Ekorrhjulet snurrar baklänges.

Ja, det var ett tag sedan jag hade tid att blogga. Mitt jobb på REALGYMNASIET har upptagit den största delen av min vakna tid. Antingen har jag varit på jobbet eller så har jobbtankar snurrat i huvudet när jag varit hemma. Som jag tidigare har berättat jobbar jag med att arrangera Realgymnasiets största marknadsföringsprojekt - REALGALAN som går av stapeln söndagen den 3 maj. Just det, inte många dagar kvar att spela på och spelar gör jag verkligen. Ja spelar om vilken artist som kommer stå på scen den dagen arrangemanget går av stapeln. När jag vaknar på morgonen har jag ingen artist att sätta dit. När jag lämnar jobbet på eftermiddagen har jag en artist planerad, alla inbjudningar är utskrivna liksom planscher mm. När jag åker hem från jobb har jag åter igen ingen artist på min lyra. Artisterna till den här galan byter skepnad lika ofta som jag byter tröja. Vad beror nu detta på? Gör jag ett dåligt jobb? Ja, det kan man ju tro men så är inte fallet. Detta är inget jag i mitt arbete kan påverka då det är artisterna bokningsföretag som strular något sjukt. Det är dubbelbokningar, felaktig bokningsinformation och hmmmm (skulle vilja skriva en lång svärrad) vet allt. Hur kan man driva något sådant när man inte vet vad den andre gör? Är det alltid så här krångligt att boka artister till olika arrangemang? Hur kan då artisterna få jobb? Är det så att vi inte är attraktiva nog att jobba för? Nä, det tror jag inte då dem minsann får väldigt bra betalt. Jag har ingen aning men enkelt är det inte att ro det här stora skeppet i hamn inte. Jag är jag och jag är envis som synden! Jag SKA ro det här skeppet i hamn. Om vi sen kommer lugnt in till kaj eller vi kantrar precis på mållinjen har jag ingen aning om i dagsläget men i hamn ska jag! Så det så.

www.ors.se
Igår tillbringade jag större delen av min arbetsdag här på denna underbara plats. Det är här Realgalan ska gå av stapeln, Örestads Ryttarförening i Malmö. Jag var här för att planera galan in i minsta detalj och instruera mina hundelever om deras uppdrag på galan. Dem ska gå en rallylydnadsbana men vi har gjort den som en stafett.
Vi tränade också på deras andra uppdrag, en tävling mellan häst och hund - Vem hoppar snabbast. Du milde vad detta gick undan. Vid första testturen fick jag gömma mig bakom ridläraren för att slippa se vår hästelev och häst ta sig runt på banan i vild galopp. Hur i hela fridens namn satt tjejen kvar? Hade hon klister i rumpan??? Det här blir ett superhäftigt nummer!

Sen åkte jag till skolan och skrev ut alla inbjudningar, massor av planscher mm för att kasta allt i papperskorgen när jag skulle åka hem. Ja, så kan en dag på mitt jobb se ut :-) i alla fall i nuläget.

Efter jobb var det dags för mig att hålla min valpkurs och därefter fortsättningskurs, vilket jag gör varje torsdag. Först ut var valpkursen. Här tränade vi kontakt och sen avslutade vi med en lång teoristund där vi pratade om det superviktiga ämnet - STRESS. Mycket intressant tyckte deltagarna och jag hade fullt upp med att besvara alla oroliga frågor, vilket detta ämnet alltid framkallar.


Efter valpkursen var det dags för Fortsättningskurs 1. Igår var det så fint väder på kvällen så jag valde lite stads/stationsträning istället för att vi skulle vara inomhus i vår träningslokal.

Täning på bakom i trappor.


Passivitetsträning mitt inne på centralstationen i Malmö. Så nyttigt och så duktiga hundar.
Det var en trevlig kurskväll och jag hade en supertrött hjärna när jag väl var hemma och kunde sätta rumpan i tv-soffan.

