En plats för filosofi.

Sommaren fortsätter! Solen strålar från en klarblå himmel och inte en vindpust får löven att vibrera. Sedan sommarvärmen startade i maj har vi fått ca 15 ml regn och detta under 1 tillfälle. Det har alltså inte regnat mer än 15 ml här hos oss i Eslöv/Skåne på ca 8 veckor. Har det någonsin varit sådan sommar tidigare? Dessutom ligger dagstemperaturen mellan 25-30 grader dagligen.

Husse och mamman Stella på vårt älskade avkopplingsställe.
Vi brukar odla mängder av gurkor och tomater i växthuset och vi brukar skörda så mycket att vi får ge bort till nära och kära. I år blir det inget alls då allt i växthuset har dött utav värmen. Vi har nog plockat ca 3 gurkor och inte en enda tomat ännu så länge. Trots döda plantor har vi många tomater som väntar på att mogna. Hade jag haft facit i hand hade jag plockat ut alla växterna utomhus när värmen kom. Nu har man lärt sig till nästa år. Dock odlar vi nu böner så det står härliga till. Där har vi i alla fall lyckats.

Jag och D har en plats som är vår stora avkopplingsplats när det är underbara sommarkvällar. Vi tar våra hundar med oss ut på "stora ängen", en äng precis utanför vår skog som bonden inte odlar på utan bara klipper ner då och då. Här kan vi sitta med ett glas vin/öl och bara vara. Hundarna går runt och betar lite gott gräs och sen lägger de sig ner hos oss. Här finns inga staket men där vi är, där är våra älskade hundar.


D och Stella

Frigg som står på tur för nästa valpkull, till hösten, och här blir det bruna valpar.
Visst ser det härligt ut? Detta är ett ställe för själslig terapi.

Idag blir valparna hela 14 dagar. Tänk vad tiden går fort. Idag står det nya bilder på schemat och dessa kommer jag lägga in på varje valps hemsida. https://www.lightschapskennel.com/tidigare-kullar/filosof-kullen-2018/

Stella är den perfekta mamman. Hon sköter om sina telingar helt själv och trots att de är 11 stycken som får dela på 9 spenar lyckas hon mata alla till bra viktökningar. Ibland hjälper jag dock till om jag ser att någon valp inte alls är nöjd efter mattillfället.
Angela får lite extra mat igår.
När jag nappar valparna ger jag getmjölk som jag köper på Willy´s eller Citygross. Det är färdig mjölk som jag värmer upp till lagom temperatur i micron. Valparna älskar den! Idag ska jag klippa klorna och det blir inte lätt eftersom valparna numera förknippar mina händer med just den här mjölken. Får väl nappa dem supermätta innan jag klipper :-)

På tal om att klippa klor på hundar. Såg en bra bild i en fb-grupp och jag delar här med mig av den.

Konstruktören av bilden har skrivet mycket bra fakta om vad som kan hända om hundarna har för långa klor. Läs! https://www.hundsalongfiness.com/single-post/2018/02/15/Det-viktiga-kloklippet

Jag och min kära D sitter på vår uteplats och intar en god söndagsfrukost. Lite vemodigt känns det då han börjar jobba i morgon efter 1 veckas härlig semester. Tror att jag har lika stor ångest som han idag. Nu står det 4 veckors jobb framför oss innan det åter är dags för 3 härliga semesterveckor för honom. Dock kommer jag då jobba en dag mer än vad jag gör just nu, tisdag och torsdagkväll, men en kurs/kväll är inte så värst ansträngande. Det ska bli kul och han kommer säkert följa med mig då och då. Det finns platser kvar på våra valpkurser i Lund och Malmö/Tygelsjö som startar vecka 28. www.bonizashundskola.com

Bus och lek i vår hundflock.
Nu är frukosten avklarad och det är dags att ta tag i dagen. Önskar dig en trevlig söndag och glöm inte att kika in på valparnas hemsidor fram emot kvällen. Kramiz

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.