Dygn 61.

Vi har kommit till nästa målstolpe, det dygn då India fött sina 2 tidigare valpkullar. Det är alltså idag det ska ske om hon följer sina tidigare dräktigheter. Vad tror jag då?

Natten har varit väldigt lugn utan någon kissrunda alls. Hon och jag har sovit som stockar från det vi gick och la oss till det var dags att stiga upp enligt Klinga.

På med kläderna och ut i ruskvädret. Det regnade inte men du milde vad det blåser.

Skönt att rulla sig i det fuktiga gräset.

Var hittar man en bra lya?

Inte speciellt aktiv på morgonrundan.
När vi kom in dukade jag fram frukost till India och flocken. Hon tog ett par tuggor men aptiten verkar inte vara på topp. Jag dukade fram min egen frukost och hon satte sig på samma ställe som hon alltid sitter när jag äter, vid sidan om mig intill ett hörnskåp. Men hon tigger inte. Hon sitter där med huvudet lutat mot skåpet. Då och då tittar hon mot bakdelen, vilket är normalt. Livmodern håller på att öppna sig och ligamenten i höfterna håller på att luckras upp. Det är därför tiken tittar mot bakdelen då och då.

Det verkar som att India mår lite illa. Hon klöks och rapar då och då. Kräkning brukar vara första tecken på att valpning är på gång.

http://vhsb.se/tips-rad/valpning/
http://www.veterinaren.nu/hund/bra-att-veta/avel/valpning-och-valpningsproblem-hund

2 intressanta länkar ang valpning.

Jag har en fin film från en utav mina valpningar som en underbar vän har gjort. Det är vännen som filmar då hon hjälpte mig med valpningen. Tiken är LS Elza som föder sin och Ulfsäter "Bosse" kull. Det är Tulpankullen och Klinga är en av valparna. Musiken är gjord av Eva och Maikel, 2 underbara vänner till oss.

Dagens mått:
  • mage: 84 cm (ökat 2 cm sen igår.)
  • midja: 83 cm (ökat 2 cm sen igår.)

Dagens uppdateringar:

Kl 8.30: Temp 38,0. Hänger med på promenaden om än i sakta tempo. Äter ett par tuggor av maten.

Kl 10.15: Temp 37,5. Tittar då och då mot bakdelen när hon sitter och flåsar. Trött och vill sova mycket.

Kl 12.30: Temp 37,7. Lugn och sansad. Jag gick och la mig en stund i sängen då jag inte mår bra. India följde gärna med och tillsammans har vi sovit i lite över 1 timme. Jag är snörvlig, min temp följer hennes och visar på 37,0 suck. Så himla lägligt :-(

Kl 16.15: Temp 37,7. India är lugn som en filbunke. Sover så gott som hela tiden. Åt lite mat runt 14-tiden och går nu och väntar på nästa mål. Är lite flåsig men inte speciellt mycket. Jag själv känner mig sämre och sämre. Har tagit Alvedon och väntar nu på att dem ska värka så jag ska orka ta tag i disken och jobba lite till. Blir nog en tidig kväll för mig om det inte sätter fart.


Kl 22.30: det kom inga valpar till världen idag. Tempen ligger på stadiga 37,7. Hon har sovit hela kvällen o var inte intresserad av torrfoder med rå lever nu innan vi la oss. Hoppas faktiskt på en lugn natt med tanke på vädret som råder, regn o storm. Vi tar det i morgon istället. Natti natti. 

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.