Lössläppta.

Hu vad tiden går! På söndag är mitt helt underbara valpgäng hela 5 veckor gamla. Det är då dags för avmaskning nr 2 och denna gången blir det i tablettform - Milbemax. Det har kommit nya sorter men jag känner mig trygg med denna sort då jag använt den i flera år på valpkullarna.

Valparna avmaskas när de är 3, 5 och 7 veckor under tiden som de bor hos mig. När de har flyttat ska de avmaskas när de är 11 veckor, 6 månader och ca 1 vecka före 1-årsvaccinationen. Därefter görs det endast vid behov och när vet man då att det är behov? Ett tecken för mig är att hunden börjar hosta eftersom ett boende i hundens lungor är en del av maskens livcykel.

Här sköter vi avmaskningen under valparnas första 8 veckor så vi packar valpens ryggsäck väl med det viktigaste vi kan för att ge hunden ett hälsosamt liv, gäller både antikroppar från tiken, herpesvaccintion på tiken och som sagt mask mm. Så nog om detta...

Valparna växer så det knakar. På söndag blir de som sagt hela 5 veckor gamla, vilket innebär att jag bara har 3 veckor kvar att njuta av denna helt underbara valpkull. Detta är Stellas andra valpkull och dessa är lika ovanliga och lika underbara som hennes förra och första valpkull. De är så enkla, sociala, kärleksfulla, nyfikna och lugna. De talar om när de vill ha mat (uppblött torrfoder tillsammans med lite getmjölk 4 ggr/dag), tycker att mamma ska ge lite di och omvårdnad och sover. De sover dessutom hela natten och trots att ljuset kommer in i köket tidigt på morgonen är det tyst och fridfullt tills jag behagar att stiga upp.

Fina goa "Tippen" gul fläta.

Fina goa Ramses som blev trött av lite bus.
Igår släppte vi på gränserna och lät valparna tillbringa dagarna tillsammans med oss och resten av hundflocken i hela huset. Fram till nu har de tillbringat sina dagar i köket samt en inhängnad del av trädgården. Dörren står öppen så de kan gå ut och in som de själv vill. Oftast traskar de ut när de behöver göra sina behov men då och då får jag och moppen ta en dans i köket, speciellt på morgonen då valparna inte kunnat gå ut.

De är såååå duktiga på att använda "kissplattan"


Tyvärr är Mamma Stella mycket duktig på att städa upp efter valparna om natten (hon kan hoppa in och ut som hon vill via grinden) så det finns inte så mycket för mig att städa upp. Jag vill helst inte att hon tar valparnas bajs för nu har deras inlärningsperiod börjat och plockar mamma bajs så ska jag göra detsamma.... Dagtid kan jag kontrollera Stella men inte om natten. Hoppas att det är så mörkt så valparna inte ser vad hon gör ;-) Golvet behöver dock en noggrann tvätt. Mina morgonbestyr består utav öppna dörren så valparna kan gå ut, ta ut de vuxna hundarna på morgonpromenad och sen städa köket efter natten. Mata valparna och mata de vuxna... sen kan jag äntligen få frukost. Det är ca 1 timmes morgonbestyr innan jag kan ägna mig lite åt mig själv.

I går eftermiddag öppnade vi upp grinden mellan kök och resten av huset så valparna kunde få röra sig som de vill. Lyckan var stor och utan minsta lilla oro traskade de gladeligen runt i huset.
Nu börjar klagosången de stunder vi måste ha dem instängda i köket.

Är vi ute på "ängen" får de hänga med oss där. Är vi ute i andra delen av trädgården hänger de på oss där. Var vi än är så är valparna med oss, förutom de stunder de ska vila, vilket de gör i köket. Att får vara så här mycket med oss människor och övriga hundar i flocken tror jag skapar trygga individer med bra självförtroende. Så har vi i alla fall upplevt det hittills. Försvinner de inte då? Nej, det gör de inte. De håller sig till oss och flocken och vi kan lugnt ge dem denna stora frihet.

Jag skulle vilja lägga in massor av filmer från veckan med valparna men då jag tyvärr lagt upp på Instagram (Schappetanten) och där vidare till FB kan jag inte bädda in här på bloggen. Att ladda upp från datorn tar evig tid suck. Om du vill följa valparnas liv rekommenderar jag att du håller koll på min hemsida som hela tiden uppdateras mot mitt instagram. Men här kommer lite bilder från förra helgen...

För 5 dagar sedan kunde jag bära ut hela gänget i en tvättkorg. Helt omöjligt idag.












Kennelhusse D och mormor Heidieh pysslar om de små


Mormor Heidieh














Det är så otroligt varmt så nu blir det snart dags för ett dopp i poolen för min del. På återhörande...

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.