Nr 1 är avklarad!

Puh... vi har kommit en bit på vägen, dvs 1/3 av helger samt 1/2 av Frigg.

I fredags var det äntligen dags för ultraljud. Som vanligt var Frigg lika samarbetsvillig som alltid och hon fick beröm av veterinären för sitt lugn. Vi såg minst 6 livfulla valpar i hennes mage.

Här ser du en av valparna, kanske är det din nya kompis? Till vänster ser ni det stora huvudet som upptar nästan 2/3 av valpen vid den här tiden. Vid ultraljudet är Frigg på dygn 32 av 63 dygn i dräktigheten.


Här ser du valparna på videofilmen som jag tog på slutet av kontrollen.


Den blivande pappan Bluey hälsar så gott...

Idag går Frigg in i vecka 6, vilket innebär att båda "illamåendeveckorna" nu är över. Nu börjar tiden då vi ska tjata med mat istället :-)
Vecka 6
Öronsnibbarna och ögonlocken växer och täcker i slutet av veckan örongång och ögon. De yttre könsorganen börjar förändra sig i riktning till han- och honkönsorgan..
I början av veckan skiljs tårna helt, och i slutet av veckan bildas klorna. Morrhår börjar växa ut. Tarmsystemet lämnar navelsträngen och befinner sig nu placerad i bukhålan.
Hos tiken ses en svag rosafärgning av bröstvårtorna, och beroende på antalet  valpar i livmodern vill buken tillta lite i omfång. Valparna har uppnått ca 2% av sin slutgiltiga födslovikt. Embryot liknar nu en hund och kallas för foster. Ett beagelfoster som är 35 dagar gammalt (idag) är ca 35 mm långt. Förbening sker av bröstben, bogblad och revben. Fosterblåserna har nu blivit så stora att de fyller ut hela livmodern så att den får ett mer jämntjockt utseende.
Frigg har ökat 7 cm om magen och 4 cm om midjan. Hon börjar se lite tjock ut <3

Ja det var alltså delmål 1 av 2 när det gäller Frigg och hennes väntade valpar. Vi har ett annat delmål att jobba av och det är att varje helg i hela oktober är upptagen av div. festligheter. I lördags klarade vi av det första bröllopet och wow vilken dag!


Det var bröllop med övernattning och vi slog klackarna i taket ända till ca 2 på natten. De hade en tävling, ett bingo där man skulle leta upp vem som tillhörde ett påstående. JAG VANN!!!
Ett försök till att ställa mig överst på prispallen ;-)
Gårdagen var en ganska lugn dag kan jag berätta. Enda sysslan jag hade var att hämta upp mina hundar som varit på pensionat samt Frigg som varit hos en bekant. Kvällen fick tillbringas i tv-soffan.

Nästa helg är det alltså återigen dags för festlighet, 2 av 3, och då står det födelsedagsfirande på schemat. Helgen därpå är det åter dags för bröllop. När november kommer ska jag VILA helgerna långa :-) Just det, det går ju inte för då ska vi föda valpar... Har man inte att göra, skaffar man sig att göra.

Nu väntar lite datorjobb innan jag ska ta tag i lite hushållsgöra. Skulle egentligen göra annat idag men jag känner för att städa, så det får det bli, innan jag ska iväg för att hålla kurskväll 2 i valpkurs x 2 i Tygelsjö.
Kurskväll 1 i Lund i Torsdags.
Önskar dig en trevlig måndag, trots det tråkiga vädret. Kramiz

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.