Det blev bara ett bröd igår.

Ja så var man lurad igen! Den där vita Drottningen lurade mig med råge igår morse. Hon visade alla tecken på att det var dags runt 7-tiden, för att sen ändra sina planer vid 9-tiden och så förblev det. Det kom inga valpar igår! Det blev ingenting mer än ett bröd och smaskiga revben igår.



Frigg lurade mig och vårt nyinstallerade efterlängtade fibernät lurade mig.

Till vår stora lycka började det lysa i fiberkablarna till vårt hus i torsdags och i fredags morse sparkade Telia igång fibertjänsten 500/500. Lyckan var stor och det gick som på räls att jobba vid datorn och vi hade en tv-bild som var fantastisk. Fram till igår förmiddag. Jag skrev min blogg och just när den var klar blev jag nedkopplad från nätet. Kollade på fibergrejen som blinkade blå - blinkade 😕 Den ska lysa klart blå! Drog ur alla sladdar och gjorde precis som man alltid ska göra innan man ringer supporten, men blinkandet fortsatte. Hela förmiddagen gick åt till att sitta i telefon och det slutade i att vi inte har något bredband och inte heller någon tv. Felanmälan är gjord och det kan ta upp till 3 arbetsdagar, 3 väldigt långa dagar när vi inte kan se på tv mm. D kom hem och magisk som han är fixade han tillbaka våra gamla ADSL-grejor (hade plockat bort allt som inte längre behövdes inkl Viasat) så nu är vi åter ute på nätet, dock utan tv men vi har mobiler och Cromecast.

Vad gör man när man inte har tillgång till någon tv eller kan streama filmkanaler mm? Jag och sonen A var väldigt rastlösa igår kväll. Vad gör man? Jo, man spelar ...


När vi tröttnade på det spelade A och D tv-spel medan jag stickade. Ja, man kan leva ett liv utan tv men jag hade inte klarat det. Usch vad rastlös jag blir av bara tanken. Vad jag längtar efter mitt fiber.

Så var det då den där Friggan. Det har varit samma sak varje gång hon väntat valpar. Hon är lugn som en filbunke, springer inte ut titt som tätt för att tömma magen som andra födande tikar. Visar inga tecken på den vanliga temperatursänkningen mm. Hon är bara hon och vips så sätter hon igång att krysta ut första valpen. Hon är lurig den där underbara Friggan. När hon fick sin första valpkull låg vi och sov i godan ro med Frigg i sovrummet. Plötsligt vaknade både jag och D av ett ihärdigt slickande. D tjoade till... det var alldeles vått i hans säng. Frigg låg förnöjd och slickade sin första valp torr. Allt gick sen i ett huj. Ner med Frigg och valpen i valplådan och tjo, där kom nr 2 bara så där utan vidare. Sen födde hon resten av gänget under 1,5 timme. Bästa valpningen ever. De andra 2 gångerna har tagit runt 3-5 timmar och allt har gått lugnt och härligt till. Annat mot Heidies 30 timmar med ihärdigt flåsande och stånkande i över 1 dygn innan hon verkligen kom till skott, men sen kom det faktiskt hela 12 stycken den gången. 12 fina Solrosor.

En väntande Frigg i skrivande stund.
D tog ut henne runt 6 i morse innan han gav sig iväg till jobbet. Hon kissade och lunkade sedan upp till mig i sovrummet igen. La sig till ro och vi sov skönt till 8. Då vaknade jag av att hon flåsade. Aj då... nu får jag nog stiga upp och förbereda mig med de andra hundarna, rastning, mat mm och även se till att få i mig frukost. Frigg kollade vad jag dukade fram så jag testade med lite torrfoder och nötfärs. Hon luktade på det och såg lätt äcklad ut. Ok, ingen mat idag alltså. Bra! Jag bjöd lite getmjölk och det drack hon med hyfsad aptit. Nu har hon fått i sig både vätska och lite näring.


Ännu en spännande dag står för mina fötter. Ska det bli både valpar och fiber denna tisdag? Jag har ingen aning, det vet bara Telia och Friggan och när det gäller Friggan lär jag inte få veta det förrän hon börjar krysta.

Men bröd blir det! För ca 1 vecka sedan blev jag sugen på att börja baka mitt eget bröd. Är så trött på det man köper i butiken. Köper olika men alla smakar likadant. Jag ville baka men orkade inte plocka fram assistenten mm för det blir så mycket disk och jag orkar inte diska. Då slog det mig, jag införskaffade ju en bakmaskin det där året då den blev årets julklapp. Vilket hörn står den nu i och samlar damm??? D hade för sig att han kastat den då jag sagt att jag inte behövde den längre, men jag stod på mig. JAG SKA BAKA BRÖD I MIN BAKMASKIN! Han suckade och fortsatte leta och se där vad han fann!
Denna har nu gett mig åtskilligt med goda nybakade bröd varje dag. Jag bakar franskbröd, grahamsbröd och häromdagen avnjöt vi det godaste vörtbrödet vi smakat. Den här maskinen, liksom min Airfryer och Crockpot lurar mig inte. De är mig ständigt trogna.

Här kommer receptet på ett helt underbart bröd att baka i din kanske undanstoppade bakmaskin. Undrar varför min fått stå där i sin skamvrå så länge.

BRÖD AV MJUKT VETE (softgrain)
Jag använde ett mjöl som heter Manitoba Cream och kommer från Ramlösa kvarn.
1 cup vatten (8 ounces = 1 cup = 2,25 dl = 225 ml)
2 msk skummjölkspulver
2 msk solrosolja
2 1/2 msk ljus brödsirap eller socker
1 1/4 salt
3 cup mjöl (funkar bra med Vetemjöl special)
1 1/4 tsk torrjäst

Inställning 1 Bas, medelmörk samt stor storlek.

Alltså är det kanske det enda som blir denna tisdag. Ha en bra dag. Kramiz!

Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.