En ledig fredag med livmoderinflammation.

Godmorgon! Det är fredag och D överraskar mig med att "försova" sig. Äh, han lurade mig, han har semester idag. Jag som var så trött igår kväll så jag kröp i säng redan före 22 i går kväll. Där fick han sitta ensam och fira sin "fredagskväll" denna torsdagskväll.

Dessutom var han väldigt morgonpigg vilket jag inte var då jag knappt sovit något inatt. Jag går ut med hundarna.... och du gör också frukost, svarade jag. Allt för att få sova en liten stund till. Redan 8.30 sitter jag alltså vid ett dukat frukostbord med rastade hundar.

Då har alltså helgen redan anlänt till Ljushem. Det ska bli riktigt fint vårväder idag så större delen av dagen ska jag försöka tillbringa utomhus. Först ska det städas nere och uppe, sen får jag gå ut.

Dessutom ska det tvättas och denna tvätt ska få torka utomhus. Dock är det lite riskabelt då det nästan alltid börjar regna när jag hänger ut tvätt. Det får bära eller brista idag.

Jag har köpt massor av vårblommor som ska planteras och pallkragar ska installeras och i dem ska det planteras. Det är riktiga vårkänslor här på Ljushem

Hur går det då med valpgänget? Det går mycket bra. De växer så det knakar och nu har det börjat bli lite mer ljudligt i valplådan. Får man inte mat tillräckligt snabbt blir man ilsken som ett bi och låter oss veta detta under högljudda protester. 



Morgonfilm, dygn 5.

Valparna ökar bra i vikt, bara lilla Hera/Lila som inte varit så matglad detta senaste dygnet. Hon har bara ökat 15 g men jag är inte säker på att vikterna stämmer helt och hållet. Ska göra en ny kontrollerande vägning när jag bäddar rent i valplådan. Valparna var hungriga och ville inte för livet ligga still i vågskålen. Jag är lite fundersam då Gaja/Rosa hade ökat hela 67 gram. Antingen tar hon all plats för Hera eller så har vågen visat fel :-) vilket jag tror mer på. Vilken vikt var och en har kan du som vanligt se på deras valpsidor https://www.lightschapskennel.com/tidigare-kullar/olympia-kullen-2017/

Stella har varit ganska "störig" i natt. Jag började fundera på om hon sover överhuvudtaget. Hon har varit flåsig och varje gång jag tittat mot valplådan har hon halvlegat. Först fram på morgonkvisten har hon lagt sig tillrätta för att sova, och då fick även jag lite sömn, tills D väckte mig. I morse ville hon inte äta och nu ville hon inte gå upp till valparna... Hon är lite konstig denna fredag...

Önskar dig en trevlig fredag. Kramiz.

UPPDATERING kl 11.10.
Tog tempen på Stella och den visade på 39.6 grader. Ringde veterinär och fick komma på studs. Efter lite känn och kläm konstaterades det att livmodern förmodligen hade början till en inflammation. Stella fick en antibiotikaspruta och antibiotika för 6 dagar framåt.

När vi kom hem gick hon upp till sina valpar, gav dem ett mål mat och åt själv lite av sin egen mat samt drack en skål vatten.

Jag är inte ett dugg orolig! Det här fixar sig snabbt tack vare att veterinären lyssnade på min beskrivning av symptomen. Tack till Djurkliniken Skånes Mitt. i Höör.


Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.