Små onda magar och bygga pussel.

Natten med Stella har varit otroligt lugn. Hon har matat sina valpar och sen gått ner och lagt sig i sitt älskade hundrum, för att komma tillbaka och mata när det åter är tid. Stella verkar nu må toppen. Hon flåsar inte och har inte visat tecken på att behöva gräva sedan i går eftermiddag. Det är så himla skönt och jag känner mig så lättad. Ett par dagar är kvar på antibiotikan och sen har vi lyckats ro detta projekt i hamn. Är lycklig för att jag upptäckte det hela i tid. Men det finns en baksida av allt...

En söt Stella som unghund - hennes dotter Maia kommer se ut så här...
Antibiotika gör nytta och även onytta. Nytta hos Stella men onytta hos hennes små vilka haft ont i magen i natt. Jag fick sova lugnt för Stella men det har varit ganska ljudligt i valplådan under natten. De små har gnytt och varit oroliga och Stella har fått bajsa dem intensivt, lite löst och lite grönfärgat bajs. Där känner man sig lite ledsen som människomamma då det inte är så mycket man kan göra. Visst kan man ge dem kolikdroppar för att dämpa smärtan men så farligt tycker jag inte det har varit. Stella har fixat det bra på egen hand och framåt morgonen blev det alldeles tyst och lugnt och vi alla fick sova ordentligt. Jag fick sova så ordentligt att jag inte vaknade förrän 9.30 😏 Halva dagen bara försvann i ett nafs. Det är fortfarande väldigt lugnt i valplådan så det där magknipet har säkert gett med sig. Det kan vara antibiotikan eller så har Stella plötsligt fått för kraftig mjölk. Det kan vara mycket som kan ge valparna magont, det händer alltid då och då i en valpkull.


Godmorgon, 9 dygn gamla.

VALPKURS.
Igår kväll var det dags för veckans valpkurs i Tygelsjö. Jag ska vara helt ärlig och säga att jag inte alls kände för att åka iväg och jobba denna måndagskväll, så känner väl alla då och då. Jag packade mina saker och åkte iväg, för att ca 3 timmar senare komma hem helt lyrisk. Vilken kurskväll! När jag lämnade hemmet var det ca 7 grader varmt och mulet. När jag kom till Tygelsjö, ca 4 mil bort, var det strålande sol och 12 grader varmt. Vi höll träningen utomhus och vi alla njöt av den underbara vårkvällen.

Vi byggde pussel ihop med valparna. Vad menar jag med det? Ja, det kan du läsa om i ett nytt inlägg som jag lägger under Mer - hundtränartips här på bloggen.
Vi testade valparnas koncentrationsförmåga, övade oss i att vägleda valpen fram till ett beteende, övade oss i att belöna och jackpotbelöna samt gunderna för inkallningskommandot. Vi pratade om hur viktigt det är att man lär valpen att det är kul att bli kopplad och hur viktigt det är att man inte kopplar samman inkallningskommandot med just koppel. Jag fick många ahafunderingar och valpägarna fick många ahaupplevelser denna måndagskväll. Det verkade som att de var lika nöjda som jag var. Ikväll är det åter dags för kurs i Tygelsjö, denna kväll är det Fortsättning 1 och här ska vi träna med störningar och kontakt.

Nu är det dags att skriva ihop mitt andra inlägg - bygga pussel - så jag tackar för mig här och önskar dig en trevlig tisdag. Kramiz.

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.