Välbehövd semester.

I tisdags hände det! I tisdags infann sig den där underbara känslan som jag saknat så. I tisdags infann sig känslan av att NU ÄR DET SEMESTER! Egentligen gick jag på semester redan på onsdagen i förra veckan men den där underbara semesterkänslan var som bortblåst. Kanske var den det för det som hände den onsdagen eller så var det för att jag visste att jag måste gå in och jobba en dag i denna veckan. Ingen aning, men känslan fanns inte där. Jag kände mig bara så fruktansvärt trött, ledsen och arg. I flera dagar efter onsdagen gick jag med stor ångest och känsla av att inte duga till. Jag var så fruktansvärt trött och kände mig helt urlakad. Kunde inte hitta motivation för någonting.

Var på underbart bröllop i fredags (midsommarafton). Hela dagen gick jag runt med ångesten och trötthet, ville inte alls gå på bröllop. Orkade inte, kände mig helt orkeslös och med den stora klumpen av ångest i magen. Gick dit och känslan var som bortblåst. Det var medicin att gå på detta underbara bröllop. Dagen efter var ångesten som bortblåst men ersatt av lätt huvudvärk :-)

Brudens underbara energi smittade av sig till mig.
I måndags fanns det inte heller någon semesterkänsla, bara känsla av att det var en helt vanligt arbetsvecka. Var också lite orolig inför min framtid då det var dags att skriva nytt anställningsavtal. Skulle det bli som jag önskade? Fick jag behålla de arbetsuppgifter jag har idag? Oron var ganska stor så natten till tisdag innebar inte så värst mycket sömn. Det blev tisdag och jag åkte till jobb med en stor klump i magen. Jodå, det blev som jag ville. Ska fortsätta jobba mina 70% men tyvärr försvinner kommunikatörstjänsten då den blivit omlagd och ska gå över flera skolor. Kvar blev en tjänst som hundlärare för ÅK 2 + 3, internationell samordnare, APL-samordnare för hund samt Lärlingsansvarig. Ja, precis som jag ville ha det. Fram emot lunch försvann den där jobbiga klumpen. Jag gjorde färdigt de uppgifter som låg på mitt bord och när klockan slog 16.00 packade jag ihop mig, tog ett djupt andetag och kände känslan av SEMESTER!

Nu äntligen kom den! Semesterkänslan. Nu hoppas jag bara att vädret kan stämma in i min känsla. Det väder vi har just nu är då inget semesterväder. Skulle ev kunna vara jullovsväder eller höstlovsväder men absolut inte sommarsemesterväder. Man håller på att frysa ihjäl. Det regnar, blåser och är max 15 grader varmt. Så fruktansvärt trisst. MEN, det finns en sol och blå himmel där bakom alla de grå molnen fick jag se i morse...
Sommarvärme är på G och lycka för det känner jag. Stor lycka för som jag har längtat efter denna sommar, sol och värme under hela vinterhalvåret. Det är tack vare att jag visste att sommaren skulle komma som jag kunde genomleva den långa, kalla och blöta hösten och vintern. Så besviken jag blir när sommaren aldrig verkar komma. Men nu så... här är beviset :-)

Så i morse när jag vaknade låg jag där i min säng och knappade på min Iphone. Kände tröttheten dra i ögonen (är fortfarande ganska kroppsligt trött) och jag kunde i lugn och ro fundera på om jag skulle stiga upp eller banka till kudden och sova en stund till. Adam och kompisar sov fortfarande liksom hundarna, det var knäpp tyst i huset. Men med tanke på vad klockan var (9.15) kände jag att det nog ändå var dags att stiga upp. Min kurrande mage höll med mig.

Jag steg upp och för första morgonen på väldigt länge kunde jag njuta av att ta en promenad med mina hundar. Dem hade glädjen att äntligen få ha en glad matte med sig ut på den korta morgonrundan. Jag orkade t om träna lite. En matte som inte hela tiden är sur och tvär och som bara står där och väntar på att dem ska bli klara så hon kan få komma in och sätta sig ner på en stol. Dem fick med sig en glad och positiv matte denna underbara morgon. Tröttheten är kvar men inte lika intensiv.

Det här inlägget blev inte alls vad jag hade tänkt mig när jag började skriva. Jag hade tänkt mig ett glatt blogginlägg som skulle beskriva lyckan av att ha semester och egentid. Det här inlägget blev ett inlägg som rannsakar mig själv. När jag nu läser det jag har skrivit upptäcker jag att jag varit ganska illa däran under ett bra tag. Jag har varit väldigt nära kanten. Jag har varit ganska utarbetad och utmattad. Nu förstår jag varför jag känt sån enorm trötthet. Nu förstår jag vad jag måste göra.  Nu förstår jag vad jag ska ha dessa 6 underbara semesterveckor till. Jag ska hela min själ och det ska jag göra tillsammans med min underbara familj och mina fina hundar. Jag ska ta hand om mig själv!!!
Jag börjar ta hand om mig idag. Denna torsdag som jag äntligen vaknade med en känsla av lycka. Kanske var det för att jag och min älskade man hade 27-årig bröllopsdag igår. Ingen vi firade då jag tänker planera för att fira den i morgon. Jag ska laga god mat och fixa lite smått och gott. Igår jobbade han hela kvällen och var inte hemma förrän sent så det kändes inte så lägligt. Men han överraskade mig!

