Valpjobbet fortsätter.

Ja, det har inte blivit många hela sömnnätter för mig sedan valparna kom till världen för 13 dygn sedan. Först var det lille Brokk som fick problem med sitt ätande. När han piggnade till var det dags för Frode. När han piggnade till var det igår dags för Amelie att matvägra. Varför???

Storleksskillnad?
Det är absolut inget fel på valparna. De föddes friska och jämnstora med sina syskon men de måste ha varit lite svagare och inte fått behålla sina spenar när "bulldozerna" dragit fram. De tre i "smågänget" behöver min hjälp vid matningen så att de dubbelt så stora syskonen inte puttar undan dem. Dessa tre är verkligen hälften så stora som resten av valparna. Kolla gårdagens vikter:

Blå - Amelie, 554 gram
Neon - Brokk, 473 gram

Svart - Celine, 723 gram
Röd - Dag, 818 gram
Vit - Frode, 453 gram
Grön fyrkant - Espen (glömde att ta bild på honom), 814 gram

Svartprick - Geir, 810 gram
Gul - Håvard, 710 gram
Mer info på valparnas sidor. www.lightschapskennel.com

Det är dags för ny vägning så fort jag ätit klart min frukost och det då är dags för nästa mål mjölk. Det är också dags att klippa de långa klorna så att de inte river mamma Klinga.


Ja, det är heltidsarbete med det här "smågänget" som hela tiden behöver min hjälp. Men det är ett jobb man får ta som uppfödare och det är ett jobb som jag gärna tar. Jag älskar det här livet men det är så klart lite jobbigt att hela tiden gå och känna lite oro. Dock vet jag att det här snart är övergående och det ska bli skönt när jag i alla fall får sova hela nätterna.

Denna morgon var i alla fall en bra morgon då alla tre i "smågänget" tog sig fram till vars en spene, helt på egen hand och började suga för att få igång mjölken. Det enda jag behövde göra var att se till så att de fick behålla sin spene. Nu håller jag tummar och tår att det fortsätter så här och att de ökat på bra i vikt sen igår, alla tre.

Över till något annat! Igår kväll var det valpkurs i Eslöv. Jag hade lagt kursen vid Trollsjön där vi tränade kontakt och följsamhet. Både valpar/unghundar och ägare var så duktiga och de jobbade på med hungrig iver att lära.

Lånad bild av Britten Jönsson - Lykke med matte Britten.



Lånad bild av Stefan Sallroth - Syskonen Lightschaps Boogie Hermes och Hedda
Jag kände mig lyrisk när jag kom hem och jag rider fortfarande på det där lilla lyckomolnet. Idag är det torsdag och ikväll har jag ingen kurs så ovanpå ritten på lyckomolnet har jag lite helgkänsla. Det blir en bra torsdag det här, det känner jag på mig.

Önskar dig en trevlig dag. Kramiz.

Just de! Vill du träffa våra Lightschapshundar (Frigg, Stella, Daiki och Heidieh) så finns de på Falsterbo Horseshow ända fram till lördag. Idag kl 15.00 ska Heidieh och Sofia tävla i agility vilket lär gå som det brukar haha... Sofia gör det för att hon tycker det är skoj, Heidieh gör det för att hon tycker att det är ännu roligare och hon tar banan på sitt eget lilla vis ;-) Mina hundar är där bl a för att vara "lånehundar" vid barnaktiviteterna som Sofia håller i.

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.