Dragen vid näsan så väntan består.

Allt var lugnt i går förmiddag och jag satt här vid datorn och planerade gårdagskvällens valpkurs. Det stod stadsträning i Malmö på schemat och jag kände att jag ville göra det lite annorlunda. Jag skickade ut meddelande till deltagarna och var riktigt på G. Det blev eftermiddag och från ena minuten till andra förändrades gårdagskvällens kurs till ingen kurs. Jag fick göra bland det värsta jag vet att göra...ställa in kursen. Det blev alltså ingen stadsträning igår kväll. Blev det då några valpar?

Bild från stadsträning i Lund
Klinga visade plötsligt alla tecken på förberedelse till valpning. Hon låg på det där speciella sättet och hon sov, sov och åter igen sov. Då och då under kort tid gick hon ut och kissade, bajsade och grävde på sin lya. Hon visade alla tecken och jag vågade inte lämna henne ensam hemma med en son som är helt inne i datorvärlden. D åkte iväg till sin kurs och plötsligt kom Klinga fram till mig och tiggde efter mat. Bjöd henne på torrfoder och rå nötfärs och hon slukade hela skålen och lite till. Amen hallå!!!!!! Nä, det blev inga valpar igår kväll och inte heller under natten som varit lugnare än lugnast.

Tog en bild för en stund sedan där hon ligger och vilar bredvid mina fötter, i den där klassiska ställningen vid valpning.


Idag är vi på dygn 60, samma dygn som när hon födde sin förra valpkull. Vi såg på UL att valparna var små så kanske kommer de inte förrän framåt helgen? Denna veckan i dräktigheten är alltid lika jobbig. Ena minuten är allt lugnt och stillsamt och i nästa minut tror man att tiken ska till att föda när som helst. Man studerar henne, man tänker och man oroar sig... oftast helt i onödan. Man är också nästan inlåst i hemmet, aldrig jag lämnar tiken ensam när hon är så här nära.

Natten till igår sov jag väldigt dåligt och kände mig inte alls förberedd för att sitta i valplådan. Inatt har jag sovit som en stock och fick även sovmorgon så idag är jag verkligen beredd för valpning, dock har jag valpkurs ikväll. Denna kurs är hemma hos mig själv så jag kan i lugn och ro hålla kursen. Om det nu mot förmodan skulle vara så att valpningen är igång så kan D ta den. Idag behöver jag inte ställa in någon kurs.

När tiken väntar valpar mäter jag henne om magen. När jag plockar fram måttbandet första gången förstår tiken inte alls vad det handlar om och är ibland inte så medgörlig. Jag mäter och efteråt får hon en bit skinka från frukostbordet. Nästa dag jag plockar fram måttbandet vet tiken vad det handlar om och går oftast iväg, ibland gömmer sig. Jag ger mig inte... mäter och ger skinka. Dag 3 gör jag det om jag måste men jag tycker inte om det, säger tiken. Dag 4... ahhhh, dags att mätas!!! Jag kommer.... Så lätt är det att betinga ngt som är obehagligt. Visa det "obehagliga" och ge något attraktivt som inte går att motstå. Visa - mata och lägg undan det obehagliga. Gör om nästa dag och nästa... Så här ser det ut när jag tänker tanken på att mäta magen...



Varför inte göra samma med klotången, borsten o dyl?

Får se om resten av dagen blir lugn. Jag håller dig uppdaterad här på bloggen när saker och ting händer.

Nu ska jag plocka undan frukosten och ta lite städning. Önskar dig en trevlig onsdag.

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.