Han kom hem med en fin bukett blommor och en present. Med lite "blyg" känsla räckte han över presenten tillsammans med en kram. Han funderade nog på hur jag skulle tolka hans present :-) Jag tolkade den som han önskade.. jag blev jätteglad för jag ville verkligen ha en ny våg. Nu jäklar ska jag hålla koll på vikten. Det fanns en annan som också blev glad :-)

Självmant gick lille Naga upp och satte sig på vågen :-) Den visade en vikt på hela 7,7 kg! Stora grabben snart.

Ja, stora grabben ska till veterinären ikväll för att få sin 12-veckorsvaccination samt rabiesvaccination. Snart är han redo för att flytta ifrån oss och jag har så svårt för att tänka mig hemmet utan detta lilla underbara yrväder som har så mycket kärlek i kroppen. Denna lilla knatte som jämt och ständigt vill vara i min famn och mysa. Denna lille knatte som fungerar så bra med allt och alla.
Naga och katten Gustav.
Igår kväll tog jag med honom ut på valpkurs. Först tyckte han att det var superskoj med alla lekkompisar men ganska snabbt förstod han att jag inte tyckte stunden var menad för lek. Han tränade och var duktig och till hans stora lycka gick vi till slut in i lekhagen..

På kvällen var han nöjd och trött.

Hur går det då med dräktiga Frigg? Jo, det går alldeles utmärkt. Idag är vi på dygn 20. Oj, vad tiden går fort.
sista dagen för inplantering i livmodern.
Från idag kan Frigg börja må illa. Har märkt att hon är lite zoom idag, lite trött. Var inte speciellt intresserad av mat i morse och ligger mest och sover. Precis vad som hör denna tiden till om tiken är dräktig.
Kollade hennes spenar igår och det börjar synas en svag utbuktning. Jodå, visst växer det små härliga Frigg/Casperbebisar i hennes mage!!! En sägen säger att det blir mjölk i så många spenar som det finns valpar i magen. Om jag ska tror på den sägen växer det minst 10 bebisar i magen (som du förstår så tror jag förstås inte på den sägen, även om den är lite kul).

Frigg myser med Adams kompisar.

Jag har nu bokat tid för hennes UL (ultraljud). Blir på måndag 6/7 kl 10.20 hos veterinär Erik Mörne. Som vanligt ska det bli så spännande, även om jag nog redan vet att det hela tagit sig.

Igår åkte Chia på en liten semestertripp till Cecilia där hon tidigare varit under ganska lång tid. Hon var saknad så jag lät henne låna underbara Chia ett tag.

Heidieh är också ute på lite semester. Även hon är där hon brukar vara och där hon verkligen älskar att vara.
Hos bästa vännen Harry i Höör.
Idag åker hund nr 3 iväg men här lär det nog inte bli någon semestertripp :-) Lilla Klinga ska åka till LS Lotus "Chaplin" för familjen behöver lite avlastning i bitandet. Lille Chaplin har varit väldigt intensiv i sitt bitande under ett tag och barnen börjar tycka han är lite obehaglig. Chaplin var den i kullen som var mest intensiv redan som liten valp och det blev inte bättre då han lidit av urinvägsinfektion under någon vecka. Nu går han på medicin men bitandet består. Dags för Klinga att åka dit under ett par dagar så han har någon annan att bita i och träna sina bithämningar på rätt sätt. Bit för hårt i Klinga och han får veta hut!

Busiga Chaplin med lillhusse
Underbara Klinga.
Ja, det lär bli tomt här i mitt hem men samtidigt kan jag känna att även jag får lite semester. Det kan bli tid för lite extra hundträning med lite längre träningspass nu när jag inte har så många runt mig med aktiveringsbehov. Ganska skönt under ett par dagar men saknaden kommer vara enorm.

Nu är det dags att göra annat än att sitta framför datorn även om jag verkligen älskar att sitta och skriva i min blogg. Jag ska plocka undan och göra Klinga redo för sin uppfostringstur. I kväll är det dags för valpkurs i Malmö och i morgon är det fredag och då ska jag fixa inför vår bröllopsdag.

Önskar dig en trevlig torsdag. Kramiz

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.