Jag och underbara Mr Blå myser <3
Jag myser en stund efter fredagens jobb.
 Denna otroligt hektiska arbetsvecka har gjort att det har blivit lite mindre av denna varan för min egen del. Mindre för min del, mer för mina föräldrar, min man, son och vår trevliga valpköpare från Tyskland som var på besök onsdag-torsdag. Det var inte lätt att kommunicera när man inte talar samma språk och kunskaperna i ett gemensamt språk (engelska) var knapert men det gick. Kan lova att vi numera kan ansluta oss till mästarklassen i Levande Scharader :-)

Det är inte så att dem här valparna har lidigt någon brist på mänsklig närhet under denna veckan då jag haft knapert med tid för dem. Aboslut inte! Sonen tillbringar varje ledig minut på detta sättet. Britt från Tyskland har nog tillbringat större delen av sin vistelse på ungefär samma sätt :-) Under tiden har min kära man tillbringat tiden på det här sättet... förutom alla hundpromenader, aktivering mm.
Det är fler som har myst mycket med valparna under min frånvaro från hemmet...
Min kära mamma
Min kära dotter Sara
Nä, dem här valparna lider då ingen brist på mänsklig närhet. Däremot tycker de vuxna hundarna att dem lider brist på närheten av matte.
Välkommen hem älskade matte <3

Klinga och Stella ville ligga tätt intill mig igår.
Tiden går fort! Idag blir dem här 7 godingarna hela 3 veckor gamla. Mycket har hänt under veckan som gått.
Dem går nu stadigt på alla 4 benen. Dem ser och hör ALLT som finns att se och höra. Dem upptäcker hela köket och idag upptäckte jag att det minsann börjat kika upp små sylvassa bissingar i munnen. Det är dags för ändrad kost!

Det är dags att ge valparna deras första mål fast mat
När incisiverna bryter fram runt vecka fyra ska valparna successivt börja vänja sig vid annan mat än modersmjölken.
De kan göra tiken illa när de diar och hon börjar dra sig undan och vill inte längre lika villigt låta dem dia.
Det är dags att börja vänja valparna vid en kost specialanpassad för deras växande kroppar.
Valpens fysiologi ändras snabbt och näringsbehovet ändras.
Den behöver extra energi när tiken producerar allt mindre mjölk.
Från den tredje veckan blir det dessutom allt svårare för valpen att smälta laktosen (mjölksockret) i modersmjölken.
Dessa förhållanden tillsammans underlättar valparnas avvänjning.

Både STARTER mousse och STARTER torrfoder som du blött upp till en mjuk konsistens ingår i BIRTH PROGRAMME och är utformade för att uppfylla valparnas behov under övergångsperioden.
Först äter valparna mycket lite och fodret måste delas upp i många små måltiden.
Efter varje måltid måste eventuella rester avlägsnas, så att inte valparna äter kvarlämnad mat. Det kan ha utvecklats bakterier som gör dem dåliga i magen.
Servera friskt vatten till varje måltid.
Rörelse är normalt
Även om den stora äventyrsåldern ännu inte har börjat, kan valpen förflytta sig på sina fyra ben och är redo att kravla sig ut ur valplådan. / http://tikochvalp.royalcanin.se/fraan-digivning-till-avvaenjning/vecka-foer-vecka-fraan-foedsel-till-avvaenjning/%28week%29/4
Därför är det dags att kontrollera att det inte finns några farliga föremål utanför lådan.
Valparnas lägsta temperatur (mätt i ändtarmen): 36-38°C
Dem har också börjat upptäcka rädslor. Det är lite läskigt nu att bli högt upplyft i famnen. Man myser gärna men vill helst hålla sig på marknivå.

Valparna blev vägda i onsdags samtidigt som dem blev avmaskade med Banminth. Här kommer deras vikter:

Fröken GUL "Eija": 1455 g
Flyttar till Borås.

Mr Blå blomma "Naga": 1534 g
Flyttar till Tyskland.

Mr Gul blomma "Kalle": 1364 g
Flyttar till Nässjö.

Fröken Rosa "Lady": 1458 g
Flyttar till Norge/Oslo

Mr Grön " Chaplin": 1414 g
Flyttar till Åkarp

Fröken Gul Stjärna "Katla": 1348 g
Flyttar till Lund.

Mr Blå "vet ej namn ännu": 1291 g
Flyttar till Linköping.

 Ja då var hela gänget presenterat med bostadsort :-) Ska försöka hinna med att ta "personliga" bilder på alla valparna i morgon men ni får hålla tillgodo med dessa dagsfärska så länge...

Lady

Chaplin

Kalle

Resten av gänget sov i en samlad hög.

Färska bilder på mamma och pappa.
Nykammad mamma India i söndags.
Pappa Gandhi i går morse.
Nykammad Mormor Heidieh i söndags.

 Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge! Ja så lyder ordspråket men det vet i tusan om jag kan hålla med. Tycker jag har väntat länge nog på att Frigg ska komma i löp nu. Men, det är bara att vänta och ha tålamod för i dagsläget är det i alla fall inget löp på G. Kanske i morgon :-)


Sådär, nu har jag bloggat och nu blir det en snabb tur in i duschen innan jag ska bege mig till jobb.
Önskar dig en trevlig fredag. Kramiz

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.