Ont om tid är det gott om!

Godmorgon kära läsare!
Ja, igår blev det ingen uppdatering av bloggen för igår stod det jobb och åter jobb på schemat. Dessutom fick jag stiga upp i arla morgon för att vara på mitt lärarjobb kl 8.00, vilket jag inte riktigt fixade pga bilköer på motorvägen.Vägen mellan Gårdstånga och Malmö är helt hopplös på morgonen runt 8 och på eftermiddagen runt 17. Det är mängder med bilköer och sådan bildar olyckor. Det ska ta ca 42 min att ta mig hemifrån ända fram till parkeringsplatsen vid Realgymnasiet i Malmö (vid stationen, bredvid Slagthuset) men jag får alltid räkna med en restid på ca 1,5 timme för att vara säker på att vara i tid. Detta gjorde jag så klart inte i går morse och det gick så klart inte att komma i tid. Så retligt!



Film från morgonpromenaden.

När jag kom hem på eftermiddagen fixade jag middag och sen åkte trimbordet och kammar fram. Det var dags för storrengöring av mina 4 underbara Schapendoes. Först ut var Klinga som gick fortast. Jag hade redan tagit ena sidan på henne i förra veckan så där var det bara en tovig sida att ta sig igenom. Efter kamningen blev det ett bad för henne oc därefter en genomborstning. Nu är hon redo för helgens utställning i Växjö. Aj då, sitter och myser med henne i skrivande stund och där hittade jag minsann en liten tova bakom örat! På det igen! Efter Klinga var det den snövita Friggs tur. Ja, hon ska i alla fall vara snövit, vilket hon absolut inte var när jag ställde henne på trimbordet.Ena sidan var lätt och enkel men andra sidan och magen! Shit... inte hade jag märkt att hon var såååå tovig. Men vilken hund hon är. Jag slet och drog (nåja inom rimliga gränser så klart) och kämpade så jag fick kramp i armen för att få ut alla tover. Tack och lov att man har rätt redskap.
Pudelkam för att kamma igenom pälsen.
Tovutredare för att SKÄRA, inte slita isär tovan.
Finkam för att kamma ut den sönderskurna tovan.
Underullskam för at slutligen ta bort all lös underull.
Dessa redskap hade jag som Schapendoesägare inte klarat mig utan! En timme senare var den otroligt toviga Frigg helt tovfri och kunde även hon hoppa in i badet och bli redo för helgens utställning.

Sen var det Heidieh´s tur. Dock var jag väldigt tveksam för att sätta en kam i hennes päls. Du ser på filmen ovan hur hon ser ut, liknar snart en nakenhund suck. Men det var ett måste då kroppen förutom den halvnakna ryggen var en enda matta. Nu har hon en helt otroligt enkel päls och en liten stund senare var även hon helt tovfri och halvnaken. I morgon ska valparna få börja smaka riktig mat och så hoppas jag det går fort tills hon kan sluta dia och få tillbaka lite hår på kroppen. Dock lider hon ingen matbrist då hon inte tappat ett hekto i vikt. Äter som en hel häst. Här blev det dock inget bad igår.

Under tiden som kompisarna kammades stod India nedanför trimbordet och väntade på sin tur. Hon älskar att bli kammad. Man ser hur hon njuter och tycker nog att kammen är rena massageredskapet. Hon liksom mamma Heidieh, har otroligt lättskött päls och trots att det är längesedan hon blev kammad hade hon inte en enda tova att redda ut. En borstning och sen snabb genomgång med pudelkammen och hon var klar. Hon fick inte heller ett välbehövligt bad utan det tänkte jag ta i morgon när jag är ledig från jobb.

Jobb ja. Även idag står det jobb på Realgymnasiet på schemat. Börjar med roligheter kl 14 och avslutar dagen med Ölprovning och AW hos Hamnmästarna i Malmö. Ska bli kul att lära känna mina nya fina arbetskamrater riktigt.

Valparna har inte varit ensamma hemma under tiden som jag har jobbat utan mina kära föräldrar har ställt upp som valp och barnvakt. Så även denna eftermiddag/kväll. Jag ska på partay och Daniel ska jobba på hundskolan.

Kära föräldrarna firar födelsedag.
Idag fyller valparna hela 3 veckor! Shit vad tiden går... Jag hinner inte riktigt med.


Daniel ville bygga en liten hage till valparna förra helgen men jag tyckte inte det var lönt. På filmen ser du ju varför :-) I morse följde t om två valpar med mamma ut genom ytterdörren. Nåja, det blev lite kallt så dem backade snabbt in igen men dem fick göra egna val. Det får man göra i detta hemmet. Här lär man av sina erfarenheter och det är fritt fram att prova det man vill prova, så länge det inte är farlig.

Idag är det som sagt jobb och då hinner jag inte fixa en massa saker med valparna. I morgon är jag ledig och då ska det presenteras saker att klättra på, dem ska avmaskas och vägas och på fredag ska jag introducera mat. Så ni får hålla er till i morgon med bilder, vikter och mycket mer.


Curry






Pojkbesök i valplådan.
Nu ska jag äta lunch och sen göra mig redo för dagen. På återhörande i morgon. Kramiz

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.