Ljushems barnkammare

Var tog sommarvärmen vägen? Igår visade termometerna ynka 18 grader och solen lyste med sin frånvaro. Jag klädde på mig långa byxor och sweetshirt men jag gick runt och frös hela långa dagen. All energi var dessutom som bortblåst. Jag var så otroligt trött och orkeslös.
Hade mina kära föräldrar på besök och hemhjälp. Kära D och fadern min rensade upp bland fällda träd, sågade, klyvde ved och flisade. De jobbade så svetten rann trots gårdagens "kyla". Modern min ville att vi skulle röja på övervåningen, vilket är i väldigt stort behov inför kommande valpning, men jag orkade inte. Vi kan tvätta lite, jag orkar inte. Hon fixade mina blommor, pysslade och plockade medan jag vandrade runt som i en dimma. Det enda jag gjorde var att laga middagen och inte ens den blev som den skulle då jag glömde blanda i hälften av ingredienserna i den annars så goda köttfärssåsen. Jag gjorde i crock-potten så även den skulle vara självgående. Koka spagettin lyckades jag i alla fall med samt sticka ett par varv på min tröja under kvällen vid tv:n.

https://lindalagerstrand.wordpress.com/2016/12/09/crockpot-mustig-kottfarssas-med-sriracha-och-vitlok/
Naturen är nu en stor barnkammare. Pigg och alert tog jag i morse ut mina hundar på vår sedvanliga morgonpromenad. Vi gick genom vår härliga "skog" ut på "stora ängen" där vi följde en upptrampad stig. Jag var fullt beredd på att något kan gömma sig i gräset så jag hade full koll på hundarna. Både dem och jag njöt fulla drag då vädret känns lite varmare idag och jag känner mig helt utsövd. De följde "stigen" och kikade då och då in vid skogskanten men vandrade snällt vidare tillsammans med mig. Mina fina älskade hundar.

När vi kom tillbaka till trädgården gick jag en runda och kikade på mina gröder. En del växer fint och en del vill sig inte alls vad jag än tar mig till. Nu är vi så långt gångna i sommaren att jag får vara utan både palsternacka och morot då jag sått om 3 gånger och det vill inte ta sig. Måste vara en konstig jord jag fyllt på med i den där pallkragen. Jag gick vidare upp mot huset och blev överlycklig när jag såg att den utflyttade blåmesfamiljen var på besök vid fågelbordet (ja jag matar ännu och kommer fortsätta mata alltid).



Det satt 4 små fina barn och väntade på att bli matade av mamma och pappa som jobbade febrilt. Jag stod ca 1,5 meter ifrån och ingen brydde sig. Glad att jag matar och att de valde att boa in sig i holken i vår trädgård. De är så vana vid min och hundarnas närvaro. Så otroligt söta ungarna är.

När jag stod där kom nästa familj på besök, dock är föräldrarna lite skyggare så de höll sig i trädet ovanför. Det är lilla Nötväckafamiljen som väntade på att jag skulle lämna matplatsen. Här är det en förälder och en unge som besöker oss dagligen.

Barnkammare ja. Stella är nu högdräktig och rör sig tungt och jobbigt. Igår var vi hos veterinären för hennes 2:a och sista Herpesvaccinering. Som vanligt var hon lugnet själv.

Hos veterinären.

Stella dygn 55:

  • Mage: 78 cm (total ökning 12 cm)
  • Midja: 75 cm (total ökning 14 cm)
  • Vikt: (Igår vid vaccineringen) 23, 8 kg (ökning 2,5 kg). Inte ökat pga mat då hon äter otroligt dåligt. Om vi räknar 250 g/valp finns det alltså ca 10 valpar i magen. Ops!!! Men det finns ju lite annat såsom fostervatten, moderkakor mm som väger så ja.... spänningen är olidlig :-) Vad tror du? 
Vid förra kullen fick hon 6 härliga valpar och måtten vid detta dygnet var enl. följande:
  • Mage: 4 cm
  • Midja: 9 cm
  • Viktökning: totalt 1,9 kg. (om jag räknar en vikt per valp på 250 gram blir det 7,6 valpar i magen, inkl övrig. Jämför jag då med gårdagens vikt ger det 10 valpar inkl övrig. Jag tippar på 9 stycken.
Då var hon pigg och rörlig. Pigg är hon nu men absolut inte rörlig. Rör sig som en riktigt höggravid kvinna. Lunkar fram och sover massor.



Nåja, ett och annat lätt springsteg tar hon mellan varven.

Vad händer då inne i magen?
Fostren är nu färdigutvecklat och man kan känna deras rörelser utanpå hennes mage.
Juvren är spända men ännu kan jag inte få fram någon mjölk om jag trycker lätt, vilket är ett tecken på att hon inte är jättenära en valpning. Valparna är levnadsdugliga från dygn 58 (om 3 dygn alltså!) men jag tror hon går närmare de fulla 63 dygnen, vilket hon gjorde förra gången.
Lägger man örat mot tikens mage kan man höra valparnas hjärtljud om de ligger med buken mot tikens buk. Hjärtslagen ligger på ca 200 slag/min.

55 dygn gammalt valpfoster.
Fostren är idag ca 144 mm långa.

Inne i livmodern.

När jag gjort allt jag måste göra vid datorn är det dags att ta tag i övervåningen. Jag kan inte bestämma mig för om jag ska ha Stella och valparna inne i vårt sovrum eller om jag och dem ska bosätta oss i gästrummet som ligger precis mitt emot. Jag tror det blir det sista alternativet så D kan sova och slipper svettas i de ca 24 grader vi måste ha i valprummet för valparna ska må bra. Dessutom kan jag lägga mig i min säng när lilla familjen sover lugnt utan att vakna vid minsta lilla ljud men ändå höra allt :-) Stella är den enda tik som låtit mig sova hela nätterna i stort sett från den stund valparna såg dagens ljus. Hon är en helt otrolig mamma på alla sätt och vis.

Nä, nu har jag suttit här och gjort det jag tycker om så länge. Frukosten behöver komma in i kylen och kvällens middag ska planeras. Det är dags att lägga in kurserna som börjar i augusti (www.bonizashundskola.com) samt betala lite räkningar och lite annat smått och icke gott. Vädret är perfekt för jobb inomhus (mulet och ca 18 grader). Jag sitter så länge min ischias tillåter mig att sitta och sen får jag väl göra lite mer rörliga saker. Känns som att det ligger en trevlig dag framför mina fötter. Hur ser din dag ut?

Önskar dig en trevlig tisdag (måndag för mig). Kramiz

Oj glömde ju gratta den blivande pappan Lakriz som var på utställning i helgen. Det gick finemang och han, Oliver lakriz tog hem ett Exilent med en 2 placering och ett CK 
Han gick vidare i bästa hane där han hamnade på 5 plats.

Grattis Angela och Oliver Lakriz <3

Bye bye...

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.