Förbannat telefonbolag och helt efterblivna hundar.


Min man hämtade in posten ganska sent i går kväll. Jag hade inte orkat bry mig på något sådant då jag tillbringat så gott som hela dagen i sängen och på soffan med huvudet djupt nerborrat i huvudkudden. Mr Dunderförkylning håller sig fortfarande hårt fast i min kropp och nu har även hans bästa kompis kommit på oönskat besök, Mr Hosta.

Tillbaka till posten... Mitt i brevhögen låg ett brev från vår teleoperatör, Tele15. Åh vad jag kände igen det där brevet. Som jag befarade innehöll brevet samma text som det gjort dem senaste 5 gångerna jag fått brev från dem...
BEKRÄFTELSE PÅ UPPSAGT ABBONEMANG!
Härmed bekräftas att ert abbonemang hos Tele15 Sverige med telefonnr ...... har blivit uppsagt hos oss då ni begärt att tjänsten ska avslutas och flyttas till annan operatör. Ert abbonemang tas ur bruk den 16 oktober 2015 .... /Tele15 Sverige.

Förlåt en svordom... Men vad fan!!! Jag har ännu en gång INTE begärt att mitt abbonemang ska flyttas över från Tele15 till Sveriges Telefoni!!! Detta är säkert gång nr 5 som detta händer. Varje gång Sveriges Telefoni säger upp mitt abbonemang hos Tele15 får jag en räkning om ca 2500 kr. Detta ska Sveriges Telefoni betala säger dem, vilket dem inte gjort en enda gång hittills. Igår kväll när jag öppnat brevet blev jag förbannad och skickade ett mail till Sveriges Telefoni där jag hotar med Polisanmälan om detta händer en enda gång till. Ännu har jag inte fått något svar från dem.

Deras ständiga kapningar gör inte bara att det blir en massa onödiga omkostnader för oss utan det gör också något med vårt bredband. Vi ligger normalt på en hastighet på 15-20 Mbit/sekund men varje gång Sveriges Telefoni tagit över vårt abbonemang sjunker det ner till ca 2 Mbit/sekund. Hur detta kan ske har jag ingen aning om men det är samma sak varje gång. Därför misstänkte jag att det skett ännu en gång då jag satt med detta urkassa bredband igår. Har en vän som jobbar som Telefonidelare, eller vad det nu heter, och han konstaterade tidigt i morse att han igår lagt tillbaka mig hos Tele15 men jag vet ju att det tar ett par dagar innan allt fungerar som det ska igen. FY FAN VAD JAG ÄR TRÖTT PÅ DETTA!!
Mätning i skrivande stund.
Jag lovade ju att ni skulle få lyssna på vårt bidrag till "körslaget" igår. När jag skrev det startade jag en uppladdning av filmen till Youtube. Idag har jag lyckats få upp hela 62% av filmen. Tror ni det går bra att streama filmer till tv? Nä, allt som har med internet att göra är skit tack vare Sveriges Telefoni.

Jag varnar er! Ringer dem, släng luren rakt i örat på dem! Inte ett ord av vad dem säger är sant.
http://www.sverigestelefoni.se/    #sverigestelefoni
Nu har jag ringt upp och det blev inget trevligt samtal för som ni förstår är det ju JAG som är den felande länken. Jo, det är klart det är jag eftersom jag gick på en trevlig försäljares lögner :-(

Nog om det...Ta ett djupt andetag och lugna ner kroppen. Att vara arg gör nog bara att Mr Dunderförkylning och Mr Hosta får extra kraft i sitt grepp om min kropp.

Igår när jag låg i min säng och dåsade virvlade det en massa tankar runt i mitt huvud. Så klart handlade det om hund. När jag låg där i sängen hade jag världens formulering till ett superbra blogginlägg men nu i skrivande stund tror jag inte att jag får ihop det lika bra, jag ska dock göra ett försök.

ÄR DU HELT EFTERBLIVEN?
Mina tankar igår handlade om något jag tyvärr får höra så ofta och som gör mig så ledsen. Så många hundägare som allt som ofta säger till sin fina hund;

-Är du helt efterbliven?
- Är du helt dum i huvudet?
- Begriper du ingenting?
- Du ska bara retas/tetas med mig hela tiden!
- osv osv osv...

Hur kan man säga så? Vem är det som är efterbliven, dum i huvudet osv? Jo, hundägaren själv så klart. Denna person som inte förstår att man spelar på helt olika idrottsarenor med hunden. Jag spelar tennis med min hund som i sin tur spelar fotboll med mig. Hur ska vi då kunna få hundträningen/livet att gå ihop?

Först och främst måste vi komma överens med hunden om vid vilken arena vi ska spela på. För att få en hållbar kommunikation måste man ha samma spelregler, samma idrott osv. Då jag vill spela ett "två och två" brukar jag försöka övertyga min hund om att tennis är en bra sport. Jag börjar alltid med att förklara vilka spelregler JAG vill att vi följer, därefter får hunden säga sina och tillsammans gör vi upp hållbara spelregler.

- När du gör något som jag gillar belönar jag dig med ett klick och en godbit.
- När du gör något jag gillar belönar jag dig med lek, leksak, klapp, kel osv.
- När du gör något jag gillar belönar jag dig helt enkelt med den belöning du vill ha vid just det tillfället.
- När du gör något jag inte gillar uteblir bara belöningen.
- När du gör något jag inte gillar eller önskar, gör vi bara helt enkelt om och gör rätt.
- Jag lovar på heder och samvete att inte trycka ner dig, nonchalera dig, slå på dig osv.
- Du i din tur lovar på heder och samvete att inte trycka ner mig, nonchalera mig, bita mig osv...

Så där, då har vi gått igenom den viktiga grunden - Spelreglerna! Nu kan vi äntligen börja kommunicera med varandra.

Du ska sätta ett halsband över hundens huvud och hunden backar undan. Gör den det för att retas eller gör den det för att ni spelar i olika arenor? Har den förstått vad halsbandet över huvudet betyder? Följer DU era spelregler med att göra promenaden rolig eller blir den bara påtvingad för hunden?

Du står där med din klicker och godisväska. Hunden tittar inte ens på dig utan bryr sig bara om kurskompisarna. Gör den det för att den vill retas med dig eller spelar ni i olika arenor? Har ni kommit överrens om vad som är önskvärd belöning för hunden? Har du något att erbjuda hunden som den tycker om och vill ha? Spelar ni samma spel?

Du släpper hunden lös på ängen, gör en inkallning och hunden nonchalerar den totalt. Är ni på samma planet? Vad händer när hunden kommer fram till dig? Är ni överrens om spelreglerna? Alltså överrens, inte kör enbart dina regler?

Oj, jag skulle kunna hålla på att skriva hur länge som helst om detta men nu är min ork helt slut. Jag ska försöka få i mig en Panpizza för att sen göra sonen sällskap i tv-soffan.

Jag önskar dig en trevlig torsdag. Kramiz

Och se där... plötsligt blev vårt bidrag till "Körslaget" uppladdat och klart.



Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.