Småbarnsförälder.

Alla vet vi att de flesta småbarnsföräldrar får stiga upp i ottan när det är helg, ja kanske även på vardagarna när barnen är riktigt små och man är föräldraledig. Att vara småbarnsförälder är INTE detsamma som att vara hemma och ha det bra. Nä, det innebär massor av jobb och här pratar vi inga 8-timmarspass. Här pratar vi dygnet runt-pass med några små sovtimmar mellan varven.

Nu tror du att jag är helt ute och snurrar för inte är jag småbarnsförälder. Absolut inte, den tiden är sedan länge förbi. Nu väntar vi in barnbarnen som kan hålla oss vakna om nätterna och ge oss tidiga morgnar. Den dagen den glädjen!
Jag med familjens minsting som idag är 12 år gammal.

Det är faktiskt så att jag tycker att man kan likna uppfödarlivet med föräldraskapet. Att föda upp en kull valpar om 7 stycken är detsamma som heltidsjobb. Numera är det helt slut på mina sköna sovmorgnar. I morse var det bara till att stiga upp vid samma tid som jag gjorde när jag jobbade på skolan, dvs 6.45. Det gick inte att missa ett hungrigt och sällskapssjukt valpgäng. Du kan inte ana vilket liv 7 stycken valpar på nästan 7 veckor kan hålla när de är missnöjda. Ska försöka spela in det en morgon :-)

Så man stiger upp och serverar småttingarna maten utomhus. Under tiden som de borde äta (är fortfarande väldigt missnöjda) tar jag en snabb promenad med de vuxna hundarna. När vi kommer tillbaka hem är det tid för de vuxnas frukost och under tiden som jag fixar till denna går mamma India in och diar valparna. Äntligen är de nöjda och kan ägna sig åt att äta sin egen frukost.
India, Mamma Heidieh, unghunden Frigg och Alize.
De vuxna hundarna äter med god aptit, jag fixar min frukost och äter den med samma goda aptit. Under tiden far valparna runt i sin lekgård utomhus. Precis som småbarn är de pigga och alerta efter en hel natts sömn. När de varit aktiva i ca 1 timme vill de in för att lägga sig i något hörn och ta en förmiddagslur. Puhhh, här infaller ett härligt lugn där jag kan njuta av att startat en tidig dag, tillsammans med den där extra koppen kaffe. Precis som en småbarnsförälder...
Minstingen Adam, 1 dygn gammal.

Efter kanske 1 timme (om man har tur) vaknar valpgänget igen och precis som små barn (och vuxna också för den delen) är man kissnödig efter att ha sovit. Säg kommandot "Ut och kissa?" vilket är magiskt, hela gänget rusar då bort mot dörren ut mot valpgården. De pölar jag torkar upp är väldigt lätträknade kan jag berätta. Korvar plockar jag bara upp på morgonen när de väckt mig. En ny lekstund inträder, precis som småbarnsföräldrar. Skillnaden här är att valparna sköter sin lek själv, småbarnsförälder måste ju roa sitt barn på ett eller annat sätt.

Ja så ser en småbarnsförälders/uppfödares dagar ut. Men småbarn växer, liksom valpar och efterhand tröttnar de på den stimulans vi ger dem. Babysittern blir ganska fort tråkig och byts ut mot hoppgungan som byts ut mot gåstolen osv... Samma med valparna. Deras utegård (som inte är någon liten gräsplätt) börjar nu bli mycket tråkig. Nu är det stora trädgården tillsammans med övriga vuxna hundar som gäller. Köket är lika tråkigt, nu är det hela huset som gäller. Vid 7 veckor har man upptäckt det mesta som går att upptäcka på dessa platser, det är dags att hitta på nya utflykter och stimuleringar.

Söndagsutflykt med frukost
Publicerat av Daniel Ottosson den 22 mars 2016
I söndags morse tog D alla valparna med ut på morgonpromenaden. Det var spännande men inte speciellt läskigt. Det är ett härligt gäng trygga individer vi fött upp <3

Jag vid 2 års ålder tillsammans med vår Undulat Nicke. Han sa glad påsk och god jul året om :-)
Vid 7 veckors ålder på en valp är vi uppe vid ca 1,5-2 år på ett barn. Alla som har eller har haft barn i den åldern vet att det inte är många stunder man kan slappna av. De är överallt och pillar på allt, dessutom är sovstunderna kortare och färre. Det är ständig övervakning på vad de här småttingarna gör. Enda gången de egentligen sover helt lugnt, det är om vi och hundarna åker hemifrån. Ett par minuter efter man har stängt ytterdörren går de och lägger sig. När man kommer hem möter de upp med stora gäspande och sträckningar, går inte att ta miste på att de sovit som stockar.

