1 vecka och stora framsteg.

Hiskeligt vad tiden går fort. Idag är det fredag och idag är valparna redan 1 vecka gamla. Som en present har jag bara varit uppe 3 gånger under natten för att hjälpa till vid matning/bajsning. 3 gånger och jag känner mig pigg som en nötkärna när jag nu sitter här vid frukostbordet. Det går framåt!

Småttingarna växer så det knakar och äntligen går magarna åt rätt håll. Värst var det för lille Lila och stora Gul men båda två hade en bättre konstistens på bajset i morse och har sovit lugnt och tyst under natten.

Tänk att om ett par dagar öppnar de sina ögon och kort därefter börjar de höra ljud från omvärlden. Snart är  mamma Frigg inte längre den viktigaste i deras liv . Tiden går så hiskeligt fort och fortfarande finns det både tik och hane kvar att tinga.

Det känns som att det blir en bra fredag, den här fredagen. En lugn natt och att vakna till strålande sol med härlig morgonpromenad med hundgänget gör den bästa starten. Jag tror att hundarna var lika glada som jag över det fina vädret. Bara synd att marken är så kletig av allt regnande. Dotter och svärson kommer på middag ikväll men jag tänker inte bry mig om att städa för det är absolut inte lönt. Ge hit lite frost och snö nu!!!!



Jag avslutade promenaden med en runda i trädgårdslandet. Allt är så höstigt nu...

Sparrisfältet börjar vissna ner. Nu är det bara ett år tills vi äntligen kan skörda de underbara primörerna.
Tomt och öde i drivhus och odlingsbäddarna, bara...
...brysselkol kvar som väntar på att skördas
...Kronärtskockor som förhoppningsvis överlever vintern och växer sig stora nästa sommar

...mitt fina Fikonträd som jag fick av en valpköpare. Måtte det överleva vintern.
Avslutningsvis så lyckades jag få en fin bild på goa Daiki som äntligen löper (eller är på sluttampen på löpet). Om någon månad ska hon in för HD/ED-röntgen, ögonlysning samt gPRA-test. Om allt är som det ska kanske hon kan bli mamma i slutet av nästa år.

Frukosten är avslutad och valparna är vägda, vilket inte är det lättaste projektet med denna kullen. Brukar gå lätt och smidigt om man gör det precis efter att de ätit men dessa är inte det minsta samarbetsvilliga trots att de är mätta. Vikterna blir bara lite måttade på höften och idag var det ännu svårare då de tydligen från en dag till nästa vuxit ur vågskålen.
Alla valparna ligger runt 500 g vilket är bra vikt efter en vecka i livet. Lille Lila har dock halkat efter lite och väger 429 g men han knappar in på syskonen med jättekliv nu när magen är i lag. Vill du veta exakt vikt skickar jag dig vidare till valparnas hemsidor.

I skrivande stund...
Önskar dig en trevlig fredag. Kramiz

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.