Dygn 57.

Vi har klarat det! Den kritiska tiden är över. Från dygn 56 är valparna levnadsdugliga när de föds, sen kan det så klart tillstöta komplikationer, men valparna är fullt utvecklade, kan andas själv mm. När man kommit hit inträder en stor lättnad och man som matte går in i en annan fas, den studerande och väntande fasen. Man ser ständiga tecken på att det är nära för att i nästa sekund tycka att hon är så pigg så hon kommer aldrig föda. Detta är en nervös tid men det är en annan nervositet än innan dygn 56. Det är en känsla blandad av nervositet och förväntan.
Vi har nått första målet. Dräktigheten är i hamn. Nu springer vi fram mot nästa mål - valpningen ska gå utan komplikationer och alla valpar föds friska och fina. Om ett par dygn har vi nått även det målet, hoppas jag.
Jobbigt att sitta när magen tar emot.

Igår var en mycket orolig dag. Jag kände hela dagen att det var skönt att jag valt att stanna hemma från jobb och arbeta hemifrån (du milde vad jag fick mycket gjort!). Hon ville inte äta, vad jag än erbjöd. Hon var inte intresserad av promenader och hon bara sov och flåsade.
Idag är hon lugn som en filbunke. Natten har varit väldigt lugn med bara en kisstur vid 4- tiden. Jag har inte hört ett ljud från henne och hon har sovit gott i sin valpbädd dem gånger jag tittat till henne. Hon hängde väldigt gärna med på morgonrundan och hon tog också ett par glada galoppsprång. På hemvägen gick hon runt och letade efter en bra plats att lägga sina valpar på (nä vi är inte alls överens här!). Hon får bra hjälp av mamma och resten av flocken.



Hon tog t om ett litet dopp ute på åkern :-)

När vi kom in serverade jag mat som hon åt med god aptit. Ville t om ha mer än vad jag erbjudit. Nu struntande jag helt i torrfoder och gav henne valpfoder på burk. Mums sa hon idag, igår sa hon urk.

Dagens mått: 
mage: 80 cm (total ökning 14 cm)
midja: 78 cm (total ökning 19 cm)
India i somras, ställd av utställningsprofs <3.
Nu får valparna lov att komma precis när som helst. Hade varit perfekt om det blivit i helgen för då har jag min kära D hemma och till hjälp. Det är alltid en trygghet att ha honom i närheten även om det är jag sköter det mesta. Att han bara finns i min närhet känns bra. Han servar mig och India med fika till henne och mig, han noterar i anteckningsboken, han tar hand om de övriga hundarna. Ja, han fixar och donar och är bara bäst <3 Vi är ett gott team, han, jag och tiken.




CHIANTI & GANDHI!
Igår gjorde vi första parningsförsöket men se det där var då inte hon intresserad av. Han fick gärna flirta och klättra på henne men sen var det minsann stopp! Jag misstänkte att det skulle vara för tidigt då hon är på dygn 10 i sitt löp. Blir till att göra nytt parningsförsök under morgondagen.

Nytagen bild på Chianti av hennes matte Cicci.
Har en fin film på pappa Gandhi men jag måste få den skickad till mig innan jag kan lägga in den så ni får hålla tillgodo med en bild så länge.
Önskar dig en härlig fredag. Kramiz



Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.