En ovanlig dag.

Det är måndag och måndag innebär för mig och D normalt en söndag. Han jobbar varje lördag men är i gengäld ledig om måndagar så vi har skjutit fram vår helg med en dag. Jag lägger själv mitt arbetsschema så detta funkar hur bra som helst. Har börjat vänja oss nu även om vi är lite fel på dagarna :-) Lite svårt att komma ihåg att sonen ska upp till skolan när det är söndag :-)


Men som sagt, denna måndag är ingen söndag så vi skjuter vår helg ytterligare en dag fram. Idag är det alltså fredag eftersom D jobbar idag och  är ledig i morgon i stället. Onsdag är Sveriges nationaldag och då är det helgdag. Så idag fredag, i morgon lördag och onsdag söndag. Krångligt jag vet,  men härligt när fredag ligger så tätt inpå varandra hihi.

Denna "fredag" steg jag upp ur sängen, glad i hågen med städning på dagens planering. Det skulle gå av bara farten så jag snabbt kunde komma ut i solen. Men de planerna grusades snabbt. Katten Herman kom och gnällde till mig när Adam gick upp till skolan. Så här brukar han inte göra. Herman är till största delen utomhus och kommer bara in och hälsar på en och annan gång. Jag förstod att det var något som inte stod rätt till. Han är ca 13 år gammal och vi tycker han har magrat av lite. När jag kom ner i köket låg han stilla på bänken där vi har kattmaten till Gustaf (är mycket inne hos oss). Jag gav honom kattblötmat som han slukade med god aptit. Kom på att han kanske har ont i sina tänder och inte kan äta torrfodret som de i normala fall får. Han verkade väldigt hungrig. När han stod där och åt såg jag att det droppade sårvätska från honom på bänken. Kollade och hittade ett väldigt fult sår med lite bölder på insidan av ena frambenet. Så istället för att köra en snabb städning får jag nu åka med honom till veterinären.


Ett besök som måste göras mitt på dagen. Jag lär väl hinna röja undan gårdagens disk som vi inte orkade ta i går kväll efter att vi ätit innan jag ska iväg. Städningen får jag ta när jag kommer hem för det måste verkligen göras. Adam hade 8 kompisar på övernattning lördag-söndag och det springs en massa in och ut med blöta fötter efter att man tagit sig ett dopp i våra pooler dagligen. Känns som att det inte är lönt att städa men nu är min gräns nådd.


Här kan man välja om man vill bada i 24 grader eller 34 grader :-) Dottern Sara kom på badbesök tillsammans med några vänner igår kväll. D och sonen A valde det svala medan hon valde det värmare. Själv lagade jag mat till hela gänget...

Lightschaps India

För 2 dagar sedan fyllde en av våra valpkullar 6 år. Det är det fina gänget Pionerna som hade födelsedag. Till Pionerna hör vår älskade India som vi tyvärr fick omplacera för något år sedan eftersom hon plötsligt började avsky valpar. Hon bor hos en underbar familj med en hundkompis och hon har det så otroligt bra men trots det är saknaden efter henne fortfarande stor. När hon flyttade bestämde jag mig för att skaffa "hennes" Pion till min älskade trädgård. Jag letade och till slut hittade jag den Bowl of Beauty vilket är Indias stamtavlenamn.

På Indias födelsedag slog min Pion äntligen ut sin första knopp.
Ibland tror jag verkligen på ödet. Denna blomma är lika vacker som den som bär dess namn <3

Tiden går fort för Stella. Idag är hon på dygn 47 av 63. Magen har inte växt så mycket de senaste dagarna men midjan har ökat.

  • mage: 75 cm = ökning 9 cm
  • midja: 72 cm = ökning 11 cm

Tittar jag på hennes förra dräktighet där hon fick 6 valpar är det enorm skillnad i magens omfång. Spännande att se hur många eller stora valpar som gömmer sig där inne.


Den här bilden tog jag alldeles precis och här ser du hur stor magen redan är.

Fortfarande är hon helt otroligt jobbig med maten. Jag har snart testat allt jag kan komma på och det enda som går ner är om jag matar henne med skinka från bordet. Gissa om hon älskar att mäta magen då det är den belöning de dräktiga tikarna alltid får efter att ha ställt upp för mitt måttband.
Idag ska jag köpa nötfärs och getmjölk. Jag får väl börja handmata henne flera gånger om dagen då jag antar att det är trångt i magen.

Oj, klockan tickar på. Dags att lyfta ändan från stolen och börja städa av köket. Önskar dig en trevlig måndag, förlåt fredag ;-) Kramiz

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.