Ilsken måndag i en såskopp

Jodå, visst går det framåt med valparna och nattsömnen men att ständigt få sova 1,5 timme i stöten tar på hjärnan, kroppen och idag humöret. Att jag sen ovanpå detta håller på att bli förkyld gör ju inte denna måndagsmorgon bättre. Att det ovanpå det hela är måndag... Ja, kanske jag ska sluta skriva här för jag tror jag vet vart dagens inlägg barkar hän... om inte fingrarna som spelar över tangenterna är på bättre humör?
Får nog sätta detta tryck på min jacka ikväll när det är dags att återgå till jobbet efter en veckas välbehövlig ledighet. Det står stadsträning i Malmö för mina 2 valpkurser ikväll och de stackarna ska behöva stå ut med mig i 1,5 timme. Ser ni en sur kärring med ett gäng valpkursare i släptåg... håll avstånd!
Stadsträning i Malmö 2015
Nattsömnen ja. Valparna äter nu med 1,5 - 2 timmars mellanrum och oftast sover de gott mellan matningarna. Men nätterna till lördag och söndag har varit ganska oroliga. Det har varit lite lösa magar och nu i efterhand tror jag att jag haft för varmt i sovrummet. I lördags morse fick jag be D avlösa mig runt 6-tiden då jag var helt slut. Dock sov jag inte riktigt eftersom det är svårt att sova med gnällande valpar i samma rum. I söndags morse gick jag och la mig i gästrummet runt 3-tiden och där sov jag gott till 10.30 när D dukat upp frukosten.

Igår bestämde jag mig för att valparna fick flytta ner i köket under dagtid för det är svårt att få Frigg till att ligga tillräckligt hos valparna så att de blir tvättade mm. Hon vill ha sällskap. Sagt och gjort, vi plockade fram den andra poolen och valparna installerades i köket. De har aldrig sovit så gott mellan målen som de gjorde igår så jag antar därför att vi haft för varmt i sovrummet.

När det blev dags att lägga oss bestämde jag mig för att valparna fick stanna kvar i köket tillsammans med mamma Frigg. Jag sover så lätt så jag vaknar av minsta lilla pip. Det gick jättebra och jag har fått gå upp 3 gånger men däremellan har jag faktiskt sovit riktigt bra. De här valparna är liksom inte lite pipiga när de börjar bli hungriga, de skriker för full hals som om det var evigheter sedan de fick mat. Inget fel på matlusten i denna kullen inte.

Trots nattens sömn vaknade jag alltså med en hjärna i en såskopp. Den fungerar inte. Jag kan inte tänka. Allt jag gör är som i slowmotion och jag glömmer allt jag bör komma ihåg. Så här är livet som uppfödare under de 2 första veckorna. Ibland har man dock tur och får en kull valpar som är tysta som möss men den turen har jag nog bara haft i en enda kull och det var Stellas valpar. Där sov jag från dygn 1 och var nog inte uppe ur sängen en enda gång. Spännande att se om det blir detsamma till våren när det är dags för hennes andra kull (om allt går enligt planering).

Lightschaps Boogie Afrodite "STELLA"
Men strunt på nattsömnen...Även om man inte får sova om natten (vilket jag brukar ha problem med även om vi inte har valpar) så är livet som uppfödare helt underbart. Man får se hur valparna växer och utvecklas och när de kommer in i ca 3 veckor får man så mycket kärlek och underhållning. Jag kan inte tänka mig ett liv utan denna dåliga nattsömn :-)

Nåja, idag är det måndag och vi går in på valparnas andra vecka. Nu börjar det hända saker. Om ett par dagar öppnar de ögonen och kort därefter börjar de höra. Dock är det ingen fel på deras nosar för det räcker att en hund kommer in i köket för att de ska vakna och gå igång (märkte jag precis).

Blå och blåstjärna
grön, som i morse såg till att jag kom upp ur sängen. 
gul. började leka lite med bilderna igår men kom bara till första :-)
lila
Röd och blåruta
svart
Det var hela gänget, 8 dygn gamla. Nu väntar vi på att nästa period ska ta vid, öppnade ögon och öron och de börjar gå på sina 4 ben. Vi lägger prematurperioden bakom oss.

Måndag var det och en hel orörd vecka ligger framför våra fötter. Får se vad denna veckan har att erbjuda...

Avslutar med en fin bild på pappa Bluey som varit ute på sin morgonpromenad i snöiga Norge.
Foto: Micke Carlsson, husse till Bluey.
Ha en bra dag. Kramiz

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.