Tillbaka till vardagen.

Hur i hela fridens namn kan 5 veckor bara springa iväg på detta sättet? 5 veckors underbar semester är till ända på söndag. På måndag drar vardagslivet igång igen med nya intressanta uppdrag på Realgymnasiet i Malmö. Ett nytt gäng hundelever har jag äran att få lära känna och jag ska fortsätta jobba tillsammans med mina goa 2:or som nu blir 3:or. Jo, det ska bli kul att börja jobba igen men tusan så skönt det är med semester. Nä, jag är inte alls kluven i mina känslor :-)

Det har hänt så mycket den senaste veckan och tiden har inte räckt till för att blogga. Här kommer en liten kort sammanfattning.
Adam och Johannes på väg till Travemunde

Vi har varit på 6 dagars helt underbar semester, jag, Daniel, Adam och en kompis till Adam. Vi startade vår semestertripp till Tyskland med att ta oss till Trelleborg för att ta nattbåten över till Travemunde. Det gick så där då Adam vaknade på natten av stora smärtor i magen. Han hade också blivit superförkyld på morgonen. Blev inte många timmars sömn den natten inte men resten av resan till Naga´s nya familj gick bra. Ett litet "kräkuppehåll" för Adam blev det på vägen men efter det gick magontet över.
Naga med sin matte Britt och "storasyster" Feith.
Målet var som sagt Naga´s nya familj som bor söder om Berlin, längs floden Spree. De driver ett pensionat och du milde vilken miljö Naga bor i. Jag är riktigt avundsjuk. Vi har mått toppen under de 3 dagar vi bodde där.
På terassen vid familjens underbara hus.
Jag njuter i sommarvärme
Floden Spree
Jag och pojkarna tar ett dopp i flodens 28 gradiga vatten.
Naga blev trött på promenaden.
Storkar vaktar huset.
Nagas "syster" Faith som är blandning mellan Schapendoes och PON.
Hela Naga´s familj är samlad.
Naga älskar att bada som han har hamnat på helt rätt ställe. Ett av alla dopp han tog under tiden vi var där.
Världens underbaraste Naga <3
Det var som sagt helt underbara dagar som tyvärr tog slut. Det var otroligt tufft att lämna Naga ifrån mig men det gick, jag överlevde. Tanken på hur bra han har det gör det hela mycket lättare. Naga bor i Paradiset!

När dessa dagar var över fortsatte vi vidare på vår semestertripp. Vi tog oss ca 7 km iväg till Tropical Island. Ännu ett paradis öppnade upp sig för oss.
Kvällsljuset
I tältet på stranden
 

Det var hett och det var fuktigt. 28 grader i luften och 30,8 i vattnet, dygnet runt och vi badade nästa också dygnet runt. Gick inte att ha kläder på sig för då höll man på att svettas ihjäl.

6 dagar rusade iväg och i tisdags natt var vi åter tillbaka till hemmet och snabbt föll vardagslivet på. Började direkt med att en av våra katter mötte oss vid ytterdörren, gåendes på 3 ben. En undersökning senare konstaterade jag att han har blivit biten av något för ett par dagar sen och det har orsakat en kraftig inflammation i benet. Det blev omplåstring, penicilinsalva och veterinären dagen efter. Nu går han på penicilin och verkar redan bättre, förutom att han är sur på oss för att han inte får gå ut och bära tratt.

Dagen efter blev det en dag på akuten. Min kära pappa hade känt sig yr ett par dagar och vi tyckte det var bäst med en undersökning. Tog en hel dag med en underbar läkare som gjorde riktig 10 000 milaservice på honom. Några röntgen senare konstaterades en blödning i det hårda skalet som omsluter själva hjärnan. I natt blev det op och redan mår han mycket bättre. Förhoppningsvis får han komma hem på söndag. Så glad att vi lyckades övertala honom <3

Det var skönt att åter komma hem till den dräktiga Frigg. Du milde vad hon hade blivit tjockare på de 6 dagar vi var borta.
Frigg dygn 54

Dygn 56

  • mage: 74 cm (ökat 11 cm)
  • midja: 73 cm (ökat 17 cm)

Känns inte som så stor ökning i omfång men Frigg är hög och har ganska lång kropp vilket nog gör att det är bättre plats för valparna.

