Den ständiga väntan fortsätter, dygn 60.


 Ännu lyser valpbädden tom. Det finns ingen tik och det finns inga valpar i den. Idag är vi på dygn 60. Ska det bli som det blivit de andra 2 gångerna, dygn 61?

Natten har varit mycket lugn. Hon har inte bett om att få gå ut och kissa en enda gång. Däremot har jag själv sovit som en kratta med en kropp full av ångest. Finns inget tillfälle som jag hittar så mycket fel på mig själv som om natten. Jag duger ingenting till, jag kan inget, jag har glömt allt som går att glömma och lite till. Hjärnan går på högvarv och kroppen spritter. Det är helt omöjligt att sova. Tillika har det varit så varmt i sovrummet denna natt. När det blir dags att lägga sig i kväll är det jag som byter mot sommartäcket. När valpar kommit måste vi ha mellan 25-27 grader i sovrummet och då kan man minsann inte sova i ett duntäcke.

Hon har också ätit bra denna morgon. När jag ätit frukost ska hon och jag ta en "långpromenad" i lugnt tempo. Nu tycker jag faktiskt att det är dags för valparna att komma ut. Kanske kan en promenad köra igång det hela.

Dagens mått, dygn 60:
  • mage: 82 cm (ökat 1 cm från igår)
  • midja: 81 cm (samma som igår.)

Temp kl 9.00: 37,9 grader.

Inte kan jag bara sitta här och rulla tummarna inte, under tiden som jag väntar på att valparna ska bli redo för dagens ljus? Det är för tråkigt så igår passade jag på att bjuda in 3 familjer som är intresserade av valpar, 2 av dem för en Chianti/Gandhivalp och en familj till nästa sommar. Det blev en hel dag med massor av trevligt prat, fika och hundmys. På kvällen låg mina hundar lugnt och avslappnat och kände sig nöjda efter en dag av aktivitet.

Tänk att det inte behövs mer aktivitet än lite gäster som kelar och myser med dem för att hundarna ska få tillräcklig stimulering. Här sitter man ofta med dåligt samvete för att man inte varit ute och gått milen med hunden, tränat 2 timmar, kört lite doftspår och avslutat med en tur på agilitybanan. Jag kan säga att så här aktiva är ALDRIG mina hundar. Det blir liten morgonrunda, kanske en skogsrunda på 30 min någon gång på dagen, följa med matte till skolan och sova vid hennes skrivbord och bli myst av lite elever eller följa med husse på en kurs framåt kvällen. Kanske får man ett helt gäng färska/frysta oxrevben att tugga på eller andra goda tuggben av matte. En och annan gång tar jag ut dem en och en i köket för en liten shapingstund. Nä, här går vi inga mil, går inte långa skogsrundor, tränar timmar varje dag. Här gör vi vad vi känner för och har tid för och vissa dagar är det mycket aktivering och vissa dagar är aktivering med hjälp av mig nästan obefintlig. Alla våra hundar har full stresskontroll och mår allmänt bra. Ingen av våra hundar är övertränade och det är så otroligt skönt. Dem kan ta en aktiv stressig dag och dem kan lika gärna ta en "tråkdag". Jag tycker att vi faktiskt är för duktiga med att aktivera våra hundar. Vi har för mycket dåligt samvete över att vi inte hinner aktivera hunden flera timmar om dagen. Behöver hunden verkligen det? Nä, jag tror inte det. Får hunden vara med oss i våra olika aktiviteter är dem fullt nöjda med det, om det så bara är att åka en runda med husse/matte för att hämta sonen/dottern hos kompisen. Jag tror att vi har för mycket stressade hundar i vårt samhälle pga att vi är för aktiva med våra hundar. Vi sätter så stora krav på oss som hundägare. Stackars hunden får ju inte ha tråkigt! Klart hunden ska få aktivering men det måste vara med måtta. Det får inte gå från positiv stress till negativ stress. Mina hundar ska inte känna sig så som jag så ofta gör.

Lite aktivitet medan du väntar på att valparna ska anlända.

Att förmänskliga hunden.



Hur smart är din hund?


2 superbra poddar att lyssna på.

Avslutar med en liten mysig film på den blivande pappan Gandhi. Han som också blir pappa till Chiantis kull. I eftermiddag gör vi nytt parningsförsök där.

Önskar dig en trevlig måndag. Uppdatering kommer om det sker någon förändring.


Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.