En spännande vecka ligger framför våra fötter.

Då körde jobbveckan igång igen på riktigt. Hela dagen igår tillbringade jag vid datorn med att göra bokföring, momsredovisning och annat tråkigt arbete som hör en egenföretagare till. Jag drar mig verkligen för att sätta igång med detta varje månad men när jag väl sitter där tycker ändå att det är ganska kul. Bäst är om man får tillbaka moms :-) men det är mycket sällan detta sker så den glädjen får jag inte uppleva så ofta.
Deltagarna tränar avslappning medan jag håller teoristund.

Kvällen bestod av veckans första jobbkväll. Det var dags för gång 3 på min valpkurs i Lund. Vi tränade att sitta kvar, stanna bakom och mycket mera. Som vanligt avslutades kurskvällen med planerad och uppdelad lekstund för valparna. Jag kände mig supernöjd när jag körde hem för att äta middag med familjen som har sommarlov och semester.


Idag blir det inte lika mycket jobb vid datorn under dagen utan denna tisdag ska ägnas åt att bl a kamma toviga hundar. Hela gänget ska få sig en "omgång", dock väldigt lätt och stillsamt för Klinga så jag inte kör igång förlossningen. Behöver raka lite mer på magen så att spenarna blir fria från hår samt ta lite tovor i skägget. Resten får vara till valparna har kommit till världen.

Även denna tisdagskväll består av jobbkväll. Jag håller valpkurs i Tygelsjö och ikväll ska vi vara i centrala Malmö för stadsträning. D håller nosaktivering under samma tid.

Dock är det med lite reservation ang Klinga och valpningen. Allt verkar lugnt men när det gäller det här kan det ju vända på två sekunder.

Klinga ja! Idag är vi på dygn 59 räknat från första parningen. När vi gjorde ultraljud tyckte veterinären att valparna var små så förmodligen har det inte "tagit sig" förrän kanske sista parningstillfället, ca 5 dygn efter första. Det känns dock som att valpningen är nära då magen flyttat bakåt och nästan hänger på knäna samt att det är tydligt att hon har förvärkar. I så fall är det små valpar i magen och antagligen många med tanke på skillnaden i mått om mage och midja från förra gången hon var dräktig.

Magickullen:
Dygn 55
mage: 68 cm (ökning 10 cm) 
midja: 66 cm (ökning 12 cm)
Hon fick 7 friska och fina valpar.
https://www.lightschapskennel.com/v%C3%A5ra-hundar/klinga/klinga-joey-2016/

Den väntande kullen:
Dygn 59
mage: 72 cm (total ökning 12 cm) 
midja: 73 cm (total ökning 22 cm)  
Vid förra kullen mätte jag inte efter dygn 55 men tiken brukar inte öka så mycket de sista dagarna. 
https://www.lightschapskennel.com/v%C3%A5ra-hundar/klinga/klinga-o-walter-2017/

Det blir spännande att se hur många som gömmer sig där inne. 

Igår kväll satte jag upp valpbädden i sovrummet och plockade fram alla tillbehör. Idag ska jag koka upp sax, peang och navelklämmor samt fixa till valpningsboken och valparnas märkningsband. Ja, vi är alltså nu redo för att ta emot ett nytt gäng härliga Lightschappare. Förra kullen kom på dygn 60 så morgondagen blir en mycket spännande dag.

Dock var hon superbusig på morgonpromenaden och åt upp hela skålen med frukost (torrfoder och rå nötfärs) med supergod aptit. Nja, det lär nog inte bli detta dygnet i alla fall.
 
Frukosten är avklarad. Dags att ta tag i dagen. Önskar dig en trevlig tisdag. Kramiz.

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.