Helg med odling, flytt och utställning.

Tiden går fort när man har roligt... säger ett ordspråk. Så är det absolut. Vardagarna "segar" sig fram medan helgen springer på snabba ben. En dag är det fredag och helgen står för fötterna, plötsligt är det måndag och man är tillbaka i det vanliga vardagstrallet. Jag är inget fan av vardagar och skulle vilja ha helg hela vecka om, eller varför inte ha vardag på fredag, lördag och söndag och helg veckans övriga dagar?

Då är det alltså måndag idag och en dag med fullt upp att göra. Då hela helgen bestått av utomhustid ser hemmet ut som att det behöver en riktig städning. Sonen har vänt upp och ner på badrummet och tvättkorgarna med ren tvätt i sin jakt efter ett par shorts. Sovrummen svämmar över av damm och... ja, jag behöver nog inte berätta vidare. Det ska jobbas lite vid datorn nu på förmiddagen och sen ska jag städa i 190 så jag snabbt kan komma ut i min älskade fina trädgård. Det är ingen kurs ikväll pga dåligt med anmälningar så kvällen får nyttjas till trädgårdsfix.

Trädgård ja! Allt börjar nu ta form. Odlingsplatsen är odlad och det har börjat växa friskt och fint. I växthuset kan det kanske bli dags för första skörd om någon vecka. Här är lite bilder på vad vi åstadkommit hittills.

Det sägs att koppartejp runt pallkragen ska hålla sniglar från odlingen. Vad är det för fel på min koppertejp???

Ingen tendens till blommor i tomatplantan igår, i morse var det väldigt många blommor på gång <3

Om någon vecka kan vi förhoppningsvis skörda vår första egenodlade slanggurka.

Lite små chilifrukter på gång.

Tagetes och en annan sort som väntar på att få bli utplanterade.

Min fina örtträdgård med Daiki i bakgrunden.

Pallkragar fulla av grönsaker.

Smultron på gång i massor.

Gjort fint runt stora trädet.

Satte potatis i lördags kväll och redan växt upp.

Fått till en inbjudande entré.
Detta är framsidan. Baksidan, som vi kallar sidan med uteplats, pool mm är under uppbyggnad så där får du lite bilder ifrån när det börjar bli klart.

Har du ett tips om hur jag slipper sniglar som äter upp min sallad är det välkommet!

Ja helgen har alltså bestått av massor av trädgårdsarbete men även lite juniorhandling samt utställning i Hässleholm (jag var inte på plats på denna tävling). Det var Frigg som tävlade tillsammans med min handler Sofia i lördags och det gick så otroligt bra. Frigg skötte sig mer än perfekt och Sofia fick superfin kritik. Hon och Frigg placerade sig om 3:a. Det var en lycklig Sofia som skickade rapport till mig efter tävlingen. https://www.facebook.com/tina.ekberg.7/videos/10209045129031872/

Igår, söndag, var det dags för utställning och jag åkte dit för att heja fram Sofia med Frigg, Daiki och Daikis bror, Akilles. Att det inte skulle gå så bra för Frigg och Daiki visste jag men jag tänkte att det är en bra träning för de båda. Frigg är för stor och får alltid kritik för för smal skalle. Daiki är fortfarande alltför smal. Frigg skötte sig galant medan Sofia fick jobba lite med Daiki som hade massor av studs i tassarna :-)



Fina Daiki och Sofia. Daiki fick Good med fin kritik. Betyget för att hon är för smal.



Frigg fick VG med bra kritik. Jag var helt nöjd men det byttes ut mot ilska. Frigg fick gå in igen då det bara var 3 excellent i ringen. Hon blev så klart placerad sist och inget konstigt med det men den där mobbande domaren! Hon tittade inte på Frigg, vilket hon inte behövde då hon redan var utdömd men jag tycker det hör till att domaren tackar ALLA som befinner sig i ringen. Hon tackade plac 1-3 och när det var dags att tacka Sofia vände hon bara ryggen till och gick därifrån. Det där är skam på torra land!!!! Så där tycker inte jag att man gör. Man tackar alla eller ingen.

Dock gick det superbra för Daiki´s bror Akilles. Denna snygga kille fick Excellent med superfin kritik samt placering 2.
Ja det var det och jag var arg som ett bi när jag kom hem, en ilska som höll i sig länge. Vilken mobbing!!! Nu blev jag inte arg för att det var "vi" som blev drabbade. Jag hade blivit lika arg vem det än var som blev behandlad så. DÅLIG STIL!!!

Vi hade besök när jag kom hem. Det var Hermes familj som var här för att hämta hem honom. Det var en glad husse och matte som lämnade oss med goe Hermes i famnen.
Fick härlig rapport ett par timmar efter att de kommit hem:

Hej! Bilresan hem gick jättebra, han gnydde lite i början men sen sov han så gott som hela vägen hem 🙂 Han har bekantat sig med våra andra hundar och katten och det var inga problem. Miraz verkar lite osäker på vad det är vi har tagit hem för något ☺️ men dom andra tar det med ro. Han har ätit och både kissat och bajsat ute 👍 nu sover han gott tillsammans med oss i tv-rummet. Tack för en helt underbar valp, han är så lugn och trygg ❤️ Vi är så glada att vi valde er som uppfödare, ni har gjort ett fantastiskt jobb ❤️👍
 Gissa om jag känner mig stolt :-)

Fick också rapport precis om att natten varit superbra:

Hej igen! Ville bara tala om att natten gått jättebra 👍 Han har sovit hela natten, inte ett pip och inte behövt ut. Knappt att han ville gå upp när Stefans alarm ringde imorse 😊 Så himla duktig liten kille är han ❤️
 Duktig kille och härlig familj <3

Nu är det bara 3 småttingar kvar i vårt hem. Fröken Lila flyttar till Sälen på torsdag, fröken Grön flyttar på mors dag och store Chaos flyttar veckan innan midsommar. Usch vad tomt det kommer bli utan dessa så underbara valpar. Men vi har ju ny kull på gång så snart har vi ett nytt gäng att njuta av.

Valparna är nu 9 veckor gamla och fortfarande står mamma för dagens första frukost och ett litet mål då och då under dagen.



Mammas mat är fortfarande god.

Avslutar med en liten film som visar hur gott valparna och våra vuxna hundar har det i vårvärmen.



Skulle skriva lite om Klinga och hennes dräktighet men tiden springer iväg och jag har massor av jobb att fixa. Det får jag spara till morgondagen.

Önskar dig en trevlig måndag. Kramiz

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.