Hon äter med god aptit och mår som en liten prinsessa. Ännu är då inga valpar på G och tur är det för jag har inte förberett det minsta. Ska försöka hinna fixa lite idag då det i morgon kommer besök (Hanne från Norge) samt dotter Sabina med sambo Sebastian. De kommer stanna här en vecka då min kära man fyller hela 50 år nästa helg och det blir kalas (utomhus för valparna och Frigg´s skull så klart). Då jag kommer delta på festen har jag ordnat valpvakt.

I magen!
Livmodern är mycket stor och fostren kan röra sig tämligen fritt i fosterhinnorna. Fostren är nu ca 15 cm långa.

Fostret är färdigbildad och kan nu kännas, fostrens hjärteslag kan höras och man kan ibland se hur de rör sig.
Tiken är nu mest besvärat av sin vikt och sitt omfång och skall i denna period vänjas vid sin valplåda.
Mjölkkörtlarna är spända och fulla med mjölk.
För tik som får sin första valpkull kommer troligen mjölken i samband med valpning.


Valpfoster 60 dagar


Vecka 9 Den sista veckan av dräktigheten förbereder tiken sig för valpning. Hon blir lugnare och intresserar sig inte så
mycket för att leka, och kan vara mindre social än normalt. De sista 2-3 dygn innan födseln bör man reducera fodermängden med 30-40 %, och i det sista dygnet innan själva valpningen vill tiken normalt inte äta.
Från ca. 60:e dygnet kan fostret överleva utanför livmodern .
Tiken bör senast en vecka innan födsel introduceras till ett eget ställe där hon ska föda, bäst är en välinrättad valplåda, här vill hon kunna göra något av den naturliga nästbyggningen, som många tikar gör 2-4 dygn innan födseln. Det består i att samla ihop trasor och eventuellt river och gräver hon i valplådans botten.
Regionen kring slidan blir stor och mjuk, bäckenmuskulaturen avslappnas. Hos en del tikar kan det vara mjölkspänningar flera dygn innan valpning. Före valpning blir hon orolig och rastlös, och hon kan ha värk eller öppningsvärk. Dessa värkar pressar vattenblåsan från den första valpen ned i födelsegången.
Födelsevägen skall utvidgas och fostret skall pressas ner i bäckenet innan de riktiga krystvärken sätter i gång.
Under detta skede kan vattenblåsan vid någon tidpunkt brista och innehållet flyta ut ur slidan. Man säger att "vattnet har gått" och då startar den riktiga födseln.
Öppningsperioden tar ca 4-6 timmar, men kan i vissa fall ta upp till ett dygn.
För att bättra kunna förutsäga den exakta dagen, kan man starta denna vecka med att ta tikens temperatur 2 x dagligen (morgon och kväll). Temperaturen tas genom att föra in en termometer ett par cm. in i ändtarmen,
då får man en överblick över hur tikens temperatur svänger normalt.
När det konstateras ett temperaturfall kan man med fördel ta temp. med 3-4. timmars mellanrum.
När temperaturen ligger ca. 1 - 1½ grad under det normala vid flera mätningar med någon timmes intervall, vill valpningen troligen sätta igång inom 12-24 timmar.

I kväll blir det till att förbereda för förlossningen. Shit vad denna tid har gått fort.

Oj höll på att glömma... I går var den stor dag för min kära man. Minns du att jag var i radion och pratade valpköp på Radio Malmöhus för någon vecka sedan? Igår var det Daniel´s tur att göra en livesändning där han och India sökte kantareller i skogen. Daniel var nervös men tro det eller ej, India fixade det och visade dem till st stooooort kantarellställe. Reportern blev överlycklig :-)

Artikeln med radioprogrammet.
Reporterns bild - svampfyndet.
Reporterns bild - Daniel med kantarellhundarna India och Bonzo.
Han var så duktig och jag låg där i min säng och lyssnade med stor stolthet.

Nu får det räcka för idag. Jag ska in i duschen och sen ska jag och mamma åka till sjukhuset för att hälsa på en kryare pappa <3.

Önskar dig en trevlig fredag. Kramiz

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.