En volontärs arbete på SOS Animals i Spanien.

Fick ett uppdrag av min arbetsgivare, jag skulle kvalitetssäkra en APL-plats innan vi skickade ner vår elev som ska tillbringa 3 veckor där inom kort. Ett mycket spännande uppdrag som jag såg fram emot med både spänning och fruktan.

Denna plats ligger på ett solvarmt ställe där Apelsinerna växer på träden. Jag trodde att jag skulle få ett par dagar av härlig sommarvärme och lite solbränna. Här sitter jag och platsens volontärer inomhus med tjocka lager kläder och en sprakande eld i braskaminen som gör sitt bästa för att värma upp våra frusna kroppar. Solen lyser med sin frånvaro och det är bara Apelsinerna som frodas.
Jag befinner mig ett par dagar i Södra Spanien, Malaga, om jag ska vara noga på det. Min tro är att solen alltid skiner i Spanien, året om. Idag har jag fått erfara att det bara var en dröm att få komma ner till värmen ett par dagar. Jag har åkt från solen och värmen i Sverige för att hamna till regn, rusk och kyla i Spanien och så säger väderrapporten att det ska vara under hela min korta vistelse här.
Men vem bryr sig på vädret när man kan få så mycket kärlek som man får på den här platsen, SOS Animals in Spain? Här kan du få precis hur mycket kärlek och mys som du önskar. Här finns det kärlek i överflöd från alla hundar som har en bakgrund som ingen skulle kunna tänka sig att ett djur skulle kunna bli utsatt för. Här är tacksamheten oändlig över det liv SOS Animals har gett dem.
Fina Vincent.
 Några av hundarna, som förhoppningsvis befinner sig här tillfälligt, har hittats på gatan irrande omkring. Några har blivit misshandlade i sitt hem, några har blivit lämnats ensamma kvar i huset när familjen har flyttat. Bakgrunden är olika och olika hård för dem alla individerna men ändå har dem anpassat sig otroligt bra till livet tillsammans med människor. En hund verkar kunna förlåt allt.
Volontär Sara

Om en människa vill klappa säger de flesta hundarna inte nej. Några av hundarna är väldigt skygga så där får man fjäska lite extra för att dem ska våga ta emot lite kärlek, men törsten efter kärlek tar oftast över och till slut skulle dem kunna krypa innanför skinnet på den som är villig att ge lite kärlek tillbaka.
Jag frågade en Volontärarbetare om det aldrig hänt att någon hund gått till angrepp mot en människa.
-        En gång blev en volontär biten i armen när några hundar bråkade och hon gick emellan men jag har aldrig hört att någon hund skadat någon människa avsiktligt.
Ganska otroligt kan jag tycka med tanke på den lilla tillit de flesta hundar måste ha till människan. Att man åter kan lita på en människa när det är den som gjort hunden så illa tidigare är märkligt. Det visar bara på hur mycket hunden älskar människan. Ofattbart att inte alla människor kan älska hunden lika mycket tillbaka.
Volontär med Julia och Mhari
Hur ser då en dag ut för en volontärarbetare på SOS Animal i Spanien?
Dagen börjar med tidig morgon, oftast kl 8 ska alla vara på plats i kenneln. Alla äter frukost innan man gör sig redo för att ge sig ut för ett intensivt 4 timmarspass hos hundarna.
Man startar dagen med att utfodra alla hundarna efter noggrannt schema. Några ska också ha medicin och även det sker med noggrannhet. När maten är avklarad börjar ett gäng morgonpromenaderna med alla hundar som är allt mellan 30-60 minuter medan andra gänget påbörjar den grundliga städningen. Promenaderna sker kennel för kennel och i varje kennel finns mellan 1-3 hundar.
Städning med högtryckstvätt

Nystädad kennel, rent och snyggt

En av dagens promenader.

Nikita i "Playpen"

Alla filtar ska ut och hängas på luftning, ev tvättas.
Man plockar upp avföringen som kommit under natten och sen startas högtryckstvätten. Det ska tvättas rejält och alla kennlar (så kallar man hundboplatserna här) ska saneras ordentligt. Först högtryckstvätt, skrapa ut vattnet, tvätta med klorin och sist torka torrt (om det inte är sol och varmt för då torkar golven av sig själv). Varje kennel får samma sanering och detta görs efterhand som hundarna promeneras. Varje morgon, måndag – söndag görs samma arbete. När allt är klart förbereder man mat mm tills kvällspasset.
Elza tar en siesta på uteplatsen.

Mitt på dagen har man siesta och då vilar alla arbetare, fixar lite mat till sig själv och bara tar det lugnt innan kvällspasset som startar runt 16-17 beroende på väder och värme.
Åter igen blir det städning men av enklare variant (moppa med klorin och torka torrt), utfodring och hundpromenader. Detta arbete är slut runt 19 på kvällen.
Fina lilla Semla som flyttar till Sverige i morgon.
Det är ett hårt arbete att vara volontär på SOS Animals i Spanien. Det är fysiskt krävande med all städning av kennlar, boningshuset och alla promenader som ska utföras varje dag. Det är lika psykiskt krävande med alla känslor man har för alla hundar som farit så illa innan dem kom till SOS Animals. Att veta vad människorna gjort mot dem känns svårt. Att gå på promenader, utfodra och sen åter sätta in dem i sina stora inhägnader tycker jag också känns svårt, att bara lämna dem ensamma där.
Tycker att det också skulle vara ganska krävande psykiskt är att bo tillsammans så intensivt som volontärarbetarna gör. Dem sover på rum om 2-4 personer med gemensamt kök och storstuga. Stunderna för sig själv är inte så många. Men dem klarar det. Det är inte vem som helst som väljer denna typ av jobb.
Lille valpisen
Det som jag tycker känns svårast i min vistelse här är dem 6 valparna som får bo utan någon mamma. Dem hittades i en låda när dem var ca 4 veckor gamla som ägaren hade ställt på en marknad och sen övergett den.
Valparna kom till SOS när lådan hittades och har bott här sedan dess. Dem är nu ca 8 veckor gamla och alla söker ett hem att flytta till när vaccinationer mm är klara. Dem här valparna vill bara ha mys och kärlek och någon att krypa upp i famnen till. Dem vill ha så mycket kärlek och stimulering som alla valpar vill ha. Dem vill inte stå i en bur utan någon vuxen hund att se upp till, att leka med, att uppfostras av och att dias av. Dem vill leva ett helt vanligt ”valpliv”.
För att klara av ett arbete som volontär på SOS Animals behöver man ha god fysisk kondition och ett starkt psyke. Det är krävande att vara volontär men vad dessa hundar är tacksamma för att dem fått komma hit och att volontärerna finns med all sin kärlek, kunskap och ork.
Tycker du om hundar? Då tycker jag absolut att detta är något du ska prova på under några veckor av ditt liv. Det är här du lär dig hundens behov och känslor.
Jag är tacksam för att jag fick dessa dagar här. Jag är otroligt tacksam att jag fått se vilket arbete dessa otroliga volontärer för om dagarna och hur mycket dem ger till dessa underbara hundar av sitt liv.
Tack!

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.