Kvällsaktivitet och dygn 21

En helg går så fort! Det är åter måndag och jag sitter här vid det ensamma frukostbordet med trötta hundar vilande runt fötterna. När det är helg och vi är hemma händer det ständigt saker så när det är måndag pustar de ut och tar igen sig i väntan på vad som ska hända framöver.

Dräktiga Frigg, dygn 21
Det är bra att de vilar för ikväll står fartfylld aktivitet på schemat för alla utom för Frigg, som får tillbringa ett par dagar på egen hand med oss. Hundarna ska i eftermiddag skjutsas till sitt "kollo", Sofia, för att följa med henne till Lomma Brukshundsklubb och Barn med hund. Där är hundarna "utlåningshundar" till barn som älskar hund men familjen har ingen möjlighet att ha egen. De får låna hundar och träna med varje måndag (typ som på ridskola). Barnen älskar det, hundarna accepterar det och jag tror att de tycker det är ganska kul för barnen är inte speciellt snåla med godis :-) Det går jättebra så länge jag inte är i närheten för då vill de så klart hellre vara hos mig. Sen stannar de hos Sofia och hennes familj till onsdag då jag åter hämtar hem dem. Vi har ett par "tomma" dagar framför oss.

Frigg ja! Hon är idag på dygn 21 i dräktigheten, dvs går in i vecka 4.

Vecka 4
Man kan nu tydligt skilja på fram- och bakben. Örsnibbarna är synliga som ett litet flabb, öronen
och ögonen blir bildade i denna vecka.
Fosterblåsorna kan i detta stadium kännas som små bubblor på ca. 2,5 cm. Dräktigheten kan
påvisas vid ultraljudsskanning från denna tidpunkt.
Från fjärde dräktighetsveckan ska utfodringen successivt ökas.
Under högdräktigheten och digivningen behöver tiken två till tre gånger så mycket protein, kalk och vitaminer som då hon inte är dräktig. Det finns specialfoder för dräktiga och digivande tikar som innehåller det tiken behöver.
När tiken blir tjockare behöver hon få sin föda uppdelad på flera mål.

Foster 30 dagar
Det är dags att inhandla "dräktighetsfoder" till Friggan.
Mätte Frigg om mage och midja. Hon har ökat 4 cm om magen och 2 cm om midjan - redan! Helt klart att hon är dräktig! Ska boka in Ultraljud på måndag mest bara för att få bekräftat det jag redan vet :-)
Om 5 veckor blir de här 2 underbara föräldrar till ett gäng små ulltottar. Åh, vad jag längtar <3

Regnet öser ner utanför mitt fönster. Hoppas det blir uppehåll framåt kvällen så hundar och barn slipper springa runt i gyttja och hala gräsmattor. Själv ska jag bara njuta av 2 lediga kvällar (uppehåll mellan kursslut och kursstart) med god mat, bubbelbad och bra tv-program. Onsdag kväll bär det iväg till Storegård Hundpark för träning med min miljögrupp och torsdag är det avslutning för min Barn med hund samt valpkurs i Lund. Dags att stänga ner datorn och starta upp trimbordet så jag hinner göra iordning hundarna innan jag ska lämna de ifrån mig. Önskar dig en trevlig måndag. Kramiz

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.