Terapi.

Godmorgon, eller jag ska kanske säga god middag för klockan har redan hunnit bli 10.00 denna fredagsförmiddag. Denna morgon har jag bara hunnit sova länge och promenera med hundarna. Lyckliga hundar som fått ha matte hemma ett par dagar. Mindre lycklig matte som är hemma pga behov av att återhämta sig pga några tråkiga saker som hänt och som jag inte går in på här.

Jag har varit hemma från jobb sedan onsdag morgon. En morgon jag vaknade och var helt slut, både fysiskt och psykiskt. Dagen innan jobbade jag på skolan från kl 8 på morgonen (hemifrån), körde till skolan runt 11 och körde hem från skolan kl 22.00. Snacka om lång arbetsdag. Anledningen till denna långa dag var att jag höll mentaltester för våra elevers hundar. Om man som elev vill ha sin hund med sig på skolan vid andra lektioner än deras karaktärsdagar så måste de göra ett sånt här test. Vi kollar då av så att hunden inte blir stressad av skolsituationen samt att eleven handhar sin hund på bästa sätt. Viktigt för hundens skull och viktigt för alla personer som vistas på skolan. Vi kollar också av så att alla hundar som är i skolans byggnad har aktuell vaccination samt försäkring. Det kräver ganska mycket jobb men är viktigt för alla parter. I tisdags var det dag 1 för mentaltester och kommande tisdag är dag 2 så ännu en lång arbetsdag ligger framför mina fötter.

Men tisdag är tisdag och idag är det fredag. Denna veckan då jag varit hemma har jag gjort saker som gör gott för min själ. Jag har jobbat lite med det administrativa på mitt jobb för det tycker jag jättemycket om. Älskar jobbet med det internationella arbetet på skolan och jag älskar mina lektioner med mina kära elever. När vi har lektion är det oftast hundaktivitet och hundlära på schemat. Denna veckan har jag dock inte kunnat hålla mina lektioner då jag inte varit på skolan. Ingen fara för det var sedan tidigare andra aktiviteter inplanerade på mina sjukdagar. Om man kan säga så, så blev jag sjuk i rättan tid. Förutom att sitta vid datorn har jag gjort det som ger mig livets terapi - städa och göra rent in i minsta vrå i huset. Jag älskar att städa och när det inte är rent tar det mycket på mitt psyke vilket kanske gör att jag blir extra känslig för andra saker. Att städa är min terapi så jag har städat och städat och städat och jag kommer fortsätta städa idag, i morgon och på söndag.  I pauserna mellan städningarna har jag vilat och gjort det andra som får mig att må riktigt bra - tränat med mina hundar och tagit skogsturer med mina lyckliga hundar.

I söndags åkte jag, Daniel, dottern Sara och hennes sambo Tobbe på Geocaching på Söderåsens Nationalpark. Det var vår första gång med denna aktivitet och det var så kul och så farligt :-) När man öppnar appen på mobilen får man en varning om att denna aktivitet kan vara farlig. Jag kan inte annat än att hålla med. Med 2 lyckliga hundar kopplade runt midjan och progressiva glasögon missade jag en trädrot som stack upp (va, finns det såna i skogen?) och jag föll pladask, raklång på marken. En skada på mitt redan sköra revben och en ordentlig utgjutning på smalbenet blev resultatet. Jodå, geocaching kan vara farligt :-) Men också så mysigt.
Lägg till bildtext
Dotter och sambo tar selfie vid hjortsprånget.
Lyckan är stor - vi har hittat vårt livs första geocach :-)
En törstig och badsugen India
Sara o Tobbe ristar in sin kärlek i kärleksträdet.
Dagen avslutades med en härlig fika.
En söndag som var en riktig medicin för själen. Har du inte testat? Gör det!!!!

Innan jag tar tag i lite terapiarbete måste jag berätta att det nu är så tyst och tomt i vårt hem. Alla underbara Albumvalparna har nu flyttat till sina nya hem. Sist ut var godingen Mozart som avslutade sitt boende hos oss med att kissa på husses täcke sista natten :-)

Mozart med sin nya familj.
Får rapport då och då från alla Albumvalparnas familjer och det går jättebra med dem alla. Är så glad att jag lyckats hitta (eller att dem hittat mig hihi) så fina valpar till hela gänget.

Måste också få berätta en annan spännande sak innan städningen tar vid. Vi kommer åter igen bli "gravida" här på kenneln, eller dräktiga som man säger i hundvärlden. Inom kort kommer vi nämligen att para en helt underbar Solros med en härlig Lilja. På tur står tjejen med den glada svansen men ständigt underbara temperamentet Lightschaps Helianthus Chianti "Chianti" att bli mamma och den vackra och underbara blivande pappan Lightschaps Lilium Royal Gold "Gandhi". Chianti visar alla tecken på att vara på väg mot löp och i förra veckan blev hon ögonlyst med UA. Gandhi har redan blivit ögonlyst med samma resultat. Båda är HD/ED fria via röntgen.

Mer info om dessa 2 härliga hundar kommer in på hemsidan under helgen. Intresserad av en valp? Hör då av dig då det redan finns några uppskrivna på listan. Ingen förbinder sig utan det är bara intresseanmälan.

Färsk bild på Chianti.


Söta Chianti

Underbara Gandhi med bästa vännen i mattes säng.

Stamtavla Chianti: http://www.stamdoes.nl/details.php?id=11669 eller SKK SE23770/2013
- HD B
- ED 0
- Ögon UA
- BPH testad med utmärkt resultat. Ej skotträdd!
- Utställd med VG och Excellent. Ofta med "För glad svans" vilket inte gör mig det minsta. Alltid avslutas protokollet med "Utmärkt temperament" och för det lever jag!
 
Stamtavla Gandhi: http://www.stamdoes.nl/details.php?id=19770 eller SKK  SE40838/2013
- HD A
- ED 0
- Ögon UA
- BPH testad med utmärkt resultat. Ej skotträdd. 
-  Sparsamt utställd pga att pälsen hålls nerklippt pga fodermattes hälsa. Dock Excellent på de få han varit på.

Här väntar vi oss ett gäng underbart glada, positiva bruna valpar i slutet av året... Längtar.

Nu ska jag ta lite terapit. Önskar dig en god fredag. Kramiz 

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.