Snart 2 veckor.

Jag är så dålig på att skriva på min blogg men vädret är alltför fint för att sitta vid datorn. D har haft semester denna veckan så frukost har vi intagit utomhus och dit ut når inte mitt bredband.

Idag känner jag att jag måste berätta lite om hur det går för Stella och hennes valpar så vi sitter inomhus med vår frukost trots en gassande sol utanför köksfönstret. Sista semesterfrukosten för D intar vi alltså inomhus så jag kan få fixat lite vid datorn.

Allt är på topp med Stella och hennes 11 småttingar som idag är hela 12 dygn gamla. Några utav dem har börjat spricka upp vid ögonen men det tar nog något/några dygn ytterligare innan de öppnas upp för fullt.

Vikten ökar bra och konstant. Vad de väger och hur mycket de ökat kan ni se på varje valps hemsida. https://www.lightschapskennel.com/tidigare-kullar/filosof-kullen-2018/
På söndag blir valparna hela 14 dagar gamla och då är det dags för nya bilder på var och en. Till dess får ni nöja er med morgonens gruppbild.


I onsdags fick valparna flytta ner till köket från vårt sovrum. Det var helt omöjligt för mig att sova när valparna pep efter mat men mamma Stella inte tyckte det var dags att mata just då. Det är också väldigt varmt på övervåningen, därav största anledningen till flytten. Valparna mår toppen i sin fina bädd i köket, liksom mamma Stella som nu får sköta sina telingar "helt på egen hand". Givetvis har jag fortfarande kontroll men hon kan själv bestämma när hon vill sköta om sina små och när hon vill vila en liten bit därifrån.
11 dygn

Mamma Stella mår lika toppen som hennes bebisar gör. Häromdagen var jag dock lite orolig eftersom hon betedde sig väldigt konstigt på natten. Hon vägrade totalt att gå till valparna för att mata och hon skakade och såg riktigt eländig ut. Tog tempen på morgonen och hon hade då 39,2. Jag ringde veterinären som inte kände sig alls orolig. Tiken har högre temp de 2 första veckorna som de diar. Så länge inte flytningarna luktar illa och ökar på så skulle vi inte oroa oss. Ok, jag lät det vara och dagen efter mådde Stella toppen och var sig själv igen, speciellt eftersom hon slapp tillbringa natten i vårt varma sovrum.

Vi fick många valpar och många valpköpare som stod i kö har hoppat av då denna kullens leverans egentligen var runt midsommar. Stella ville inte löpa enligt planering så nu blir leverans efter sön 12 augusti, vilket inte passade många familjer. Det har tillkommit nya underbara familjer och i dagsläget har jag 4 härligt fina pojkar som söker sitt hem. Några av valparna är placerade, vilket du ser på valparnas sidor, de som är tingade men inte placerade kommer tilldelas sin familj inom kort. Är du nyfiken på en utav våra pojkar? Hör av dig!!! Vill du bara träffa rasen? Hör av dig!

Tiden springer på. Det är fredag och fredag innebär städdag. Dessutom kommer 1 valpköpare som redan tingat valp på besök samt vi ska även ta emot en dam från ett helt annat spännande land under eftermiddagen. Om det blir valp nu eller sen återstår att se ;-) Vi får se hur bra jag lyckas kommunicera :-)

Önskar dig en trevlig fredag. Kramiz

Kommentarer

Karin från Bräkne-Hoby i Blekinge sa…
Tack för en trevlig dag hos er igår. Underbara valpar och härliga hundar med fantastiskt temperament.😀 /Karin

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.