Vecka 3, dygn 22

Tiden går fort när man har skoj, sägs det. Vi måste ha väldigt skoj för tiden rusar fram med stormsteg. Idag är våra förhoppningsvis dräktiga tikar inne på vecka 3 samt dygn 22. En tik är dräktig i ca 9 veckor, dvs 63 dygn så vi har passerat 1/3 del av dräktighetstiden.
Husse Daniel slappar ute på "stora ängen" med hela vår härliga hundflock som sällskap.

Idag har jag gjort en mycket viktig sak för att bekräfta dräktighet. Jag har bokat tid för ultraljud hos duktiga veterinären Erik Mörne i Asmundtorp. Vi är välkomna med båda tikarna tisdagen den 9 aug kl 14.40. Jag ber nu av hela mitt hjärta....håll tummarna för att vi hittar små valparna i bådas magar. Jag kan inte ha fel när jag känner mig så här säker. Båda visar några av de klassiska tecken på dräktighet:

viss vulvasvullnad kvarstår efter löpet
- tiken är illamående i vecka 3 och/eller vecka 5
- ibland förekommer en lindrig blödning från vulva under någon/några dagar i vecka 3
- rodnad av spenarna från vecka 4
- spen- och juverförstoring från vecka 5
- bukförstoring från vecka 5
- klar, seg flytning från 4-5 veckan
- fosterrörelser från vecka 7

Både Klinga och Stella håller kvar lite av svullnaden i vulvan. Check på 1 tecken. Stellas spenar har börjat övergå i rosa, check på tecken 2 för henne. Kan dock inte se någon skillnad på Klingas spenar ännu. Illamående bör komma någon gång under denna veckan men då jag inte är tillsammans med tikarna dygnet om som jag tidigare varit så kan det hända att jag missat detta samt kommer att missa.

Jag har mätt dem runt mage och midja i morse. Klinga har samma tecken medan Stella har ökat 1 cm om magen vilket jag tror beror på att jag inte mätt på samma ställe.

Japp, vi får fortsätta hoppas och hålla tummarna. Den 9 augusti vet vi svaret!

Nu ska jag berätta en liten "hemlighet". Jag har gjort något som jag tror är absolut förbjudet i uppfödarvärlden. Jag anses nog vara en mycket dålig uppfödare nu :-) men jag har gjort ett val som förenklar livet för både mig och hunden.

Låt mig presentera vår lilla princessa Daiki. Hon är inte så vacker på bilden och inte så vacker i verkligheten heller just nu. Håll i hatten!!! Jag har klippt ner hennes päls... nåja på ena sidan :-) då min tid inte hunnit med mer. Jag kommer klippa ner hela henne och jag kommer förmodligen hålla henne nerklippt framöver. Hon mår inte bra i en tovig päls och jag mår inte bra över ett ständigt dåligt samvete för att jag inte hinner kamma henne så ofta som hon behöver. Det här kommer bli grymt bra och ja, jag tycker faktiskt hon är jättesöt. Så får man lov att klippa ner en Schapendoes? Ja varför inte om både hund och ägare mår bäst av det?

Nä, nu kallar jobbet. Tjingeling och på återhörande. Kramiz!

Kommentarer

Christina Nilsson Jeizawi sa…
Håller tummarna för Stella och Klinga. Ska bli så spännande🙏😊
Stina
Lena Engdahl sa…
Så spännande, håller tummarna för att ultraljudet visar på valpar hos både Klinga och Stella😘

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.