På Norgetur.

Klockan är 7.30 och jag blev väckt av ett gäng nödiga hundar. Kunde nog bett dem vuxna vänta men lilla valpen kan inte vänta, hon måste ut när hon vaknar. Sagt och gjort, bara att klä på sig de varmaste kläderna och ut med hela gänget.
Jag och Stella
Inte lätt att promenera med 4 kissnödiga vuxna schappar och 1 kissnödig liten valp. De vuxna får vara i koppel och valpen är lös. Precis när Frigg ska sätta sig för att göra sitt största behov dyker det upp en hund. Klinga och syrran Sussi började så klart att skälla ut den mötande hunden, Frigg som tydligen var väldigt dålig i magen glömde vad hon gjorde och bajsade ner hela rumpan. Som pricken över i satte valpen Stella efter hunden och skällde ut den efter noter. Ja, så började denna måndagsmorgon i Norge ;-)

Det var inte lönt att gå och lägga mig igen så nu sitter jag här vid frukostbordet i min ensamhet och äter frukost i lugn och ro. Resten av familjerna sover, bara jag och hundarna är vakna. Försöker hålla gänget lugna och tysta men det kan jag glömma. Det är full rulle med bus och lek i vardagsrummet.

Vi är som sagt på en semestertripp över nyår, jag och Daniel och sonen Adam. Vi åkte hemifrån i Lördags morse och anlände till Oslo runt 19.30 efter ett stopp vid gränsen för lite mellandagsinköp. Det blev ett par välbehövda termobyxor till Adam samt vars en härlig mössa. När vi kom fram till Oslo var det "bara" -13 grader kallt.

Igår, söndag, var det till att stiga upp i ottan. Det var dags för årets sista utställning och denna gång skulle vi till Letohallen i Oslo. Det var så mycket folk där men ett trevlig ställe att ställa ut på. Alla var så vänliga och alla HÄLSADE på alla, vilket jag inte är van vid när vi är på utställningar hemma vid. Så bra mycket roligare. I Klingas klass var det bara hon och syrran Sussi som ställdes mot varandra.



Som vanligt var det Sussi som tog hem vinsten (har mycket mer päls än Klinga samt lite annat smått och gott). Det blev som jag tycker det skulle bli, Sussi fick 1:a och Klinga 2:a, båda med Excellent samt Sussi fick även CK och CERT. Lycklig för det är jag, för hon kommer ju från min uppfödning :-) Sussi blev dessutom också BIM (Bäst i motsatt kön).

Hanne och Sussi till höger i bild.
BIR (Bäst i ras) tog Friggs bror Jimmy hem :-) Härligt! och ett stort grattis till dem båda.

Även Frigg ställdes ut men det gick helt åt skogen. Jag, mitt nöt, rakade henne i rumpan i lördagskväll då hon hade en tova där. Var inte meningen att raka ända in på huden men så hade jag tydligen gjort, fick jag vetat igår på utställningen. Hunden kunde INTE STÅ! Hon skulle hela tiden sitta och hon skulle fixa till rumpan. Tog 2 steg och sen kastade hon sig ner på rumpan. Åhhh, vad arg jag var på mig själv! Frigg fick VG med hyfsad kritik. Jag är glad att det ens blev ett VG med det framträdandet hon och jag gjorde i ringen. Hon blev dessutom placerad som nr 2 av 3. Nr 1 i vår klass blev Fei´s fina syster Nala.

En av de få gånger jag fick upp henne på 4 tassar lyckades D fånga på bild.
Efter utställningen igår samlades vi, Hanne med hundar, vår valpköpare Tore med sin LS Anemone Fröja, Unni och Roy med LS Lilium Bella och deras andra Schappe, Nala samt en bekant till Hanne med Schappen Elvis. Vi tog en låååång tur i skogen över stock och sten.

Samling på parkeringen.

Frigg som njöt fulla drag

Daniel och Adam

Frigg

LS Anemone Fröja och Frigg


Klinga

Sussi med matte håller koll på schappegänget och fotfolk.

Frigg

Frigg och Sussi

LS Lilium Bella

Frigg och Urtehagens Nala

Bella

Frigg

Kom alla hundarna...

Drottningen över alla Schappar :-)

Jag och Fröjas husse, Tore

Hur många hundar?

Sussi

Bella

Hanne och Roy

Tore - Schappekungen (med pipleksaken i handen i alla fall).

Klinga

Efter skogsturen i backig terräng, som tog musten ur både mig och mina hundar, tog vi en fika hemma hos Hanne.
Roy myser med Stella

Tore och Hanne

Mor Lillemor myser med Sussi

Helt utmattad Frigg

Hanne o Stella

Fina Urtehagens Nala

StellaBus

Frigg i sin favoritsysselsättning, att tvätta folk.

Några är nog lite hungriga.

En trött Guinnea.
Vill du se fler av gårdagens bilder? https://plus.google.com/u/0/photos/101740892893706378015/albums/6098162174107647841

Men igår var igår och idag är en ny dag med nya möjligheter. Hanne har precis gått iväg till jobb och vi ska äta frukost för att sen kanske ta en liten tur till Oslo efter att vi gått en runda med hundarna i den härliga skogen. Kvällen ska vi tillbringa på middag hos fina Unni och Roy som har LS Lilium Bella. Det blir en bra dag den här med...

Önskar dig en trevlig måndag. Kramiz

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.