Lådan är packad.

Dygn 56.

Ni vet när man väntar barn, då packar man väskan man ska ha med sig till KK. Man packar ner de första fina babykläderna som man känt och luktat så mycket på. Man packar ner myskläder till sig själv och man packar ner hemåkningssetet till babyn. Denna väska man vänt ut och in och packat om så många gånger innan det blir dags för att ta handtaget med sig i farten ut mot bilen när det äntligen är dags.

Just den känslan har jag varje gång jag plockar fram den här lådan. Denna lådan som egentligen alltid står packad men som ändå måste vändas ut och in varje gång det är tid för valpning. Jag måste bara kolla så att allt finns på plats. Jag måste vara förberedd upp till tänderna.

Denna lådan åkte fram för en liten stund sen. Den packades ur och nu står den på köksbordet återigen packad. Den innehåller allt jag kanske behöver denna natt, eller i morgon natt, eller senast natten mot söndag (tror jag). Ja tyvärr är det så att våra tikar har en väldigt stor förkärlek för att föda mitt i natten.

- Sterila gummihandskar
- Glidmedel
- Sug för mun och näsa.
- Navelklämma (kokt)
- Handskar
- Tandtråd till navelsträningen.
- Våg
- Laddad kamera
- Peang (kokt)
- En slö sax (kokt)
- Anteckningsbok och penna

Förutom detta ska jag plocka fram ett stort gäng handdukar. En papperskorg, toalettrulle mm.

Den nya fina valpbädden är godkänd.

En flåsig blivande mamma.
Som du förstår är vi nu mycket nära en valpning. Det har varit en väldigt orolig natt med 2 kissrundor, mycket vankande och flåsande. Flåsandet har ökat under dagen liksom oroligheten. Hon ville inte ha frukost såvida jag inte matade med en sked. Har sen försökt med ett par mål under dagen men det kvittar vad jag bjuder på så är det urk. Kokte en höna till middag, India satt klistrad vid spisen för det luktade så gott. När jag sen bjöd på lite rester fick jag nobben. Aptiten var då åter borta. Detta är så klart ett av alla tecken på att en valpning är nära.
Dygn 56.
144 mm. Alla mjölktänder är förkalkade och nedre molar förkalkas (permanent tand), likaså sköldkörteln, sacralben 1 och 2 (korsben), alla revben, virvlar och centra.

57:e dagen
150 mm. Förbening av vristbenet och sacralben 3.
Ett annat tecken är att det luktar "förlossning" om henne. Hon har flytningar som är slemmiga och dem har en väldigt speciell doft. Det är klara flytningar så allt är precis som det ska vara. Hon tvättar sig otroligt mycket och det är en stor procedur efter varje gång hon kissat.

Tikens Livmoder

1.          Äggstock
2.      Uterin horn
3.     Uterin kropp
4.             Vagina
5.         Urinblåsa
6.        Äggledare 
 


Bild tagen för ca 1 tim sedan.
Jag har klippt magen på India ikväll för att valparna lättare ska komma åt spenarna, som nu är fulla med mjölk. Ytterligare ett tecken på att vi närmar oss med stormsteg.
Det var ganska mycket päls som jag klippte bort, som alltid görs med lite vemodig känsla, men det växer fort ut igen.

Nu sitter jag här i väntans tider. Tagit tempen en gång idag men den visade på 38 grader så då var det ingen ko på isen (i morse). För att valpningen ska starta bör tempen gå ner under 37 grader för att åter vända upp mot normal temp för att starta igång förlossningen.
Tempen kan hålla på att pendla upp och ner ett par dagar innan det verkligen sätter igång så jag har lagt ner det här med att tempa i tid och otid. Man ser när tempen är i botten för då sitter ofta tiken lutad mot en vägg och har frossa. När hon visar detta beteendet vet man att man kan vänta sig valpar inom 12 timmar ca. Det kan också bli på studs som på Frigg. Där märkte jag inte ens av temperatursänkningen, flåsande eller annat tecken. Plötsligt vaknade jag bara av att hon slickade ihärdigt och där låg en valp. Så har inte India varit tidigare och jag har ingen förhoppning om att det blir så nu heller. Hon är ganska seg i sina valpningar. Hon är inte känd för att stressa precis :-)

Valplådan är klar liksom all kringutrustning. Jag är redo och anteckningboken samt valpbanden är klara.
Jag har gjort 10 sidor (en sida/valp) samt 10 band. Tror inte att det blir så många men lika bra att vara beredd. Vad tror du?

Idag stannade jag hemma från jobb pga att India var så orolig. Jag vågar inte åka iväg och inte i morgon heller så det blir ytterligare en dag med hemarbete. Inte lämnar man en tik åt sig själv när valpning är så här nära.

Nu ska jag jobba lite till. Händer det något uppdaterar jag bloggen så håll ögonen öppna. Önskar dig en trevlig torsdag. Kramiz

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.