En dos av terapi och medicin för själen.

Det är lördag igen. En väldigt intensiv vecka är till ända och helgen ligger obokad framför mina fötter. Idag är det en härlig lördag och denna lördag ska jag ägna åt familjen, hundarna och hemmet, helt utan krav.

Igår kväll skulle jag göra det jag tycker så mycket om, laga god mat. Daniel hade köpt hem kamben som vi skulle grilla och till det skulle jag rosta grönsaker och göra min egen bearnaisås. I går skulle jag testa ett nytt recept, Erik Lallerstedts Beasås. Glad i hågen plockade jag fram och förberedde alla ingredienser. Började och vips så hade eländet skurit sig :-( Googlade och fick veta att den gick att rädda om man droppade i några droppar ljummet vatten. Men icke... googlade igen och denna gång läste jag att man fortsätter räddningen med att vispa upp en ny äggula i ny kastrull och försiktigt droppa i den skurna såsen. Nä hä, inte det inte. Så till middag serverade jag torra och för starkt kryddade ungsgrillade revben, som jag glömt bort i min såsräddning, rostade grönsaker som var helt perfekt och en skuren, till synes äcklig sås men med god smak.

Fram över tror jag att jag håller mig till det recept som jag lyckats med varje gång. Jag rekommenderar varmt att du testar för det är en himelskt god sås som faktiskt är ganska enkel att tillaga.

Per Mobergs bearnaisesås

Detta är ett recept på kocken Per Mobergs goda bearnaisesås. Servera bearnaisesåsen med grillat eller stekt kött.
Ingredienser
  • 6 äggulor
  • 500 g smör
  • 1 kvist dragon eller dragon i vinäger
  • 8 vitpepparkorn
  • 4 schalottenlökar
  • 1 msk hackad persilja
  • ½ dl vinäger
  • 1 dl vatten
Tillagning
Börja med att smälta smöret på svag värme i en kastrull. När smöret har smällt tar man bort kastrullen från plattan och låter smöret få svalna lite.
Finhacka schalottenlöken och lägg ned löken i en kastrull tillsammans med dragon, vitpeppar, vinäger och vatten. Låt blandningen få koka tills hälften av vätskan har kokat bort.
Efter att blandningen har kokat färdigt silar man ned vätskan i en ny kastrull. Ställ kastrullen i en större kastrull med varmt vatten.
Lägg i äggulorna en efter en samtidigt som man vispar såsen så att den tjocknar, När alla äggulor är i kastrullen och såsen har fått en bra konsistens så tar man bort kastrullen från vattenbadet.
Häll därefter ned det smälta smöret i en fin stråle samtidigt som man vispar såsen kraftfullt. Börja med att droppa i smör under omrörning och öka sedan till en fin stråle. När allt smör är i kastrullen så fortsätter man vispa en stund till såsen har blivit tjock och krämig.
Tillsätt därefter persilja och dragon, avsluta med att krydda såsen med salt och vitpeppar.
I skrivande stund har jag ingen aning om vad som ska serveras till middag ikväll. Får fundera under tiden som jag går runt och fixar i hemmet. Kanske du har något förslag till mig?
Att laga mat är en stor del av mitt liv. För mig är det en stor terapistund när jag står där vid spisen och rör ihop mina middagar. Jag kan vara helt slut efter en ansträngande arbetsdag men när jag kommer hem och ställer mig med min matlagning är tröttheten som bortblåst. Laga mat och att städa är de två saker som rensar min hjärna.

Dottern Sara tränar en valp på en av våra valpkurser.

Det finns dock en annan sak som också rensar min hjärna - hundmys och hundträning. Att fixa till lite hundgodis och sen ta in eller ut hundarna en och en för att lära dem nya saker är medicin för både min och deras själ.

När jag tänker efter finns det faktiskt ytterligare en medicin för min själ.

LS Tulipa "Selma"
Just det, valpar. Som jag väntar på dessa valpar. Chianti!!!! Kom igen nu med ditt löp.
Chianti som var sur på matte igår efter en kamning.
Hemma hos Chianti... Från vänster: Smilla - "lillasyster" till Chianti, Chianti, Freia- vår foderhund.

Ghandi går ju runt här och trånar och har det så hemskt här hemma... :-)

Fredagsmys igår för Gandhi och våra tjejer i köket.
Gandih soffhängare
Väl mottagen när han kom hem till oss: https://www.facebook.com/monica.ottosson/videos/10206701907898788/

Ja hundar är en stor del av min terapi. Här är jag och ett helt gäng schappar som vi plockat ihop. Vi var i Norge och firade nyår 2014 och tog denna helt underbara promenaden.

Under tiden jag skrev bestämde jag dagens sysselsättning. Jag ska julpynta! Så här och nu slutar jag och skickar en härlig lördagskram.

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.