Aktiv helg med lugn måndag.

Puhhh... då var en underbar helg till ända. Puhhh säger jag då helgen varit full av festfix och besök, allt lika trevligt, men det kräver att man är vaken i både kropp och själ.

Det är måndag morgon och jag sitter ensam här vid frukostbordet tillsammans med en torr macka, kokt ägg, kaffe. Datorn har jag framför mig.

Jag är ingen måndagsmänniska, brukar tycka att måndagar är en hemsk dag och jag är ofta på ganska dåligt humör. Idag är en annan måndag, idag känns det lite som ett "andningshål" efter denna intensiva men så trevliga helg. En måndag då jag kan tänka på mig själv och varva ner. Det känns helt ok med vardag igen.

Helgen ja. I fredags överraskade kära D mig med att ha semester. Vi fixade med uterum och trädgård hela dagen och på kvällen åt vi en god grillmiddag.

Alla mina citrusväxter, olivträd och andra blommor som varit inne under vintern fick flytta ut i uterummet. Plötsligt kände jag hur nära vi är sommaren. Det blev så fint.

På kvällen åt vi middagen i uterummet, jag tror faktiskt att det var premiär för denna säsongen. Vi fick tända infravärmaren och gasolvärmaren, annars hade vi nog frusit en del.
Min käre D som myser med Lady.

Det blev lördag och denna lördag var en lite speciell lördag, vi skulle fira min födelsedag... hrm 25-årsdag alltså 😀. Vi skulle också ha valpköparbesök. Vi fixade och donade och vi hann med både valpköparbesöket och fixa det som måste fixas innan gästerna kom. D hade planerat maten och allt blev så gott. Jag själv gjorde egentligen inte så mycket mer än att fixa förrätten som bestod av kronärtskocka med skinkstuvning samt att vara trevlig mot mina gäster. D bjöd på fördrink, fixade grillarna, styrde och ställde bland de gäster som hjälpte till att laga grillbuffén.

Käre D, hans  bror, mor och svägerska.

Min älskade man fixar fördrinken.

Älskade dottern överlämnar ett paket från familjen.

Fix av mat.


Blivande svärsonen marinerar köttet.
Jag fick presenter, många underbara presenter och jag vill tacka alla för allt!!! De fina blommorna hänger över mitt utekök. De lysande flaskorna lyser upp Bonzos gravplats om kvällarna. Den häftiga vintavlan pryder en vägg i uterummet och den hett efterlängtade köttermometern gav mig världens bäst tillagade oxfilé igår kväll, som vi avnjöt tillsammans med det goda vinet.
Köttermometer man kopplar till en app på iphone.
Fågelholken är på plats och de fina rosorna pryder mitt köksbord. Vaxduken gör verkligen bordet på uteplatsen, liksom de kommande påskliljorna.

Det var bara 2 personer som saknades denna helgen, dottern Sabina och svärsonen Sebastian. Vi träffas en annan dag <3 Inte lätt att bara åka för ett besök när man bor ca 60 mil bort. Ni fanns i mina tankar.

Tusen tack kära familj för alla presenter. Jag älskar er...

Jag blev också rejält firad på FB. Fick ca 180 födelsedagshälsningar från när och fjärran. Jag tackar er alla och ni värmde mitt hjärta.



Igår blev Olympiakullen hela 2 veckor gamla. De växer så det knakar, vilket inte är konstigt när de har 2 mammor som sköter om och ger dem mat.

I bädden ligger mamma Stella och mormor Heidieh. Tyvärr är mormor Heidieh skendräktig just nu och hon önskar inget annat i livet än att få ta hand om Stellas valpar. Önskar jag slapp styra och ställa där men Stella går inte in till sina valpar om Heidieh är där. En studie jag läst för ett bra tag sedan (har inte kollat upp källan och kan inte hitta studien) berättade att valpar som fick stor omvårdnad under sina första 8 veckor blev väldigt trevliga som vuxna hundar. Om den studien stämmer kommer dessa valpar bli världens bästa schappar :-) Är inte för sig själv många minuter om dagen.

Alla valparna (utom grön) har öppnat sina ögon helt. Jag ska ta bilder på dem var och en under dagen så du kan se hur söta de är nu. De bilderna läggs på var och en valp sida, liksom deras vikter. https://www.lightschapskennel.com/tidigare-kullar/olympia-kullen-2017/

Även hörseln har utvecklats och man ser att de reagerar på starka ljud. De kan gå på sina fyra ben och nu har de inte längre magen i marken när de tar sig fram på vingliga ben. Ännu är det dock bara äta och sova som gäller men inom ett par dagar börjar de ta lite vakenstunder och upptäcka världen. Här är lite bilder från i fredags.







Jag ber om ursäkt för att jag inte uppdaterat bloggen över helgen men det har inte funnits tid för att sitta vid datorn. Nu går allt sin gilla gång igen och jag hoppas kunna leverera massor av underbara bilder och filmer där du kan se deras utveckling.

Ett litet tips: http://www.harligahund.se/2016/04/01/smart-studsboll-som-gillar-soffmys/

Avslutar med en liten film från när jag bar ner valparna i morse. Tydligen gillade de inte behandlingen och morrade :-)

Nu ska jag plocka undan frukosten och därefter ta fram kameran och vågen. Det ska också klippas klor på både stora och små.

Önskar dig en trevlig måndag.

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.