Nu är det inte lång tid kvar.

Vaknade lika tidigt som vanligt denna torsdag, dock inte vilken torsdag som helst. Fåglarna, eller rättare sagt Skatorna, väcker mig mellan 6 och 6.30 varenda morgon med sitt skrällande och skrikande. När de tystnat vaknar getingarna till liv och varje morgon är det en eller två som vill in i vårt sovrum. Varje morgon får jag stänga det öppna fönstret vid huvudändan på sängen vid denna tiden, dels för Skatorna men mest för getingarna.

Jag var sugen på att stiga upp men lika sugen på att ligga kvar och bara slöa. Det drog i benen men jag tvingade mig kvar i sängen. Plötsligt somnade jag om (vilket aldrig brukar hända) och jag vaknade först vid 9.30. Du milde... nu kändes det inte så bra att jag legat kvar och slöat i sängen för tänk så mycket jag hade hunnit göra på den här tiden.

Nu sitter jag här, pigg och vaken, denna lite ovanliga torsdag. Vad är det då som gör denna torsdag så här lite speciell? Jo, idag är första dagen på 1,5 veckas semester!!! I morgon bitti, så tidigt som vi bara kan, sätter vi oss i bilen och far till Paradiset för 8 dagar med sol, bad och fira midsommar med underbara vänner som vi bara träffar 1 gång/år, om vi väljer att ta vår semester där.


Paradiset ligger i Tyskland, Liebsch vid Brandenburg och längs med floden Spree. Området heter Spreewald. Finare plats vet jag inte att det finns. Vi sålde en valp till Britt som äger det här pensionatet för 3 år sedan och första gången vi var där var när vi lämnade över Naga till sin nya familj. Därefter har vi kommit tillbaka i fjol och nu även i år. Det går inte att inte åka dit och njuta en vecka. För mig är denna plats Paradiset. http://www.pension-am-spreeufer.de/
Behöver du ladda dina batterier är detta den rätta platsen!

Det blir dock en lite orolig vecka eftersom Klinga väntar valpar. De lär inte födas förrän på onsdagen efter att vi kommit hem men man kan ju aldrig vara säker. Nu har jag turen att jag har världens bästa backup om något skulle hända och hon är i säkert förvar i hemmet. Oro är kanske fel ord att säga men visst känns det lite så där att åka iväg. Nu var ju Klinga och vi inte riktigt synkade med löp och planering av semestern, som gjordes redan i januari. Det är alltid samma sak med Klinga då vi var på dotterns bröllop förra gången hon födde sina valpar. Då visste vi att det förmodligen kom till att bli valpning medan vi var iväg, nu vet jag att det inte ska bli valpning medan vi är iväg för då är chansen mycket liten att de klarar sig. Det blir ingen större förändring för Klinga i huset då hon är mycket van vid de som bor hemma hos oss och tar hand om hundarna. Så jag undanber alla skriverier, anmälningar och annat som DU brukar hitta på. Det går ingen nöd på Klinga!

Klingeling ja... idag är hon på dygn 47 och mår toppen! Har ätit sin frukost med mycket god aptit och busade runt med gänget på morgonpromenaden. Höll dock inte samma takt som de andra men hängde ändå på så gott hon kunde. Trots sin mycket stora mage är hon väldigt pigg och aktiv.

Hon har nu börjat gräva på sin lya ute i vår skog (alla som är dräktiga jobbar på denna lyan) där hon planerat att lägga sina valpar. Förra gången hon skulle till att föda smet hon ner i lyan och la sig. Hundvakten och valpmorskan fick riva hela högen med ris mm för att få ut henne så denna gången lär hon inte få springa lös i väntan på att värkarna ska starta :-) Vi är inte alls överens med Klinga om att detta inte är bästa platsen för hennes små bebisar. Här har vi bästa platsen om jag får bestämma.
Dock börjar vi med denna fina valplåda i vårt sovrum. Idag ska den ställas på plats så allt är klart när vi kommer hem.

Dygn 47:
  • mage: 68 cm.
  • midja: 64 cm.
Ingen förändring i måtten sen jag mätte sist, vilket är lite konstigt då hon ser väldigt stor ut. Undrar hur många valpar det är som gömmer sig i magen då hon hade nästan samma mått som nu (68/66) vid dygn 60.

Tiden går så nu är det till att plocka in frukosten och se ge mig iväg för att utföra alla dagens ärende. Men innan jag slutar måste jag också berätta att denna veckans kurser har varit så underbara! I Måndags startade jag igång en ny valpkurs i Lund. Vilka valpar och vilka kursdeltagare <3 Jag gick som på moln när jag åkte hem.
 I tisdags hade jag den pågående valpkursen i Tygelsjö och även där kändes det så otroligt bra. Valparna och ägarna jobbade på som bara den och vilka framsteg jag kunde se! Jag var så glad när jag åkte hem.
Sist, men inte minst, så körde jag igång en valpkurs hemma i Eslöv igår. Åh vad lycklig jag var när jag satte mig vid middagsbordet efter kursens slut. Vilka härliga deltagare <3

Avslutar med en liten film från måndagen.



Önskar dig en trevlig torsdag.

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.