Det är varmt.

Rubriken innehåller ord som man hör minst 1 gång/dag. Det är varmt, det är extremt varmt! Det är så varmt att man inte orkar eller kan göra saker som man planerat för längesedan. Ta mina valpkurser som exempel.
Dotter/instruktör Sara håller visning med Daiki.
I torsdags ställde jag in då jag fick många återbud pga värme mm. Vill att så många som möjligt kan gå alla de få gångerna som kursen är. Denna kvällen tar vi igen framöver. I kväll skulle jag hålla stadsträning för båda mina valpkurser i Lund men fick ställa in pga den extrema hettan som råder idag. Inte kan man ta in valpar i centrala Lund där asfalten är brännande het och värmen ryker från husväggarna. Deltagarna fick själv välja och de gick på mitt spår - vi skjuter kvällen fram till söndag 5/8 kl 10.00 för att komma ifrån "mitt på dagen hettan".

Mängder med klicker att dela ut vid kursstart.
Jag känner mig verkligen som en strulpelle när jag får hålla på att ställa in kurser, ändra kursdagar mm men jag måste tänka på hundarnas välbefinnande och även kursdeltagarna faktiskt. Vem kan ha kläder på sig utomhus i denna värmen? Inte jag! Det är nog snart dags att köpa mig en ny bikini då den enda jag äger börjar bli utsliten. Den åker på om morgonen och av när det är läggdags. Tvättmaskinerna har verkligen fått vila denna sommar, i alla fall från mina kläder. T om morgonens promenad med hundarna gick jag i min älskade bikini...



Termometern visade 27 grader när klockan var 9.30. Hundarna hängde glatt på men det var jobbigt för 9-åriga Heidieh. Hon gick med mig och stånkade och flåsade.  Rundan är inte lång och mestadels går vi i eller intill skogens skugga. Om det är jobbigt för hundarna på denna lilla promenaden, hur skulle det då vara för valparna på stadsträning och kurs? Det är ju inte så att det blir svalare mot kvällen.

Igår kväll kom föräldrarna och deras lilla Thilda. Thilda älskar att bada och igår lät vi henne testa på att simma.

Hon gillade verkligen det. Även jag älskar verkligen vår stora pool. I skrivande stund (klockan 11.04) håller poolen hela 26 grader. Undrar hur varm den kommer bli under dagen. Lider absolut inte av att inte ha värmepump o dyl till poolen denna underbara sommaren.

När D kom hem igår från jobb tog vi hundarna en och en i poolen. Alla utom Heidieh tyckte det var en skräckblandad förtjusning. Hemskt i poolen, ljuvligt när man fick fast mark igen under tassarna samtidigt som man var avsvalkad. Heidieh tog sig en låååång simtur och njöt fulla drag. Det lär bli samma när D kommer hem i eftermiddag. Vi upptäckte att Frigg nog inte är speciellt simkunnig då hon hade sjunkit som en sten om vi inte hållit i henne. Ska kanske inskaffa en flytväst till henne så hon kan lära sig älska vatten.

Hur går det då för stora valpgänget? Jo, även de är påverkade av värmen och sover mycket om dagarna. En av valparna blev lite uttorkad härom dagen men piggnade snabbt på sig tack vare den underbara getmjölken som jag tvingade i honom. Det är verkligen till att ha ögon och öron öppna för hundarna de här extremt varma dagarna.



Bilder från morgonens frukost bestående av uppblött torrfoder samt getmjölk. Nu är valparna hela 5,5 vecka gamla och tyvärr fick vi återbud på "Grålle" igår. Här är alltså fortfarande några lediga pojkar i kullen. Hör av dig om du är intresserad.




Härliga framåt, nyfikna, helt underbara pojkar som också vill flytta när de blivit 8 veckor gamla.

Nu har valparna tillgång till sin älskade hundgård med ett bo som är svalt och skönt, stora trädgården, hela huset mm. De har sin lekhörna på gräsmattan...

Här finns pool med lite vatten i, tält med bollhav, "berg" att klättra på, lektunnel och idag ska vi sätta upp deras fina gunga. En lekplats som valparna verkligen tycker om.

Mamma Stella har byggt en mysig håla där hon och valparna kan vila och svalka sig.
När jag tittar på denna filmen får jag en känsla av en vildhund utomlands... Vad känner du när du ser på denna mysig film?

Nu är det dags att få lite ordning i hemmet innan det blir så varmt så man inte orkar röra sig. Kanske blir det en badtur i eftermiddag. Önskar dig en trevlig torsdag. Kramiz

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.