigt besök - Valparnas pappa med matte och lillmatte kommer för att se dem små. Var ju ett tag sedan vi träffades så det blir kul att träffas igen. Hoppas dem tycker att valparna är lika fina som jag tycker. Efter besöket blir det fredagsstädning och kvällen ska gå i familjens tecken. I morgon startar en aktiv helg med utbildning på mitt jobb i Malmö. Blir en mycket spännande helg.
 
HUND 360 grader (F.d Hunden ur andra vinklar/HUND 3)
Denna kurs riktar sig både till de elever som vill gå någon av de yrkesinriktade utbildningarna, och till "vanliga" hundägare som vill lära sig mer om ämnet HUND på en lite mer avancerad nivå. Så oavsett vad som är ditt mål med kursen så är du VÄLKOMMEN!

VALPARNA 3 VECKOR!

Igår var det dags för första avmaskningsdosen. Jag använder Banminth första gången för jag tycker det är milt och deras magar är ju inte så härdade ännu. Det spottades och frästes när jag stoppade in pastan i munnen :-)



Usch och tvi tyckte valparna. Detta var bland det värsta dem någonsin blivit utsatta för. Som tröst fick dem sen en puss på nosen och smaka lite god korv.




Mamma Heidieh övervakade det hela.
Alla valparna vägdes för att avmaskningsdosen skulle bli rätt samt för att jag ska ha kontroll på viktökningen. Heidieh sköter ju sina valpar så otroligt bra själv så jag kollar sällan att alla får en spene osv. På vikten här ser jag absolut att sån kontroll hade varit helt överflödig :-)

Viktökningen visar från vecka 2 till vecka 3.

Kiara

1434 g, ökat 573 g, totalt 1128 gram.
Har ännu inte hittat sitt hem men kanske ett på gång.
En riktig liten goding som älskar att mysa i en människofamn. Börjar få lite intresse av att upptäcka världen. En och annan liten hörntand kan börja skönjas men det lär nog dröja ett par dagar till innan dem är uppe riktigt.


Ammo: 

1661 g, ökat 571 g, totalt 1343 gram
Flyttar till Simrishamn.
En stor kelgris som är väldigt nyfiken på omvärlden och sina syskon. Hans filosofi är att man ska spara på energin, varför gå runt syskonen när man istället kan gå över dem för att hitta den perfekta sovplatsen?


Tja, lyckades inget vidare :-)

 Curry: 

1879 g, ökat 729 g, totalt 1541 gram
Flyttar till Höllviken.
Den stora bruningen med den ibland lite bistra uppsynen. Dock är han inte alls så bister som uppsynen ibland kan ge sken av :-) Han är en stor kelgris och fullkomligt älskar människor. Sätter man sig på golvet är han oftast en av dem första till att klättra upp i knäet.
Inte så lyckat här heller :-)


Inte alls glad på mig denna kväll :-)

Stella: 

1557 g, ökat 616 g, totalt 1265 gram
Stannar kvar hos oss.
Denna tjej som ser så liten ut men enligt vikten inte alls är så liten. En väldigt lugn och förnöjd liten jänta som upptäckt nyttan av mattes händer - de där händerna håller oftast i godsaker. Varje gång jag sträcker fram en hand mot Stella börjar hon leta mat :-) Hon har stort intresse för mat som inte kommer ifrån mamma. Gillas inför framtiden.
Invägningen

Nja, inte så nöjd här heller faktiskt :-)



Hero: 

1244 g, ökat 534 g, totalt 1030 gram
Flyttar till Värnamo.
Minst men största myspysaren. Han är så himla gosig och fin. Älskar allt och alla. Framåt och nyfiken på omvärlden. Tycker dock inte om att sova ensam utan ligger helst och sover i en liten hög av syskon. 
Försök o åter försök :-)



YES :-)

Tor: 

1667 g, ökat 632 g, totalt 1377 gram
Flyttar till Halmstad.
Fina goa Tor, vår stora charmör. Nyfiken och framåt och befinner sig oftast där mina fötter befinner sig. Var en av dem två valparna som igår tog sig utanför ytterdörren tillsamman med mamma, men som ganska snabbt vände in igen då det blev kallt under tassarna :-) Tor är våglig och testar gärna på nya saker.



Carro: 

1521 g, ökat 593 g, totalt 1218 gram
Flyttar till Gränna
Tjejen som är blandning mellan Schapendoes och Dalmatiner :-) (OBS!!!SKÄMT!!!). Tjejen vars färg jag är väldigt nyfiken på. Kommer hon bli mörkt blå/svart eller kommer hon gå åt bruna hållet i dem ljusa partierna? Ja, det får tiden utvisa. Till temperamentet är hon en lekfull liten tjej som gärna drar igång syskonen i bus.




Finn: 

2007 g, ökat 696 g, totalt 1633 gram
Flyttar till Bromma.
Ja störst i kullen var han och är fortfarande. En stor liten nallebjörn som är det gosigaste i världen men med enormt stort upptäckarbehov. Jag kände det när han bara var 4 dygn gammal (som ni vet är jag ju expert på att läsa temperament redan i så tidig ålder haha) och jag känner det fortfarande. Är jag av med någon valp så är det alltid Finn jag ska leta efter. Trots det vill han ändå ha mamma och syskon nära sig. Gör sina utflykter men drar sig snabbt tillbaka till flocken. Att ligga i en människofamn och sova är blad det bästa Finn vet.



 Nike: 

1447 g, ökat 574 g, totalt 1162 gram
Flyttar till Hammarö/Värmland.
Vår otroliga överlevare! Så otroligt vacker på både insidan och utsidan. Kelig, mysig, nyfiken. Hon är allt en Schapendoes ska vara vid den här åldern. Hon är tjejen med glimten i ögat.



En sak lärde jag mig igår när vi skulle ta dem här bilderna :-) Man ska inte ta "ståbilder" på ett gäng sovande valpar. Det var helt omöjligt i de flesta fall att få dem till att stå på sina egna ben. Men vad gör det? Det blev söta bilder i alla fall och det var det viktiga.

Så, dagens rapport är gjord. Jag önskar dig en härlig fredag.



Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.