Välkommen till världen fina Syringakullen.

 Godmorgon!

Har startat datorn nu 4 morgnar men tiden har inte funnits för att sätta mig ner och skriva detta långa inlägg. 

Det var många dagars förberedelse inför sonens student i fredags, vilket upptog all min tid tillsammans med kontrollen över Klinga och hennes förestående valpning, som jag var helt säker på skulle ske förra tisdagen. Men hon knep igen och valde den allra sämsta dagen som hon kunde välja, i fredags på sonens studentdag.

När valparna kommit till världen var det jobbdag för mig, städning efter studenten och allt annat hushållsgöra som fått vika hädan under alla våra förberedelsedagar samt en utställning. Jag har varit igång från tidig morgon till sen kväll i ca 1 vecka och till det lägger vi till dålig nattsömn. Trots all dålig nattsömn och väldigt aktiva dagar känner jag en stor lättnad i kroppen. Allt viktigt som legat för mina fötter är nu över och jag kan äntligen börja blicka framåt utan några stora planer. Jag känner en stor "frihet".

Vi börjar väl med att skriva om den fina Syringakullen som äntligen kom till världen efter en lång väntan och jobbiga förberedelsedagar för mamma Klinga. I 3 dygn rev det förberedande värkarbetet i hennes kropp. Hon hade ont och var orolig. I torsdags var hon så påverkad att jag inte vågade åka till jobbet (hade valpvakt men som inte kunde ta hand om en valpning). Hon visade alla tecken på att det var nära men det kom inga valpar varken under dagen eller den oroliga natten.

Här tänkte hon föda sina valpar. En lya i vår skog som alla dräktiga tikar gräver på.

Antingen ligger hon på speciellt sätt eller sitter så här och oftast med huvudet lutande mot väggen.

Det blev fredag morgon dvs sonens stora studentdag. Måtte inte valparna komma idag, tänkte jag men längre hann jag inte tänka för vid 10-tiden insåg jag att det var just det de kom att göra. Jag ringde in min underbara "valpmorska"som kom 1 tim senare och tog helt och hållet hand om Klinga. Cissi fick förlösa Klinga första gången då hon behagade föda valpar samma dag som vår dotter gifte sig. Nu fick hon också ta hand om Klingas allra sista valpning. Jag ägnade mig åt studenten under tiden som jag fick uppdateringar om Klinga. 


Vid 15.30 kom första valpen, en black & tan tik. Det var kämpigt att få fram henne då det är en stor tik. Det kom ytterligare 2 valpar under väldigt lång tid och jobbiga värkar. När studenten var över vid 21.30 och alla gäster gått hem bestämde jag mig för att göra ett kejsarsnitt. Åkte till veterinären och ut kom 4 valpar, alltså 1 mer än vad vi såg på röntgen. Totalt bestod kullen av 8 fina valpar men en av dem var mycket mindre än sina syskon och väldigt svag när han plockades ut. Vi jobbade febrilt med att få igång honom men han kom aldrig riktigt in i "livet" och i lördags morgon somnade han in lugnt och stilla. Han fick sista vilan i vår trädgård. Detta är mycket ledsamt men säkert det bästa för honom.

Idag har vi 4 helt underbara valpar, 4 tikar och 3 hanar som växer så det knakar. Mamma Klinga tar hand om dem med bravur. Hon är otroligt duktig. Hon har vanan inne och vet precis hur små hundbebisar ska skötas.

1 dygn gamla med den lille brun/vita hanen som somnade in.

                                                                         2 dygn gamla.

3 dygn gamla

4 dygn gamla, dvs i morse.

Lite kul att se hur de växer, tänker jag.

Klinga mår toppen. Snittet läker ihop superbra men hon har nog lite eftervärkar och vill ut och gräva 3-4 gånger varje natt vilket är ganska slitsamt. Valparna äter, bajsar och sover och ger inte många pip ifrån sig vilket betyder en nöjd och trygg kull. Hoppas det lugnar ner sig för Klinga inom kort så vi alla får sova i lugn och ro.

I dag finns det 2 fina tikar och 2 fina hanar att tinga. Du kan läsa mer och var och en på valparnas hemsidor som kommer ligga uppe på nätet under eftermiddagen. Färgerna är black & tan, Svart med vitt bröst samt blå/svart. 

Ja så hade vi studenten för sonen som nog blev så bra som han hoppats på. Han sprang ut från Thorengymnasiet i Lund där han har läst programmet El och Energi. Nu är han ute i vuxenvärlden och vi får se framåt vad den bjuder på. 

Studentens föräldrar på väg i finbilen för att hurra och hämta hem sonen.

I söndags var det dags för utställningspremiär för 2 av våra valpar från förra kullen - Knyckerskullen. Det var Ella och Vittna som ställdes ut i babyklass och det gick så bra. Vittna blev BIR, etta med hederspris och Ella blev 2:a med hederspris.

Vittna

Ella

Det var väl det hela för denna stunden. Nu är det hemsidan som ska uppdateras. 

Önskar dig en trevlig dag. Kramiz


Kommentarer

Populära inlägg

Tikens löp.

Valpens första 8 veckor.

Gick åt fanders.