Hett hett hett

Det är varmt! Solen lyser dagligen från klarblå himmel och svetten rinner i pannan, även om man sitter på en stol i skuggan.
Men som jag njuter och så rädd jag är att denna underbara sommarvärmen ska ta slut och vi ska få tillbaka det regniga kalla vädret som vi brukar ha om sommaren. Må det här aldrig ta slut! Dock grusas en del planer inom hundaktivering. Idag skulle jag  med Bonizas hundskola visa upp lite aktiviteter på Kalaset, Norra Fäladen i Lund (Borgarparken) men jag har valt att avstå pga hettan som ska råda under eftermiddagen (29-30 grader). I vår fina inhägnad finns det inte mycket skugga och med tanke på att det inte finns en vindpust idag hade hundarna lätt kunnat få värmeslag. Ska de aktiveras får det ske tidigt på morgonen eller senare mot kvällen, absolut inte mitt på dagen.

I torsdags startade jag upp en valpkurs i Lund. Vi började kl 17.00 men det var på gränsen att valparna klarade av att jobba ihop med sina familjer pga värmen. Vi hittade en liten plätt med skugga och där fick de hålla sig under kurstiden. Där bestämde jag mig för att om det blev så varmt idag som prognosen visade så fick vi avstå. Platsen ligger som botten i en gryta, vilket syns på det avbrända gräset.



Jag har också valt att inte hålla aktiviteten i Skrylle som jag hade planerat för mina måndagskurser. Det går inte. Vi skulle gå hundslingan och hundarna lär svimma innan vi kommer i mål. Vi får helt enkelt vänta in lite mer normala temperaturer (20-25 grader). Dagen kommer men jag vågar idag inte säga när, kanske nästa lördag då prognosen visar sol och 20 grader. Vi får se under kommande vecka.

Jag njuter och hundarna njuter av värmen. Mitt på dagen håller de sig dock helst i groventren där det är hyfsat svalt trots värme utanför. Morgon och kväll är de aktiva. Själv håller jag bubbelpoolen öppen med sänkt temperatur så jag kan ta ett dopp varannan minut. Vi har även en stoooor ovanmarkpool men då vi inte haft den täckt över vintern har vi svårt att få vattnet rent och klart. Vi har ingen värme i den så temperaturen är max ca 22 grader under eftermiddagen. Lite väl kallt för min del. I vinter ska den täckas och kanske nästa år kopplar vi på lite värme.


Man skulle kunna tro att dräktiga Stella skulle tycka det är jobbigt med värmen. Hon verkar inte tycka det. Hon ligger i groventrén eller verkstaden där det är kallt cementgolv. Hon hänger på om jag går iväg från huset och hon är inte speciellt flåsig. Men hon är helt hopplös att få i maten.

morgonens mål
Stellas frukost bestod av torrfoder, rå nötfärs och hon tog inte ens en smakbit. Jag fyllde på med kuber av leverpastej, ett par kuber gick ner och sen tackade hon för maten. Jag river mitt hår suck.

Idag är hon på dygn 45 (man räknar 63 dygn) och hon verkar må toppen. Magen är rund och det känns som om hon svalt en fotboll. Idag är sista dagen som livmodern kan resorbera (lösa upp foster) om de inte utvecklas som de ska mm. Från i morgon kommer hon föda fram valparna om de skulle dö i livmodern, men det där tänker vi inte på. Nu är valparnas utveckling klar så nu ska de bara växa på sig innan de kan komma till världen. Nu bör magen börja växa på sig rejält fram till valpningen. Följ hennes dräktighetsdagbok.

Tiden går. D jobbar sin vanliga lördag och jag ska åka till affären en snabb tur, städa lite hafsigt, bädda nytt i sängarna och ta en hafsstädning på övervåningen. Sen är det helg!

Önskar dig en trevlig lördag. Kramiz

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.