En olycka kommer så lätt.

Igår höll jag valpkurs och i mitt tycke gick det inte alls bra. Jag var helt ofokuserad och rörde ihop allt i en enda röra för mina stackars kursdeltagare. Vet inte om de upplevde kurskvällen som så men jag kände mig helt värdelös när jag körde hem. Usch och fy för mig... Vad var det då som gjorde att jag var så ofokuserad?

Daiki leker med en storpudelvalp. Vad är vem?

Som rubriken säger, en olycka kan komma så lätt. Jag tog hela valpgruppen och gick iväg för en promenad där valparna skulle få lära känna varandra samt koppelträning. Vi gick till slutet av vår pytte-korta promenad, deltagarna stod och lyssnade på min lilla föreläsning och vips så hände det som absolut inte får hända. En av valparna började skrika hysteriskt. Vi förstod att han trampat på något då han höll upp ena bakbenet. Vi hittade något från träden som klistrat fast på trampdynorna och tog bort det, valpen ville fortfarande inte sätta ner sitt ben och verkade ha väldigt ont. Vi förstod att något allvarligt hade hänt och en av mina andra deltagare kontaktade Tygelsjö´s veterinär som till vår stora lycka hade kvällsöppet och en lite stund över just denna kväll. Familjen gick dit med sin lilla valp. Han blev snabbt undersökt och det konstaterades att han förmodligen fått någon ligamentskada i eller runt knäet (antagligt vridit benet när han trampade på det han upplevde som obehagligt eller gjorde ont). Benet lindades in, familjen åkte hem och ska på återbesök idag. Måtte det inte ha hänt något allvarligt!!! Jag har tänkt på dem hela natten och längtar efter att få en rapport.

Lite av detta gjorde att jag sen hade svårt för att koncentrera mig. Jag ville hjälpa familjen samtidigt som jag inte kunde lämna mina kära kursdeltagare (tack Jessika för allt vad du gjorde). Valpen och familjen fanns i mitt huvudet och jag tappade hela kursplaneringen som jag så noga lagt in i mitt huvud. Vi gjorde ingenting av vad jag egentligen hade planerat. Tror jag får skriva en ursäkt till mina kursdeltagare idag. Detta var en dålig dag på jobbet men valparna fick i alla fall sin lilla lekstund där de lär sig det sociala språket.




Det är tomt här hemma i vår flock. Igår åkte Frigg och hennes dotter Daiki till min kära handler Sofia för att delta på utställning i Hässleholm på söndag. I går fick Frigg ett bad och kamning och Daiki fick en kamning. Båda var så fina när de fick vara med på gårdagkvällens kurs. Jag hade Daiki som visningshund och hon skötte sig på allra bästa tänkbara sätt. Hon visade vad hon skulle visa, sa inte ett ljud till varken hundar eller människor och höll sig nästan hela tiden vid min sida. Denna underbara hund <3 som är bland de vackraste schappar jag vet.

Bilden är tagen i konstig vinkel så hon ser helt sned ut i nosen. Ja, 2 tänder är lite sneda men man kan inte vara 100 perfekt i allt :-)
Med till kursen åkte även de 4 valparna som jag har kvar här hemma (väntar på sina flyttdagar då familjerna kan ta emot dem). De är så vana vid att åka bil nu och verkar gilla när jag sätter in dem i bilburen. Familjerna till 2 av valparna kom dit för att träna med sina blivande familjemedlemmar. Det gick så där vilket inte alls är konstigt då valparna ännu inte bildat något band med familjen. Det viktiga var ju att valparna fick den sociala biten och att familjerna fick känna på sina små. Tyvärr tog jag inga bilder på valparna igår. Det var ett trött valpgäng när vi var tillbaka i hemmet.
Fröken grön ligger helt utslagen efter att tränat tillsammans med sin familj.

Fröken Lila var klapphund, lika tröttande det.
Ja det är tomt här hemma med bara valparna, Stella, Heidieh och Klinga kvar i hemmet. Var en liten skara som följde med mig på morgonpromenaden. De passade på att ta en liten lekstund på vår studsmatta, en matta jag vill ta bort men har inte mage till då hundarna verkligen älskar den.



Här är det mormor Heidieh och mammas kusin Klinga som leker med valparna. Så här ser det ut varje dag.
Klinga till vänster tillsammans med moster Heidieh.

Klinga ja! Är på dygn 18 och är inte alls matglad på morgonen. Bara luktade på maten i morse men korven hon fick som belöning för att hon stod fint för måttbandet gick ner.

  • mage: 61 (ökat 1 cm)
  • midja: 57 (ökat 6 cm) oj, du milde!!!
Fina lilla Klinga som ska få bebisar <3

Fosters preliminära utveckling:
Dag 2 - 4 passerar det befruktade ägget genom äggledaren.
Dag 4 - 5 når ägget livmoderhornet.
Dag 13 börjar kroppen formas.
Dag 14 - 15 fastnar ägget i livmodersslemhinnan, då ser det endast ut som en mycket liten korv.
Dag 14 börjar ögon och ögonpigment bildas. Nervsystemet börjar skapas.
Dag 15 skapas tre hjärndelar.
Dag 17 skapas sista delen av hjärnan och öronlappar skapas.
Dag 18 börjar frambensbildningen och luktsinne skapas.

Hit har vi hittills kommit...

Tiden går och nu ska jag ta hand om min sjuka son, diska undan gårdagens kinamatskväll samt fixa lite ärende mm. Önskar dig en trevlig onsdag. Kramiz

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.