Det icke sanna livet.

Godmorgon, denna ljuvliga fredag!
Det här håller inte. Jag som alltid älskat att skriva av mig tankar, funderingar och ideér har blivit världssämst på att sköta min blogg.

Ja så är det. Jag skriver egentligen för min egen del men allt jag sätter på pränt här i bloggen blir ju offentlig text. Jag har alltid tyckt om att vara öppen och berätta sanningar men det funkar inte av olika anledningar. Detta har jag fått lära mig den hårda vägen och i o m det så tycker jag inte längre att det är så roligt att skriva om mitt liv på kennel och hundskola. Det händer ju hela tiden både bra och dåliga saker och att inte våga berätta om dem känns inte så bra. Att bara berätta positiva saker är ju att ljuga för så är inte ett normalt liv. Eller är det kanske så att jag och mitt liv är annorlunda mot alla andras? Nej, det tror jag faktiskt inte. Framöver delar jag bara positiva saker med er läsare. Allt negativt som händer håller jag för mig själv och de som är mina nära vänner, människor jag kan lita på. Denna blogg kommer alltså framöver inte innehålla mitt sanna liv.

Det är i alla fall sant att det är fredag idag. Jag har sovit gott i natt och vaknade till en härlig och vit värld denna fredagsmorgon. Som jag har längtat efter denna dagen. Inte bara för att det är helg, vilket innebär att familjen är samlad (dock inte i morgon då D och Klinga ska på balanskurs), utan för att fredag innebär att jag kan göra saker utan att ha en tid att passa. Att ha en tid att passa är väldigt stressande för mig (ups, där kom lite negativt in i alla fall) så att veta att jag inte ska iväg någonstans idag är så himla härligt. Jag ska ägna hela dagen åt saker jag tycker om att göra, koka kalvbuljong och tillaga en härlig lammstek till kvällens middag.

https://www.matklubben.se/recept/5-timmars-lammframdel-108670
Till det ska huset städas, Klinga ska kammas så hon är glänsande fin på morgondagens kurs och jag tror jag ska avsluta dagens "arbete" med ett dopp i bubbelpoolen.

Det var mitt liv. Hur är det då med hundarnas liv?
Jo, de mår finemang. Hostan är äntligen ett minne blott hos de två valpar som bor kvar hos oss i 2 veckor till för att sedan flytta till sina nya familjer.
Söta Frans (Jamie) som blir mer och mer silvergrå för varje dag.

Världens kelgris Totte 
Det har ju varit en pärs den där eländiga kennelhostan som vi drog på oss när valparna var 5 veckor gamla. Vi har genomgått ett oändligt antal veterinärbesök samt medicineringar mm men äntligen efter 3:e behandlingen gav det med sig. Idag mår valparna superbra och Daiki bättre men inte helt bra och det får jag känna av här i hemmet. Att ha 2 valpar i samma ålder (ca 17 veckor) är inget jag rekommenderar. Det är mycket bus och jag får ständigt hålla på att dela dem för att se till så att de får tillräckligt med vila, vilket jag inte behövde när de var sjuka. Valpar bör ju vila ca 17 timmar/dygn och detta är viktigt för att inte skapa en stressad hund samt för kroppen och hjärnans utveckling.

I torsdags var det extra mycket bus och lyckan var stor när husse kom hem med ett gigantiskt oxköttben som vi gav valparna. Äntligen fick vi lite lugn i huset ;-) åtminstone en liten stund.

Mat ja! Fick information från ett färskfoderföretag med en fråga om jag var intresserad av att testa deras foder. Jag tackade ja och från förra fredagen går våra hundar till största delen på färskfoder. Vad tror du de tycker om det?


Husse står och fördelar 1-kgkorven i rätt portionsstorlek för varje hund (ca 2% av den beräknade vuxna vikten). Förväntan på den underbara måltiden är stor hos alla. Morgon och kväll får de mat. Jag blandar dock i lite torrfoder för tuggandets skull och för att det kan vara bra att inte utesluta det helt ifall färskfodret skulle råka ta slut eller man åker iväg och inte har tillgång till frys.

http://www.ebafarmen.com/

Det är härifrån jag köper fodret och jag är supernöjd. Föräldrarnas lilla Thilda är ingen matglad hund och de har provat massor av torrfoder och färskfoder men intresset har varit ringa, ända tills hon fick smaka detta foder. Nu äter hon med stor aptit. Hur jag gör när vi har valpkull vet jag inte ännu. Skulle vilja föda upp valparna på detta foder men jag vet inte om det är uppskattat av de som köper valparna. Inte alla som är intresserade av att hantera rått kött, även om jag tror detta är det bästa en hund kan leva på.

Stella, fina Stella som vi innerligt hoppas snart kommer i löp. Hon uppvisar alla tecken och hon flirtat hej vilt med en del hanar hon träffar men löper, nej det gör hon inte.



I onsdags fick hon följa med mig till min valpkurs i Eslöv. Här fick hon vara instruktörshund och lektant, vilket hon fixade med bravur (som vanligt). Hon är så lugn och trygg och så rolig att jobba tillsammans med.



Det är bara att fortsätta vänta och jag lovar att skärpa mig med bloggandet så du kan följa vad som händer och sker med henne.

Annars rullar livet på som vanligt. Jag stickar mina prylar och jag studerar mina vildfåglar som jag matar utanför köksfönstret och jag njuter för fullt när jag kan skriva in nya arter i min fågelbok.



Igår fick jag besök av de här 2 nykomlingarna.

Stenknäck

Ilskna björktrastar.
Det är extra kul när man kan roa mer än sig själv genom att mata fåglarna utanför köksfönstret :-)

Katten Gustaf håller utkik
Ja det var mitt icke helt sanna liv för denna gången. Nu ska frukosten plockas in och köttet plockas fram för att marineras och tillagas. Jag önskar dig en riktigt härlig fredag. Kramiz


Kommentarer

Anonym sa…
❤️❤️👍🏻

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.