Kattskrälle och lilla "tjockisen"




Ramlösa

Godmorgon säger jag från frukostbordet, tillsammans med min vanliga skinkmacka, perfekt kokta ägget samt det goda kaffet. Givetvis har jag också min stora last, kolsyrat vatten, bredvid mig. Jag är alltid så törstig på morgonen och så behöver jag detta livets vatten för att skölja ner alla mina livsnödvändiga vitaminer.

Nu blev jag lite nyfiken. Vad äter och dricker du på morgonen? Skriv gärna i kommentarsfältet. Kanske kan det ge mig lite ny frukostinspiration. Den där skinkmackan är ganska tråkig måste jag erkänna, men den är så lätt att tillverka och slinker så lätt ner i lilla magen.

Nog om det.

Vi har 2 katter i hushållet. Vintertid är det näst intill 2 innekatter men från tidig vår till sen höst har vi bara 1 av dem mestadels inne. Det är hittekatten Gustaf som gärna tillbringar dagarna i en soffa inomhus, Herman ser vi nästan aldrig till under dessa ljusare årstiderna. Han går in i groventrén o käkar lite torrfoder då och då, var han sen befinner sig har jag ingen aning om.
Ingen fotobeskrivning tillgänglig.
Frigg och katten Gustaf
Gustaf kommer och tigger blötfoder varje morgon. Han är extremt ihärdig och han måste få sin mat nuuuu, annars klagar han med sitt tysta jamande, om och om igen. Skynda skynda!!! Häromdagen såg jag att han har fått ett otäckt sår på ena kinden.

Jag har antibiotika hemma så det har jag försökt proppa i honom (han får sådant här då och då). Alla som har katt vet vilket enkelt uppdrag det här är 😓. Första dosen höll D honom medan jag försökte spruta in det i munnen vilket var lögn att lyckas med. Fick väl i honom typ halva dosen. Nästa dos blandade jag ner det i hans älskade blötfoder. Han flög fram till skålen men tvärstannade och blängde på mig... vad hade jag gjort??? Han åt men mycket misstänksamt.

I morse var det dags igen. Jag upptäckte då att han inte ätit sin mat igår kväll. Inte bra då det innebar att han inte fått i sig sin medicin. Insåg att han inte kommer äta så länge han har tratten på sitt lilla huvud. Tog av den och när jag fått av den till hälften får han panik och fram kommer en vass klo, rakt in i mitt pekfinger. Blodet rann och jag fick slita av skärmen. Han hoppade ner från fåtöljen och smet ut genom den tyvärr öppna ytterdörren. Jag svor dubbelt upp, mitt blödande finger och att jag hade ytterdörren öppen. Så nu har "kattskrället" inte fått i sig sin medicin idag heller och ingen tratt har han på huvudet och jag har fått ett omplåstrat finger. Han är som upplöst av rymden. Så kan det gå.

Bilden kan innehålla: en eller flera personer
Stella träffar barnbarnet för första gången. Hon passade henne var hon än befann sig <3
Lilla goa Stella som bara växer och växer om magen.
Jämför från förra dräktigheten och det är ganska lika.

Dygn 56:
mage: 78 cm (samma som samma dygn vid förra kullen) Ökning om ca 14 cm
midja: 79 cm (4 cm störren än samma dygn vid förra kullen) Ökning om 18 cm.
Spännande spännande.
Hon mår toppen och äter som en häst.

Lite info från nätet:
Vecka 8 (dag 50-57)
 Fostret är färdigbildad och kan nu kännas, fostrens hjärtslag kan höras och man kan ibland se hur de rör sig. 

Tiken är nu mest besvärat av sin vikt och sitt omfång och skall i denna period vänjas vid sin valplåda. Mjölkkörtlarna är spända och fulla med mjölk. För tik som får sin första valpkull kommer troligen mjölken i samband med valpning.
50:e dagen
107 mm. Kroppen är välproportionerad. Förbening av de sista benen i skallen, ambolten i mellanörat och centrum i virvlarna.
Nu kan man (om man har tur) höra valpens hjärtljud om man lägger örat mot tikens mage. Lite beroende på hur valpen ligger. Hjärtslagen ligger på ca 200 slag i minuten. Man kan höra dom som små tickande ljud. Mjölken börjar nu produceras hos tiken.
55:e dagen


Källa: https://linus-buffa.webs.com/fostretsutveckling.htm

Klockan struttar på och jag har mycket att stå i denna Valborgsmässoafton. Önskar dig en trevlig dag/kväll och på återhörande. Kramiz



Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.