Lite kondis och god mat.

Det är alltid bra att ha en god kondis när man ska föda valpar/barn. Jag har bara Frigg hemma även idag så i morse satte jag henne i bilen (man får lov att åka korta sträckor vid försiktig körning med högdräktig tik) och så åkte vi till stan (Eslöv) för en promenad på vårt gamla bostadsområde.


Först passerade vi ett höghusområde med massor av gräsmattor, innehållande mängder av spännande dofter och en och annan kråka som man kunde jaga på flykt. Sen kom vi fram till vårt bostadsområde, Skyttsvägen. Det är 14 år sedan vi lämnade det huset och flyttade ut på landet, där vi bor idag. En och annan gång tar jag mig en tur hit  för att chockeras över hur mycket folk ständigt ändrar i sina trädgårdar. Kanske inte så konstigt då många hus har bytt ägare både en och två gånger sedan vi flyttade därifrån.


Det känns gott för både kropp och själ att börjat denna tisdag med denna härliga promenad med detta underbara sällskapet. När vi kom hem åt Frigg sin frukost med halvdan aptit och nu när jag själv äter en god frukost på nybakade bullar från Netto, ligger hon intill och sover som en stock.

Jag är lite förvånad över att hon fortfarande rör sig så otroligt lätt. Hon har ökat en hel del i omfång men när hon travar fram rör hon sig lika graciöst som vanligt, trots att hon måste ha ökat flera kilo i vikt.

Hur går det då för resten av vårt hundgäng? Jo, det är full rulle hela dagarna på deras aktivitetsschema.
Lomma Hundungdom

Klinga väntar på "sitt" barn.
Igår glömde jag att berätta att Sofia och Klinga tävlade i Juniorhandling, Golden Go 2017 i Hässleholm. De placerade sig som nr 2 vilket jag är otroligt stolt över. Klinga tyckte att golvet var lite läskigt men trots detta skötte hon sig jättebra.


Ja, det är inget fel på mina hundars aktivitet detta höstlovet, då vi har uppehåll på hundkurserna. Själv gör jag saker jag tycker är roligt, trots detta har jag fruktansvärda nätter som är fulla av ångestfyllda drömmar blandat med att inte kunna sova alls. Tänk om man kunde sova gott om natten så man kunde vakna pigg och utvilad och få så mycket som möjligt ut av dessa lediga dagarna. Nä, där ska man ligga och vända sig i sängen och drömma drömmar som ger kalla kårar i hela kroppen. Ibland blir jag så trött på mig själv... Jag har i alla fall kontaktat läkare så får vi se om jag kan få någon hjälp för det här.

Att göra saker jag tycker om innebär bl a att laga god mat. I går gjorde jag något som var så otroligt gott. Receptet var på engelska så jag ska försöka översätta det här.


VITLÖK BACON "SHRIMP/RÅA RÄKOR" ALFREDO.
Middag för 2.


  • Bacon, 6 skivor
  • 454 g Shrimb (köpta mina i thaiaffär)
  • 1 tsk salt
  • 1/2 tsk svart peppar
  • 1/2 gul lök hackad
  • 1 tomat hackad
  • 3 vitlöksklyftor pressas
  • 5 dl vispgrädde
  • 2,5 dl riven parmasanost
  • hackad persilja
  • 1 pkt färsk Fettucini


Stek bacon till den är krispig. Tillsätt Shrimp, salt och peppar (ta efter smak) och kok tills räkorna är rosa helt igenom.
Ta upp räkor och bacon.
Lägg lök, tomater och vitlök. Stek tills löken fått en gyllene färg.
Tillsätt grädde och kok upp.
Häll i Fettucini samt bacon, räkor, persilja och osten. Låt vara tills pastan är mjuk. Ha svag värme och rör då och då så det inte bränns vid.
NJUT!!! Servera tillsammans med ...


TOMAT OCH BASILIKABRUSCHETTA

  • 1 baguette
  • 1 dl olivolja
  • 3 tomater som hackas
  • 1 vitlöksklyfta pressad
  • 1 tsk balsamvinäger
  • 1 tsk färsk basilika hackad
  • 1/2 tsk salt
  • 1/2 tsk peppar
  • 1 hel vitlöksklyfta.
Värm ugnen till 230 grader.
Skiva baguetten i ca 1 cm tjocka skivor. Placera på bakplåtspapper.
Pensla varje skiva med olivoljan, pensla båda sidor.
In i ugnen i ca 6 min, eller tills de blir gyllenbruna.
Under tiden blanda tomater, vitlök, balsamvinäger, basilika, salt och peppar.
När bröden är klara gnider du in en brödsida med den hela viktlöksklyftan. Vid servering lägger du på tomatröran.

Det här var första gången jag gjorde denna rätt, definitivt inte den sista!

Idag blir det en resa till 80-talet och jag ska bjuda familjen på Hawaiikassler, typ detta receptet.

Dags att börja dagen. Önskar dig en trevlig höstlovstisdag. Kramiz.


Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.