Dygn 51

En Schapendoes <3
Bad mina valpköpare beskriva rasen Schapendoes med ett ord. Här ser du resultatet. Fler ord har kommit in och jag kommer nu samla "ord" ett par dagar för att sen göra ett bra ordmoln som beskriver min älskade ras Schapendoes.

På lördag, om en vecka alltså, sitter jag kanske i valplådan och hjälper India föda fram sina underbara, efterlängtade valpar.
Bild från i morse
Tiden går så fort, så himla fort. Ser nu att det nästan är en hel vecka sedan jag bloggade sist och det är inte riktigt meningen när vi befinner oss i valpväntartider. Min avsikt är då att det ska komma ett blogginlägg åtminstone varannan dag, men som sagt, tiden bara springer iväg och denna veckan har verkligen rusat fram. Det har hänt massor på jobb såsom att jag ökat arbetstid till 80%, fått nya lektioner och haft massor att göra med mitt internationella projekt på skolan. Till det blev jag konstigt sjuk i torsdags, huvudvärk hela dagen och feber när jag kom hem. La mig på soffan och vilade och framåt kvällen var febern åter som bortblåst. Kan man få feber av stress tro? Jag hade sån ångest när jag låg där på soffan för det var en viktig dag på jobb dagen efter. Det kom elever och lärare från olika platser i landet och jag skulle agera arrangör. Vem skulle ta det om inte jag kunde ta det? Men det löste sig och jag hade en helt otroligt härlig dag på jobbet igår. Träffade nya likasinnade lärare, underbara elever och fick lära mig prata spanska :-) Gårdagens projekt handlade om utlandspraktik för årskurs 3.

Idag har det också varit en spännande dag. Dagen startade med en blick ut genom sovrumsfönstret (finns precis intill huvudkudden). Det var vitt och såg frostigt och härligt ut. På med palterna och termobyxor, fram med kameran och ut på långpromenad över åkern med hundarna.


India "tvättar" sig i snön.


Bonzo




Frigg"an"


Glädjespridaren Stella

Lilla Godingen Klinga

Bästaste Chia <3

Finaste Heidieh

Chia

Världens bästa Bonzo

Stella

Schapperace med Klinga

Heidieh

India och Stella i "djup" diskussion.
Efter promenaden fick hundarna, jag och D frukost. Strax därefter kom första valpköparefamiljen på besök. En underbar familj. När dem hade åkt kom nästa familj, även det en helt underbar familj. Deras besök slutade med att Stella åkte med dem hem :-) för en semesterweekend. Nu är det kväll och strax stunder en middagsstund för mig och D. Sonen är som vanligt hos kompisar. Vad sitter vi här med stort hus för??? Ska kanske följa min dröm, flytta till en liten vinterbonad stuga vid vattnet och skog... Tål att tänkas på.

Det händer grejer i Indias mage. Idag är vi som sagt på dygn 51 och det är inte långt kvar. Si så där en åtta tio dagar kvar. Så pigg som hon var idag kändes det dock som om hon inte kommer föda inom den närmsta månaden :-) Lite andra tankar kom jag dock på ikväll då hon gick upp i Bonzo´s bädd och började bädda för fullt. Hmmm... bra tecken men för tidigt ...
Så här kommer hela nästa vecka se ut. Oro, vånda, förväntan, trygghet, oro osv. Veckan innan BF är alltid hemsk. Man letar hela tiden tecken på att det är på G och ser man dem vill man inte samtidigt som man vill se dem :-) En baggis att vara uppfödare ...
Vad händer då i magen?

Dag 50 börjar valparna få finhåren på kroppen. Klorna är nu vita, hårda och färdigutvecklade. Huden börjar pigmenteras.
Dag 60 - 63 födsel (eller som vissa individer 56 - 70 födelse).
Det finns inte så mycket mer utveckling av valparna att berätta om. Det enda som gäller för de nu och framöver är att dem ska växa till sig "fetta på sig". Dem ska bli runda och "goa" när dem ser dagens ljus.
  • Vecka 9
  •  
  • Den sista veckan av dräktigheten förbereder tiken sig för valpning. Hon blir lugnare och intresserar sig inte så
    mycket för att leka, och kan vara mindre social än normalt. De sista 2-3 dygn innan födseln bör man reducera fodermängden med 30-40 %, och i det sista dygnet innan själva valpningen vill tiken normalt inte äta.
  • Från ca. 60:e dygnet kan fostret överleva utanför livmodern .
    Tiken bör senast en vecka innan födsel introduceras till ett eget ställe där hon ska föda, bäst är en välinrättad
    valplåda, här vill hon kunna göra något av den naturliga nästbyggningen, som många tikar gör 2-4 dygn innan
    födseln. Det består i att samla ihop trasor och eventuellt river och gräver hon i valplådans botten.
  • Regionen kring slidan blir stor och mjuk, bäckenmuskulaturen avslappnas. Hos en del tikar kan det vara mjölkspänningar flera dygn innan valpning. Före valpning blir hon orolig och rastlös, och hon kan ha värk eller öppningsvärk. Dessa värkar pressar vattenblåsan från den första valpen ned i födelsegången.
  • Födelsevägen skall utvidgas och fostret skall pressas ner i bäckenet innan de riktiga krystvärken sätter i gång.
    Under detta skede kan vattenblåsan vid någon tidpunkt brista och innehållet flyta ut ur slidan. Man säger att
    "vattnet har gått" och då startar den riktiga födseln.
    Öppningsperioden tar ca 4-6 timmar, men kan i vissa fall ta upp till ett dygn.
  • För att bättra kunna förutsäga den exakta dagen, kan man starta denna vecka med att ta tikens temperatur
    2 x dagligen (morgon och kväll). Temperaturen tas genom att föra in en termometer ett par cm. in i ändtarmen,
    då får man en överblick över hur tikens temperatur svänger normalt.
  • När det konstateras ett temperaturfall kan man med fördel ta temp. med 3-4. timmars mellanrum.
    När temperaturen ligger ca. 1 - 1½ grad under det normala vid flera mätningar med någon timmes intervall, vill valpningen troligen sätta igång inom 12-24 timmar.
Bild från nätet; 2 foster i tikens mage på dygn 60.

 Spännande, spännande. Så nu går vi in i väntans tider. Det är inte så mycket mer jag kan göra än att ta hand om India på allra bästa sätt. Se till så att hon äter nyttig mat, får motion i lagom mängd, att hon har möjlighet att boa och fixa samt att hon har det lugnt och skönt omkring sig. En sak som jag måste fixa på måndag är den andra och sista Herpesvaccineringen. Måste ringa veterinären direkt på måndag morgon. Har ju varit lite bortskämd med det här tidigare då det bara var att åka till min kära veterinär, få vaccinet och sen vaccinera när jag önskade. Den lyxen har jag inte längre då han tyvärr förolyckades så här onödigt och ondskefullt. Livet som hundägare fick plötsligt en helt annan innebörd för mig.

  • Mage: 78 cm, total ökning 12
  • Midja:76 cm, total ökning 17 cm.


Jag kollade måtten från förra gången hon var dräktig med 8 valpar och måtten är exakt dem samma så vad ska vi gissa på? Vad tror du?

Nu väntar som sagt en god middag för mig och kära maken. Det står Racklet på menyn. Önskar dig en trevlig lördag. Kramiz
tillhör numera ovanligheterna i Skåne.



Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.