Sen kommer den värsta dagen i en uppfödares liv, flyttdagen. Det är en dag med stor glädje men också mycket sorg. Det är mycket känslor i omlopp varje gång. Man blir så glad över valpköparens glädje men man blir så ledsen då man kanske aldrig mer kommer träffa detta lilla underverk. Jag har tur för mina valpköpare brukar vara flitiga med att lägga in bilder i vår "Lightschapsgrupp" på FB men det är inte alltid jag har möjlighet att träffa de live. Men så är det. Samma är det med våra barn. De växer upp och en dag flyttar de hemifrån. Några barn flyttar bara en liten bort medan andra flyttar till andra sidan jordklotet. Föräldraskap = Uppfödare.
Dottern Sabina som flyttat till "andra sidan jordklotet", Fagersta.
Dottern Sara som flyttade 1 mil bort.

En stor skillnad finns det dock! Vi uppfödare slipper den hrm underbara tonårstiden :-) Den lämnar vi över till valpköparen, såvida man inte behåller en av valparna själv.

Många föräldrar skaffar sig mer än ett barn, så gör ofta även uppfödare. Nu kommer vi ha ganska tätt mellan våra "barn"/valpar, precis som det var mellan våra döttrar (22 mån). När StarWarsvalparna har flyttat till sina familjer är vi dräktiga i ca 1 vecka, för att sen välkomna en ny valpkull till världen. Ja, föräldraskap = uppfödare.

Underbara mamma India sköter om sina valpar dagarna i ända ❤️
Publicerat av Monica Ottosson den 23 mars 2016

Forskare som forskat om hundars mentalitet säger att valpar som fått massor av kärlek, massage och omtänksamhet av sin mamma får ett underbart temperament som vuxna. India har varit en helt otrolig mamma denna gång. Än idag har hon inte sagt åt valparna att låta henne vara ifred en enda gång. I skrivande stund har hon varit i valpgården i ca 30 min och lekt med sina valpar. Hon leker, pussar och putsar på dem dagarna i ända. Valparna har alltså fått allra bästa förutsättningar för att bli underbara vuxna individer, såvida de fortsätter få denna omtänksamhet i sitt nya hem. Att de slipper får bannor och pekfingrar, att man fortsätter ge de gult kort och jämför valpens uppfostran med barnuppfostran. Jag har packat en superbra ryggsäck, eller rättare sagt India. Den får familjen sen fortsätta fylla på med rätt innehåll.


Frigg dygn 44.
Midja och mage har samma mått som igår. Hon är pigg och glad ute men sover mycket mer när hon är inomhus. Äntligen har hennes aptit ökat på och hon är först ut vid diskbänken när det är dags att fixa frukost och kvällsmat.
Frigg 10 veckor

Igår blev jag dock lite orolig. Vi var iväg och höll kurs. Frigg, Heidieh och India befann sig i hundrummet och valparna i köket. Allt var frid och fröjd men när vi kommer hem möts vi av en väldigt flåsig Frigg. Usch, det var oroligt, men när hon fått sin kvällsmat blev hon väldigt lugn och slutade flåsa. kanske var hon väldigt hungrig? Det fanns inga blödningar eller något annat konstigt så jag antar att det var hunger som stressade henne. Idag är hon precis som vanligt.

igår var det som sagt valpkurs. Det var ett litet gäng om 4 deltagare som dök upp. En liten film från precis i början av valpkursen.

Nu ska jag packa ihop stamtavla, pass mm för Klinga. Det är dags att åka till veterinären för att få gjort en ögonlysning. Håll tummar och tår för att det åter igen är UA!!! Sen är minsann Klinga redo för att bli presenterad för en vacker kavaljer. Jag ska dock bara hitta honom först...

Jag jobbar vidare med Lightschaps hemsida och gör en sida för varje valp vi fött upp på kenneln. Är hyfsat klar med Albumkullen och StarWarskullen. Övriga kommer inom sinom tid... www.lightschapskennel.com

Önskar dig en trevlig onsdag. Kramiz

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.